Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Hei!
Jeg har en suzuki gsr 600 2006 modell. Mitt spørsmål er da,når jeg står på tomgang og skal gire til 1 gir,så gir det en slags klunke lyd,men det skjer bare når det skal gires til 1 gir,er dette normalt? Og når clutchen da er inne så går også hjulet rundt enda,skal det være slik? Har lest litt om det at sykkelen i seg selv har en motor som er vant med høy fart skal gå med slik lav fart,at det skal være litt lyder,men bedre føre var en etter snar sier man. Så vet ikke om noen har noe å slenge inn så en sjel kan ta det med ro i kveld, heh,er sikkert ikkenoe og henge seg opp i men.... :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av AJ »

Hey :vs
og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Klunkelyd til førstegiret er helt normalt på MC. Ingenting å bekymre seg for :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Monstr »

Velkommen! :-)

Som AJ sier er det helt normalt. :-) Bekymringen kommer først når denne klunkelyden ikke er der lenger! :-) Tut og kjør, nyt veien og ha det fint! :-)

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Takker for svar , godt å høre :) . Må bare nevne er ganske fersk når det kommer til motorsykler men er jo forferdelig morsomt kjøre ! . Har ingen problemer med sykkelen , går i gir som den skal , men heh er det normalt at klunke lyden kommer mer eller mindre gjennom alle girene ? , for noen ganger Kan jeg høre klunke lyden veldig godt å andre ganger mindre gjennom girene , har også hørt at det ligger litt teknikk da det kommer til samspill mellom meg (hehe) , clutch ,gass og gir , som det går ann å øve på , er det riktig at det ligger noe i det ? . Vil også legge til at alt av olje og vedlikehold er gjort gjevnlig , og at sykkelen har godt 30.000km tilfelle det spørmålet skulle kommet opp . Hehe nå hører jeg jo mye rart , er det noen som kan gi meg ett klart svar om 30.000 km på 2006 sykkel er mye eller ikke ( tatt i betraktning av at alt vedlikehold og service blir fulgt opp), da jeg hører folk si at en sykkel som har gått 30.000, så sier mange at det er veldig mye , mange sier det er ingenting ,og noen sier til og med at da kan bare sykkelen gå på dynga hmmm, hadde vært fint å fått ett klart svar på det , da ingen andre klarer det . Heh her ble det mange spørsmål , takker for svar fra dere som gidder å lese alt dette :) tusen takk .

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Flere her som kjører mer enn 30 000 i året :P Personlig har min 2010-modell(GSX-650F) gått 43300km. 30 000 siden jeg kjøpte den for litt over to år siden. 30 000 er verken mye eller unormalt!

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Takk for tydelig svar :) ,da forstår jeg at er vel ikke kilometerstanden som er viktig , heller hvordan den har blitt tatt vare på :) . Må bare unnskylde om det blir rare/merkelig spørsmål fra meg , jeg er jente nettopp fått lappen men allikevel ganske fersk , men har blitt forelsket i mc :D

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Bosted: Drammen

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av cosmogs »

Nuffelita skrev:Takk for tydelig svar :) ,da forstår jeg at er vel ikke kilometerstanden som er viktig , heller hvordan den har blitt tatt vare på :) . Må bare unnskylde om det blir rare/merkelig spørsmål fra meg , jeg er jente nettopp fått lappen men allikevel ganske fersk , men har blitt forelsket i mc :D
Det finnes ikke rare eller dumme spørsmål, det eneste dumme er å ikke spørre om man lurer på noe! :-)
Kjempegrattis med lappen og sykkel, må si jeg synes GSR´n er fin! :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Ja, velkommen skal du være! Og gratulerer med sykkel og lapp! :vs :D

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Kawagutten »

Sjekk svingarmen den kan lage slike lyder.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Kawagutten skrev:Sjekk svingarmen den kan lage slike lyder.
Tidenes minst beskrivende tips? :lol

