Fortjener SAAB å overleve...?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av AJ »

Svenske SAAB har vel strengt tatt lite med et MC forum som dette å gjøre. Men det finnes likheter med hva som skjer i MC industrien.

Jeg tenker først og fremst MC merker som MZ og Buell. MZ og deres høyst interessante 1000 kubikker med stort potensial (min subjektive mening...) måtte gi tapt for ikke lenge siden. Nå skjer det samme med Buell og disse to merkene er slett ikke de enste som har slitt i motvind i perioder.

SAAB er i likhet med disse to MC merkene en skapning som er litt annerledes enn mange andre.
Skal ikke slike nisjemerker som SAAB, MZ og Buell ha livets rett?
Nå får SAAB litt x-tra pustehjelp til over jul siden noen som lager enda særere og ikke minst rådyre kjøregreier, har vist interesse for bilmerket i flg. NA24.

Fortjener SAAB å overleve?

Og hvilket MC merke er det neste som går dukken?

Den internasjonale finanskrisen krever sine ofre...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Intruder »

SAAB fortjener å overleve............
Men i forhold til miljøproblemene klarer vi oss kanskje med sykkel...
med friskluftsavgift ?? :-k
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg synes det er mye som taler for at SAAB ikke fortjener å overleve. Så vidt jeg vet har de nesten aldri klart å levere overskudd. Og hvis det har vært tilfelle også i oppgangstider vil det være galskap å satse egne penger på det prosjektet.

Når det gjelder små MC-merker vil det nok lett bli annerledes. Det markedet er preget av mer følelser og mindre økonomiske vurderinger. Så da vil noen ønske å gå inn (også økonomisk) for gjenoppliving og et liv etter døden.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Desmo »

Nå vil jeg påstå at Saab har avgått ved døden for noen år siden. Det skjedde da GM kjøpte hele stasen og prakket Opeldeler på søta bror. Dem har glemt at de var ofte i forkant av utviklingen av ny teknologi. De var blandt de første til å serieprodusere motorer med turbo. Tidlig ute med elektronisk motorstyring (APC-systemet). Kom med coilfritt tenningssystem. En Saab kunne godt være litt sær, med gearlås, frihjul og håndbrekk på forhjulene. Det siste har skremt vettet av alle som har prøvd brekksladd med 99 og 900. :knegg Det er ikke for ingenting at Saab het på folkemunne;"Et helsveisa produkt fra Trollhättan". De var jo konstruert for å tåle et møte med skogens konge. For de gamle Saabene var solide biler som tålte en trøkk.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Cbr »

Idag så eier jo de ulike merkene hverandre å låner deler av hverandre. Er det noe forskjell? Ønsker selv mange bilmerker. Blir noen av de for store virke det som det går utover kvaliteten.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Intruder »

Så lenge det er liv.......... :mk :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av AJ »

Ser ut til at svenskenes bilstolthet reddes i siste liten:

http://www.aftenposten.no/okonomi/utlan ... 483407.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Samtidig bringer dagens aviser nyheten om at Harley-Davidson sliter med dårlig salg og voldsomt stort underskudd...
Vil den ikoniserte MC-fabrikken overlved denne gangen også?
Hva med MV Agusta... :scratch Har H-D funnet noen som vil kjøpe?

Leste også et eller annet sted at Benelli har åpnet butikk i Kina. Kanskje det er det som skal til for at de skal få opp salgsvolumet?
Benelli har vel ikke solgt særlig mange her i landet...

Ja, det er mange som sliter. Ikke minst Yamaha... Sjefer har kommet og sjefer har gått i takt med begredelige resultater...

Ja, ja... finanskrisen setter sine spor...
Men SAAB ser altså ut til å komme helskinnet, men rystet, fra det hele. Men om de kommer til å selge flere biler med nye eiere? Ja, det gjenstår å se...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Gammelgutt

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Gammelgutt »

Er ikke kineserne inne på eiersiden hos Benelli?.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Intruder »

Kineserne,en nasjon vi ofte ikke ville sammenligne oss med tidligere,har begynt å
nærme seg økonomitoppen,så da reiser den ene norske kapitalistrepresentant etter
den andre dit....... :oh :dontknow
For andres evt. fete lommebøker.................. :notworthy: :8-[ :=D> \:D/ :nattinatti
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av AJ »

Ser ut til at svenskenes stolthet er på rett vei :janikk

http://www.aftenposten.no/bil/article3863806.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Og uten sammenligning for øvrig, som det heter; håper det går rette veien for MC-fabrikanter som MV Agusta og Benelli også...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av AJ »

