Funderer litt på, nå som byrådet skal lage kvalm med nyetablering av fler bompengeringer og økte satser i rush etc. Å kjøpe en billig slengesykkel, typ Yamaha XT350/600 eller noe lignende. Noen med erfaring? Helst veteran grunnet lav forsikring og årsavgift. Skal brukes i salt og dritt på vintern, så den bør være billig. Tenker at den må være lett i vekt, og dekk skal pigges.
Antall dager sist vinter hvor man faktisk trengte vinterdekk på bilen var tross alt ingen rundt Oslo ved pendling mellom der jeg bor og til jobb.
Månedlig utgifter på bompenger sist vinter lå på mellom 2200kr-2700kr, i tillegg til ca. 100 liter bensin pr. uke. Pluss litt ymse vedlikehold på bil blir det liggende å vake på rundt 8000kr(bensin 15kr/L og 2500kr i bom)
Høres i grunn temmelig mye ut
Med nye bompengeringer så blir dette økt, i tillegg til at det blir temmelig mye dyrere i rushtiden.
Sammenlignet med motorsykkelen, der jeg normalt sett kjører opp rundt 35 liter pr. uke i snitt, ingen bompenger, kommer fortere frem(tid er jo tross alt litt penger og). Nå koster det litt i dekk og oljeskift, men ikke avskrekkende pr. måned.
Kom over en ganske fin Jawa på Finn ifjor, lurte på om jeg skulle slå til, så ypperlig ut til vinterbruk, da den hadde en del vindskjerming på de riktige stedene. Var vel også totakt, det forenkler vedlikehold en hel del.