Skjermbilde (640x621).jpg
Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral. (LØST)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Ja riktig. Om pakningen (på venstre side) er vekk eller fillete blir avstanden for "kløtsj-stanga" feil, og kløtsjen vanskelig å justere. Mange FZS-eiere som nok har tenkt at siden det ikke er noe oljereservoar der kan de bare hive pakningen. Men nei.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Om pakninga er borte kan vel kløtshstanga justeres uansett ?
Det vises ikke på skissa, men jeg regner med at kløtshstanga har egen justering som må være riktig før man tar wiren.
Man skrur vanligvis stanga innover til den "botner" og slakker ei halv omdreinng eller noe sånt, sikkert litt varierende fra modell til modell.
Og låser den med en mutter i rett posisjon.
Det vises ikke på skissa, men jeg regner med at kløtshstanga har egen justering som må være riktig før man tar wiren.
Man skrur vanligvis stanga innover til den "botner" og slakker ei halv omdreinng eller noe sånt, sikkert litt varierende fra modell til modell.
Og låser den med en mutter i rett posisjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Er ikke denne pakning over dekselet som beskytter drivhjulet? Dette er vel et "åpent" område. Jeg hadde nettopp av dette dekselet (for rengjøring) og der var det en pakning (uten at jeg forsto tanken bak denne pakningen). Men hva har dette med clutchen som jeg justerer på høyre side?Anaxim skrev:Ja riktig. Om pakningen (på venstre side) er vekk eller fillete blir avstanden for "kløtsj-stanga" feil, og kløtsjen vanskelig å justere. Mange FZS-eiere som nok har tenkt at siden det ikke er noe oljereservoar der kan de bare hive pakningen. Men nei.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Shit, om justeringa er på høyresida, så glem det.Elruts84 skrev:Er ikke denne pakning over dekselet som beskytter drivhjulet? Dette er vel et "åpent" område. Jeg hadde nettopp av dette dekselet (for rengjøring) og der var det en pakning (uten at jeg forsto tanken bak denne pakningen). Men hva har dette med clutchen som jeg justerer på høyre side?Anaxim skrev:Ja riktig. Om pakningen (på venstre side) er vekk eller fillete blir avstanden for "kløtsj-stanga" feil, og kløtsjen vanskelig å justere. Mange FZS-eiere som nok har tenkt at siden det ikke er noe oljereservoar der kan de bare hive pakningen. Men nei.![]()
Elruts
Og shit, enda en gang. Svarte på feil innlegg

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Det er ingen justering på høyre side. Der er kun clutchkorga og der skrues fjærplaten med fast moment som er 70nm på din sykkel.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Ah..Ja der ser du. :[-o< godt jeg ikke satte igang med å justere clutchen enda..heheDrGreve skrev:Det er ingen justering på høyre side. Der er kun clutchkorga og der skrues fjærplaten med fast moment som er 70nm på din sykkel.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.

Jeg så bare dette klippet, og trodde det var her alt magien skjedde:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=iQejoxdatGM[/video]
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
He, he, der er cluchkorga. Fra venstre side av motoren (der du justerer vaieren) går det ei stang, kalt pushrod eller clutchrod. Den går tvert gjennom motoren og når du presser inn hendelen, så presser (pusher) den lamellene i korga på høyre side fra hverandre.Elruts84 skrev:Ah..Ja der ser du. :[-o< godt jeg ikke satte igang med å justere clutchen enda..heheDrGreve skrev:Det er ingen justering på høyre side. Der er kun clutchkorga og der skrues fjærplaten med fast moment som er 70nm på din sykkel.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.![]()
Jeg så bare dette klippet, og trodde det var her alt magien skjedde:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=iQejoxdatGM[/video]
Elruts
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Ah..Er det sånn det virker ja. Så kjekt..heheDrGreve skrev:He, he, der er cluchkorga. Fra venstre side av motoren (der du justerer vaieren) går det ei stang, kalt pushrod eller clutchrod. Den går tvert gjennom motoren og når du presser inn hendelen, så presser (pusher) den lamellene i korga på høyre side fra hverandre.Elruts84 skrev:Ah..Ja der ser du. :[-o< godt jeg ikke satte igang med å justere clutchen enda..heheDrGreve skrev:Det er ingen justering på høyre side. Der er kun clutchkorga og der skrues fjærplaten med fast moment som er 70nm på din sykkel.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.![]()
Jeg så bare dette klippet, og trodde det var her alt magien skjedde:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=iQejoxdatGM[/video]
Elruts
Men vil det si at rett prosedyre vil bli å slakke vaieren på hendelen, ta av lokket på VENSTRE side, løsne mutteren i midten. Justere justeringsbolten slik at det ikke blir for mye dødgang på hendelen. Stramme mutteren igjen?
Eller skal jeg låse vaieren på hendelen lengre inne slik at jeg har mer å justere på hendel siden når jeg er ferdig?
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Du kan gjerne slakke litt oppe på hendelen slik at du får litt dødgang og så justere til rett dødgang nede, rundt 8-10 millimeter oppe på hendelen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Og for at jeg kan forsikre meg om at du ikke gjør noe feil, så måles dødgangen ytterst på hendelen og ikke inne ved "kjeften" :)
8-10 millimeter.
8-10 millimeter.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Det er ingen justering på kløtsjpinnen nede på venstre side. Justering skjer bare på styret og nede på motoren på høyre side. Se skisse ovenfor (eller på http://www.fzs600-fazer.de" onclick="window.open(this.href);return false;). Pakningen nede bak dekselet må være på plass, ellers blir justering vanskelig. Lykke til - igjen.
Sist redigert av Anaxim den 19 feb 2015, 22:09, redigert 1 gang totalt.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Nå har jeg sjekket alt av dokumentasjon jeg har tilgjengelig, og forrige taler kan ha rett og at jeg har drete på draget ang. hvor man justerer lever free play.
For å si det enkelt, du justerer uansett free play der hvor clutchkabelen går inn i motoren. Går den inn i motoren på venstre side, så er justeringen også der. Går den inn i motoren på høyre side, så er free play justeringen også på høyre side. Da skjønner jeg dette med pakning, siden lamellene er oljekjølt, våtclutch.
Hvordan man justerer er uansett likt...
For å si det enkelt, du justerer uansett free play der hvor clutchkabelen går inn i motoren. Går den inn i motoren på venstre side, så er justeringen også der. Går den inn i motoren på høyre side, så er free play justeringen også på høyre side. Da skjønner jeg dette med pakning, siden lamellene er oljekjølt, våtclutch.
Hvordan man justerer er uansett likt...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
DrGreve begynner å "nærme seg", men det er likevel ikke justering der kløtsjkabelen går inn i motoren (!). Det gjør den nede på venstre side. Justering på motorside foregår nede på høyre side. Kløtsjpinnen går gjennom motoren og til høyre side. Og når justering gjøres, bør justering ved hendelen stå i ca. midtposisjon. Dette vet jeg, har samme sykkel som Elruts og har utført akkurat dette arbeidet.
Det med pakningen har jeg forøvrig ingen god forklaring på annet enn at det blir kluss om den ikke er på plass og er hel.
Se forøvrig skisser og dokumentasjon på http://www.fzs600-fazer.de/vbglossar.ph ... ntry&id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
Det med pakningen har jeg forøvrig ingen god forklaring på annet enn at det blir kluss om den ikke er på plass og er hel.
Se forøvrig skisser og dokumentasjon på http://www.fzs600-fazer.de/vbglossar.ph ... ntry&id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Hehehehe..
Gud dere er jaggu meg gode..Helt ærlig er jeg mektig imponert..Er noen av dere mekanikere på MC eller?
Anaxim- Må jeg ta bort alle clutchskivene før eg løsner mutteren? Eller går det fint uten? Jeg ser det er et deksel som holder alt på plass som går av først. Og så mutteren. før en justerer
Hadde du samme setting som meg? Litt vanskelig å få giren i N? Og hadde justeringen på motorsiden effekt?
Elruts
Gud dere er jaggu meg gode..Helt ærlig er jeg mektig imponert..Er noen av dere mekanikere på MC eller?

Anaxim- Må jeg ta bort alle clutchskivene før eg løsner mutteren? Eller går det fint uten? Jeg ser det er et deksel som holder alt på plass som går av først. Og så mutteren. før en justerer
Hadde du samme setting som meg? Litt vanskelig å få giren i N? Og hadde justeringen på motorsiden effekt?
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