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Svingarmen ? , nå skjønte jeg heller mindre , vet hva svingarmen er og gjør men høres ikke ut som noe kommer der ifra , men som jeg selv skjønner består vel svingarmen av flere komponenter enn bare selve armen :p . Uansett takk for respons :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Hvis det var klunkelyder når du girer, så er det vel ingen fare for at svingarmen kan lage den lyden, hvertfall overhengende fare for at det er girkassa som lager klunkelyden når du girer. Suzukier klunker godt i girkassa!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Min klunker i alle gira, men ikke om jeg er i "kjora som faaan"-modus og girer på 12 000 rpm så fort jeg klarer. :-)å

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Når det kommer til lyden ned i 1 gir , har jeg hørt at det er normalt med ett lite klunk , men blir litt vanskelig og definere hva litt/mye/eller ett veldig høyt og merkbart clunk er , men jeg mener det er forskjell på ett klikk ned i gir og ett klunk , for blir ett slags høyt merkbart klunk , kjenner det liksom i sykkelen . Men som (morten) her sier er vel mer riktig i mitt tilfelle føler jeg , for det klunker i alle gira , men når jeg tenker meg om uten å ha tenkt på det før , hvis jeg kjører på mer enn normalt , som foreksempel i ett akksellerasjons felt , så er jeg i høyere turtall , å kanskje girer litt fortere er vel kanskje da ,eller da jeg er i høyere turtall lyden og den klunk følelsen blir mindre , vet ikke helt har ikke tenkt så mye over det . så godt tips der :) . Men når bør jeg gire , eller vilket turtall bør jeg gå opp i før jeg girer ? for jeg kan ligge i 30 sona i 5 eller 6 gir , kan det være at jeg girer for tidlig ? Vil bare nevne at rødfeltet mitt starter på 14000 tilfelle det skal ha noe å si :p . Men helt klart noe med girkassa å gjøre for er den klassiske klunke lyden , men er jo litt vanskelig å beskrive til hvilken grad , men synes det er litt ubehagelig mye en hva jeg hører på andre sykler men nå har heller ikke jeg noen gang prøvd noen andre sykler , bortsett fra den på kjøre skolen , rart de ikke lærte meg noe av det her på kjøreskolen , hvis det ligger litt teknikk i det å gire hvis man vil ha en bedre gass/clutch/gire opplevelse :/

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av KåreDump »

Klunking er vel mer regelen enn unntaktet.

Men noen er værre enn andre. Har hatt det på alle syklene mine, ikke minst på den siste.
HD'n klunker så gale når jeg legger inn førstegir at en utenforstående kan tro at helegirkassa ramler i bakken! :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Tusen takk for info foresten :) , å takk for gratulasjoner på lappen , grunnen til at jeg spør er for at det hadde vært kjedelig om noe skulle ryke mens jeg hadde rota meg bort over svenske grensa hehe :p , derfor jeg lurer på hvor vidt den klunkinga er normalt da jeg girer .

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Elruts84 »

Heihei

Gratulerer med lappen og velkommen hit.

Det kan se ut som du har fått svar på det du har lurt på :-)
Det vil si 30.000 er ikke mye, og klunkelyd normalt.

Og her er ingen spørsmål dumme. Jeg spør om alt mellom himmel og jord. Enormt mange dyktige og erfarne sjeler her inne. Jeg har lært vanvittig mye.

Kos deg på veiene, nyt MC livet :thumleft

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

KåreDump skrev:Klunking er vel mer regelen enn unntaktet.

Men noen er værre enn andre. Har hatt det på alle syklene mine, ikke minst på den siste.
HD'n klunker så gale når jeg legger inn førstegir at en utenforstående kan tro at helegirkassa ramler i bakken! :lol


Hehehe x) , det var det jeg trodde også nesten da jeg første gang satt min i gir hehe :p .

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Elruts84 »

Og hvis du er usikker på klunkelyden, så er det helt sikkert noen som bor i området der du bor som kan komme å høre på lyden om det er unormalt mye :-)
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Min klunker ganske mye, har tidvis lurt på om det er normalt selv, men har holdt ut fordet. Min erfaring er at suzuki som har rulla noen kilometer klunker mer enn andre. Kawasaki type ny er jo nærmest helt stille. Liker at det klunker litt, på samme måte som at jeg foretrekker at bildøra er litt tung, ala tysk kvalitet :P Føler at det blir mer tight, på ein måda. :-)å

Angående når du bør gire, så er det vel ikke noe konkret fasit, såvidt jeg har skjønt. Girer rundt 5-7k rpm under vanlig kjøring, tror jeg. Har ikke tenkt så mye på det, bare girer når lyden forteller meg at det er passende.