Leser at 200 må gå i SAAB fabrikken...:
http://www.aftenposten.no/bil/article3912369.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Leser også (mellom linjene...) at MC-fabrikker som Benelli og MV Agusta sliter litt om dagen.
Likevel lanseres det nye modeller, i hvert fall har MV Agusta noe nytt og spennende på gang med denne F3 modellen.
Triumph selger heller ikke så mye som før, men tjener visst likevel bra med penger...
Mener også å ha lest at Harley Davidson sliter, tross godt salg mange steder, bl.a. hewr i Norge selv om volumet hos oss strengt tatt blir forsvinnende lite totalt sett...

Er det rett og slett for mange produsenter, tro...? :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Relax »

Det tror jeg det er, for mange produsenter, mener jeg....... men det er jo et rotterace som så mye annet.. Markedsøkonomi skal styre alt i denne verden og det har fordeler og ulemper.. Det gir oss ofte bedre priser, men det kan gi mer arbeidsløshet osv.. DEt er et gammelt ordtak om at roboter kan bygge biler, men de kan ikke kjøpe dem.........
Videre ...så har man jo litt flaks og uflaks med ny lanseringer av både sykler, biler og annet..så å beregne den kapasiteten som skal til i produksjon osv. må jo være svært vanskelig.. :-)

Interesant verden :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Intruder »

:punch Om Harley sliter økonomisk er de ikke alene om dette,finanskrisen er vel still going strong derover.... :-k
Ser en på antall sykler de ulike fabrikkene kunne lage,kan en vel begynne å lure på om vi trenger alle.Men
markedet vil vel som vanlig tilpasse seg........ :mk


Forresten:Noen har visst glemt at dette gjelder SAAB og fremtiden.... :prf :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av AJ »

Intruder skrev::punch Om Harley sliter økonomisk er de ikke alene om dette,finanskrisen er vel still going strong derover.... :-k
Ser en på antall sykler de ulike fabrikkene kunne lage,kan en vel begynne å lure på om vi trenger alle.Men
markedet vil vel som vanlig tilpasse seg........ :mk


Forresten:Noen har visst glemt at dette gjelder SAAB og fremtiden.... :prf :lol
Nåvel... SAAB kan for så vidt stå som eksempel siden nettopp denne fabrikken har vært mye i vinden det siste året. Ingenting i veien for å bruke tråden til å trekke fram andre fabrikker og da fortrinnsvis MC-produsenter som også sliter...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Intruder »

AJ skrev:
Intruder skrev::punch Om Harley sliter økonomisk er de ikke alene om dette,finanskrisen er vel still going strong derover.... :-k
Ser en på antall sykler de ulike fabrikkene kunne lage,kan en vel begynne å lure på om vi trenger alle.Men
markedet vil vel som vanlig tilpasse seg........ :mk


Forresten:Noen har visst glemt at dette gjelder SAAB og fremtiden.... :prf :lol
Nåvel... SAAB kan for så vidt stå som eksempel siden nettopp denne fabrikken har vært mye i vinden det siste året. Ingenting i veien for å bruke tråden til å trekke fram andre fabrikker og da fortrinnsvis MC-produsenter som også sliter...

Da er saken helt i orden :prf ,vi kan :skriver om hva vi vil uten å bli :[-X :oh
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av AJ »

Tar fram igjen denne tråen. Ikke fordi jeg er noen SAAB fanatiker, men fordi SAABs skjebne kan stå som et eksempel - en slags metafor - på et skjebnefellesskap den svenske bilfabrikken kan ende med å del med en del andre. Og da tenker jeg på MC-produsenter som Benelli og nylig gjenoppståtte Moto Morini, som ble slått konkurs for relativt kort tid tilbake. Nå er fabrikken med den karakteristiske ørne.logoen i navnet i ferd med å gjenoppstå som en fugl Phoenix.

Og hvem husker ikke tyske MZ, som var i fint driv med sine nye tosylindrede 1000 kubikker, som fikk strålende kritikker, men ingen kjøpere. I hvert ikke mange nok til at det ble en bærekraftig virtsomhet av det fabrikken produserte sør i Tyskland...

Italienske Benelli, som trolig er Italias eldste motorsykkelfabrikk, feiret nettopp 100-årsdagen for litt siden.
Men hvor levedyktig er 100-åringen i disse tider?
Skal bli spennende å se.