Men det er jo helt sikkert en eller annen her inne som kan være behjelpelig med å se/høre på det, så om du har baller til å si hvor du bor hen( :lol ), så er det sikkert noen i nærheten her inne blant aktive medlemmer!

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Elruts84 skrev:Heihei

Gratulerer med lappen og velkommen hit.

Det kan se ut som du har fått svar på det du har lurt på :-)
Det vil si 30.000 er ikke mye, og klunkelyd normalt.

Og her er ingen spørsmål dumme. Jeg spør om alt mellom himmel og jord. Enormt mange dyktige og erfarne sjeler her inne. Jeg har lært vanvittig mye.

Kos deg på veiene, nyt MC livet :thumleft

Elruts

Hei :) ja tusen takk og takk for info :) . Må si har vel ringt 5-10 kanskje verksteder men ble så lei av å få forskjellige svar hver gang , så da prøvde jeg meg her , så tusen takk for hjelpa alle sammen :)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Elruts84 »

Ja, da blir det fort forvirrende. :eh

Men her har du flere som har lignende/lik sykkel som deg også. Noe jeg vil si kan hjelpe mer en verksteder som vil at du skal betale 1000,- timen for at du skal se på det.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Elruts84 skrev:Ja, da blir det fort forvirrende. :eh

Men her har du flere som har lignende/lik sykkel som deg også. Noe jeg vil si kan hjelpe mer en verksteder som vil at du skal betale 1000,- timen for at du skal se på det.

Elruts

Godt poeng der :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av DrGreve »

Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men min erfaring er at helsynt olje gir mer klunk enn for eksempel delsynt og den som gir minst klunk er esterbasert delsynt. Motul 5100 og Silkolene Comp4 er de jeg har best erfaring med.
Nå skal det nevnes at det ikke er noe feil med helsynt og den er mer enn bra nok for motoren, men jeg har en teori om at oljefilmen er en anelse tynnere og dermed litt mer klunk, altså litt mer mekanisk støy :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Elolz skrev:5-6.gir i 30 sone høres ut som du girer veldig tidlig ja! i 30-sone høres 2.gir veldig riktig ut for en 600cc 4sylindret sykkel, hvis den er normalt drevet. Forrige sykkelen min var rimelig lik din motormessig, da cruiset jeg på 4500-5000rpm. Giret gjerne på 7-8.000 rpm ved normal kjøring. Med aktiv kjøring så blir det jo en del høyere. Mye av effekten ligger høyt oppe i registeret, skjer lite før 7000rpm. Du får utnyttet veldig lite av kreftene som finnes i en 600cc hvis du girer så tidlig, sykkelen vil føles mye sprekere hvis du bruker turtallet mer. ;-)

En pekepinn på 600cc kan være:
1.gir er egentlig bare til igangsetting og nesten stillestående køkjøring, 10-20km/t.
2.gir til 30-40 soner.
3.gir i ca 50-60 soner.
4.gir i 70-80.
5.gir for å spare bensin ved cruising på motorvei.

En ting som kan gjøre nedgiring mer smooth og mindre rykkete er å matche turtallet ved å gi ørlite gass når du tar inn klutsjen før nedgiring. Det krever litt øvelse å få skikkelig til. Det vises på 3:42 i denne videoen, først viser han nedgiring uten dette, og så nedgiring med revmatching:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=yDLWmzomvZA[/video]
Dette er altså når du er i fart og skal gire ned, ikke hvis du står i fri og skal gire ned til første for å begynne å kjøre!
Tusen takk for god hjelp og henvisning til video :))

Skjønner nå at jeg girer høyere enn normalt i lave hastigheter :p

Har ikke tenkt på det før jeg la inn innlegget å fikk noen svar å bruke turtallet litt mer å lavere gir , har lest litt om det med revmatching ved ned giring så kan jo øve litt på det :) .

Viktigste er bare at jeg var litt redd for at noe var galt eller ødelagt med sykkelen ved ned og opp giring med den klunke lyden . Men som jeg skjønner er det mer eller mindre normalt :) .

Svar