Triumph slet voldsomt i mange år, men framstår nå som en av de mest suksessrike MC-produsentene ved siden av tyske BMW.
Derimot sliter klassiske Norton, som for kort tid havnet på britiske hender igjen etter å ha levd en stemoderlig og stagnerende tilværelse i USA.
Er det håp for Norton? La oss håpe det. Deres nye og "gammelklassiske" Commander 961 ser jo ut til å være strålende, velbygde og retro-tro motorsykler.
Men overlever små og mer eller mindre entusiastdrevne bil- og MC-merker i en finanskrise som den som nå 'herjer' Europa...?

Uansett er det spennende nyheter dette med at Moto Morini er på gang igjen. Skulle svært gjerne prøvd en Granpasso \:D/
Kanskje får jeg muligheten om et par år.
Hvis 'ørnen' får et sterkt vingespenn og blir flyvedyktig denne gangen...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av tagesk »

Jeg for min del forsøker å være politisk radikal, men økonomisk konservativ. Det betyr, blant annet, at samfunnets midler ikke skal brukes til å holde liv i firma. Særlig ikke når det bare er nostalgiske grunner til det.
Jeg blir svimmel når jeg tenker på Torbjørn Berntsens kamp for at Staten skulle overta Akers Mekaniske verksted i Oslo. Årsaken var at han hadde jobbet der i sin ungdom, og at Aker derfor var av Nasjonal Verdi. Heldigvis er han ute av politikken.

De som jobber i Volov skal ikke se at skattepengene deres går til å betale for å produsere SAAB. SAAB hadde masse flott teknologi, og var verdensmestere i turbo, men de greide ikke å omsette det i modeller. Og da de fikk GM i ryggen greide de ikke å kapitalisere på det heller.

Beklager - ingen SAAB, ingen Statens Aker og ingens Statens Jernverk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av GTline »

AJ skrev:Vil den ikoniserte MC-fabrikken overlved denne gangen også?
Hva med MV Agusta... :scratch Har H-D funnet noen som vil kjøpe?

...
HD har solgt eller hva man kan kalle det. De som eide MV solgte det dyrt til HD og kjøpte det billig tilbake etter to år... smart fyr *ler*.

"In a period of economic and industrial difficulty that involves the entire world economy and not only the motorcycle industry, another important moment is written in MV Agusta’s history. On the 11th of July 2008, Harley Davidson announced an agreement for the take-over of MV Agusta and Cagiva; on the 8th of August of the same year the operation was finalised financially.

Following two years of investments and product development by Harley Davidson, on the 6th of August 2010 Claudio and Giovanni Castiglioni, through their family holding company repurchased 100% of the shares of MV Agusta Motor S.p.A. which owns historic brands MV Agusta and Cagiva. Along with Giovanni Castiglioni, the company is headed by Mr. Massimo Bordi, who took Ducati to success during the years when that company was owned by the Castiglionis."

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Svolp »

Ogggggg der!

Var Saab ferdig med sitt! Ingen bombe akkurat, har da sliti i lang tid uten noe lys i tunnel av verken friske penger eller nye eiere!

http://e24.no/bil/saab-er-konkurs/20133203
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Crinos »

Ja.... Det var i grunnen som forventet...

Spørsmålet er vell egentlig, hvor langt etter er det andre svenske merket... Volvo.
Det ble jo i sin tid kjøpt opp av Ford konsernet, og for ikke så alt for lenge siden solgt til et Kinesisk firma dem også.

Håper for Volvo sin del, at de holder seg flytende. Dog, har ingen kjærlighet til bilmerket.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Godtvoksen

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Godtvoksen »

Bilde

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Banditmannen »

Godtvoksen skrev:Bilde
Men men....? Hvorfor er det bilde av en gammel Golf...? :scratch
Men det var kanskje ikke poenget? ;e

Godtvoksen

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Godtvoksen »

Banditmannen skrev: Men men....? Hvorfor er det bilde av en gammel Golf...? :scratch
Det kan nok til forveksling likne på en gammel Golf, men dette er IKEA's nye INGVAR ... :knegg

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Jompa »

Et bilmerke fra eller til spiller vel ikke egentlig så store rolle.
Men 8000 ansatte hadde sikkert fortjent en bedre " julegave".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Crinos »

Jompa skrev:Et bilmerke fra eller til spiller vel ikke egentlig så store rolle.
Men 8000 ansatte hadde sikkert fortjent en bedre " julegave".
Ja det er tragisk med så mange som mister arbeidsplassen sin. Det skaper ringvirkninger på mange måter og plan.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar