Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 26 jan 2018, 06:45 Hele spådommen bygger en økonomisk analyse som for meg fremstår svært lettvint. Det trekkes paralleller til førkristidens børskrakk uten et snev av dokumentasjon eller analyse om at det er en sannsynlig fremtid, eller hvorfor. Det tas som en ren sannhet og et faktum at folk får dårligere råd. Så vidt jeg har forstått av forskjellige artikler i media er dette direkte feil både i Norge og i USA. Noen vil selvfølgelig oppleve å ha dårligere råd, men det er lite interessant i den store sammenhengen.

Videre legges det uten videre til grunn at Moores lov ikke gjelder for motorsykler. Det er muligens dels korrekt, men dagens motorsykler inneholder mye teknologi, og kan generelt ikke løst kobles fra IT. Priser på motorsykler vil påvirkes av en haug med variabler, men teknologien blir mer tilgjenglig og sannsynligvis billigere. Den beste og nyeste teknologien vil naturlig nok fortsatt være dyr.
Det er jo ingen forskningsartikkel, men ren synsing, så det er klart det er "lettvint", i likhet med det aller meste som påstås her inne,
uten at det er noe galt i det.

At Moore's lov ikke gjelder for motorsykler er helt korrekt. Denne "loven" er basert på at Intel's Gordon Moore basert på visse observasjoner på 60-tallet spådde at antallet aktive elementer / transistorer per areal på integrerte kretser ("microchips") ble doblet hvert
år. Det har vist seg å være en selvoppfyllende profeti - så langt, bortsett fra at hastigheten i utviklingen har gått litt ned etterhvert.

"Moore's law refers to an observation made by Intel co-founder Gordon Moore in 1965. He noticed that the number of transistors per square inch on integrated circuits had doubled every year since their invention.

Moore's law predicts that this trend will continue into the foreseeable future. Although the pace has slowed, the number of transistors per square inch has since doubled approximately every 18 months. This is used as the current definition of Moore's law."
( https://www.investopedia.com/terms/m/mooreslaw.asp )

Denne eksponensielle veksten savner sidestykke i annen industri.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

gsx750_80 skrev: 26 jan 2018, 09:18 Det er jo ingen forskningsartikkel, men ren synsing, så det er klart det er "lettvint", i likhet med det aller meste som påstås her inne,
uten at det er noe galt i det.

At Moore's lov ikke gjelder for motorsykler er helt korrekt. Denne "loven" er basert på at Intel's Gordon Moore basert på visse observasjoner på 60-tallet spådde at antallet aktive elementer / transistorer per areal på integrerte kretser ("microchips") ble doblet hvert
år. Det har vist seg å være en selvoppfyllende profeti - så langt, bortsett fra at hastigheten i utviklingen har gått litt ned etterhvert.

"Moore's law refers to an observation made by Intel co-founder Gordon Moore in 1965. He noticed that the number of transistors per square inch on integrated circuits had doubled every year since their invention.

Moore's law predicts that this trend will continue into the foreseeable future. Although the pace has slowed, the number of transistors per square inch has since doubled approximately every 18 months. This is used as the current definition of Moore's law."
( https://www.investopedia.com/terms/m/mooreslaw.asp )

Denne eksponensielle veksten savner sidestykke i annen industri.
Jeg er i utgangspunktet enig i at man ikke trenger å inneha dyptgående økonomisk kompetanse for å mene at salget av 1000cc vil gå ned eller forsvinne fullstendig om få år. Det som blir problematisk er når man knytter analysen til større økonomiske mekanismer og trekker antakelser basert på lettvint synsing. Det hadde fremstått mer troverdig om man baserte analysen sin på at salget av 1000cc har gått ned og at produksjonen av sykler med mindre kubikk har gått opp. For øvrig kan jeg ikke se at det er noen nødvendig sammenheng med svindyre sykler og 1000cc pluss. Det jeg mener med det er at det ikke nødvendigvis er kubikkstørrelsen som gjør sykkelen dyr, men alt annet utstyr på sykkelen og effekten på motoren. Jeg mener nok også at det må kunne stilles noe større krav til analysene gjort av Cycle World enn av utsagn på et forum.

Jeg er enig med deg i det du skriver om Moores lov. Det kan imidlertid trekkes paralleller til generell teknologisk utvikling som også er eksponentiell. Det vel ganske åpenbart at teknologi som før var nærmest utilgjengelig og ekstremt dyrt før er blitt allemannseie i dag. Motorsykler er ikke isolert fra teknologiutviklingen, og en motorsykkel består av mange deler, hvorvidt prisen på delene og teknologien vil påvirke prisen på motorsykler (sammen med mange andre faktorer). Som også i bilindustrien er det enkelte merker og modeller der du får mer avansert teknologi, hvor de billigere merkene og modellene på sikt får en fordel av dette. Samtidig utvikles de dyrere modellene og holdes oppe i pris. Det er riktignok færre som kjøper de dyrere modellene enn de billigste, men det betyr ikke at det ikke er et marked for disse modellene, og at de således vil forsvinne.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 26 jan 2018, 09:55
gsx750_80 skrev: 26 jan 2018, 09:18 Det er jo ingen forskningsartikkel, men ren synsing, så det er klart det er "lettvint", i likhet med det aller meste som påstås her inne,
uten at det er noe galt i det.

At Moore's lov ikke gjelder for motorsykler er helt korrekt. Denne "loven" er basert på at Intel's Gordon Moore basert på visse observasjoner på 60-tallet spådde at antallet aktive elementer / transistorer per areal på integrerte kretser ("microchips") ble doblet hvert
år. Det har vist seg å være en selvoppfyllende profeti - så langt, bortsett fra at hastigheten i utviklingen har gått litt ned etterhvert.

"Moore's law refers to an observation made by Intel co-founder Gordon Moore in 1965. He noticed that the number of transistors per square inch on integrated circuits had doubled every year since their invention.

Moore's law predicts that this trend will continue into the foreseeable future. Although the pace has slowed, the number of transistors per square inch has since doubled approximately every 18 months. This is used as the current definition of Moore's law."
( https://www.investopedia.com/terms/m/mooreslaw.asp )

Denne eksponensielle veksten savner sidestykke i annen industri.
Jeg er i utgangspunktet enig i at man ikke trenger å inneha dyptgående økonomisk kompetanse for å mene at salget av 1000cc vil gå ned eller forsvinne fullstendig om få år. Det som blir problematisk er når man knytter analysen til større økonomiske mekanismer og trekker antakelser basert på lettvint synsing. Det hadde fremstått mer troverdig om man baserte analysen sin på at salget av 1000cc har gått ned og at produksjonen av sykler med mindre kubikk har gått opp. For øvrig kan jeg ikke se at det er noen nødvendig sammenheng med svindyre sykler og 1000cc pluss. Det jeg mener med det er at det ikke nødvendigvis er kubikkstørrelsen som gjør sykkelen dyr, men alt annet utstyr på sykkelen og effekten på motoren. Jeg mener nok også at det må kunne stilles noe større krav til analysene gjort av Cycle World enn av utsagn på et forum.

Jeg er enig med deg i det du skriver om Moores lov. Det kan imidlertid trekkes paralleller til generell teknologisk utvikling som også er eksponentiell. Det vel ganske åpenbart at teknologi som før var nærmest utilgjengelig og ekstremt dyrt før er blitt allemannseie i dag. Motorsykler er ikke isolert fra teknologiutviklingen, og en motorsykkel består av mange deler, hvorvidt prisen på delene og teknologien vil påvirke prisen på motorsykler (sammen med mange andre faktorer). Som også i bilindustrien er det enkelte merker og modeller der du får mer avansert teknologi, hvor de billigere merkene og modellene på sikt får en fordel av dette. Samtidig utvikles de dyrere modellene og holdes oppe i pris. Det er riktignok færre som kjøper de dyrere modellene enn de billigste, men det betyr ikke at det ikke er et marked for disse modellene, og at de således vil forsvinne.
Cameron hos Cycle World er Harvard-utdannet fysiker, men neppe spåmann. Han refererte til utsagn fra en han hadde møtt, og muligens
egne oppfatninger. Som sagt, så tror heller ikke jeg på hans utsagn om at 1000 cc syklenes æra er over.

Kun en liten del av en mc er elektronikk.. Utvikling innen bilindistrien er ofte relatert til Moore's law, ved utsagn som feks:

"If there were a Moore’s Law in the car industry, you could drive to the sun on a gallon of gas "
https://www.marketwatch.com/story/if-th ... 2017-03-31

og:

"If Moore’s Law applied to a 1971 Volkswagon Beetle the way it did to 1971 computer chip technology, then today, “you would be able to go with that car 300,000 miles per hour. You would get two million miles per gallon of gas, and all that for the mere cost of 4 cents!”

— Intel C.E.O., Brian Krzanich, 2015

Maed andre ord: Eksponensiell vekst er ingen spøk, og utvikling innen mc-industrien minner meg lite om den som har skjedd for integrerte kretser.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Teknologisk utvikling generelt er eksponentiell. Dette gjelder all teknologi i samfunnet, men må sees under ett og kan ikke nødvendigvis sees i en isolert sammenheng. Jeg er enig i at MC alene minner lite Moores lov. Hva du imidlertid mener med at kun en liten del av en MC er elektronikk er jeg usikker på. Mener du en fysisk liten andel i forhold til MC'ens masse, påvirkningen elektronikken har på kjøreegenskapene eller hva? Det kommer selvfølgelig an på hva slags motorsykkel du har, modell, årgang, merke osv. Men elektronikk påvirker i hvertfall på min MC alt fra drivstoffbruk, hastighet, bremseeffektivitet, drivkraft til hjul, drift ut i dekk ved svingning og brems, lys, effekt, at motorsykkelen i det hele tatt starter og for ikke å snakke om all informasjon om fart, kjørelengde osv osv osv.

Jeg vil si at elektronikken påvirker kjøreegenskapene og kjøringen i ganske så stor grad. Sett i forhold til hvordan elektronikken påvirket motorsykkelen for ikke veldig mange år siden, for ikke å snakke om motorsykkelens totale levetid er det vel grunn til å hevde at økningen har vært ganske drastisk kun de siste årene. Ser man litt fremover på hva slags elektronikk som vil eksistere i fremtidens motorsykler og til dels også gjør det er det ikke vanskelig å hevde at elektronikken vil ha en større og større betydning for motorsykkelen og motorsykkelens kjøreegenskaper. F.eks. består vel en elektrisk motorsykkel stort sett av elektronikk. Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke elektriske motorsykler vil bli mer utbredt om kun få år.

Nå har ikke jeg regnet på utviklingen av elektronikk, innenfor MC, så jeg skal ikke påstå at den er eksponentiell. Men det har utvilsomt vært en stor utvikling, og det gjelder ikke bare på elektronikk, men på flere andre områder også.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 26 jan 2018, 12:56 "Teknologisk utvikling generelt er eksponentiell. Dette gjelder all teknologi i samfunnet, men må sees under ett og kan ikke nødvendigvis sees i en isolert sammenheng. "
Moore's law og følgene av den er helt spesielle, og teknologiske innretninger som biler og mc har ikke sentrale egenskaper som har slike eksponensielle endringer. Da hadde det gått som i et par av eksemplene som jeg viste til over.. Batterikapasitet, som et annet eksempel,
øker svært lite per tidenhet, sammenliknet med veksten i antallet transistorer på chip, for digitale systemer, slik vi har sett disse utvikle seg de siste 50 årene.

Det hevdes også feks her:

"...The public has become accustomed to rapid progress in mobile phone technology, computers, and access to information; tablet computers, smart phones, and other powerful new devices are familiar to most people on the planet.

"These developments are due in part to the ongoing exponential increase in computer processing power, doubling approximately every 2 years for the past several decades. This pattern is usually called Moore’s Law and is named for Gordon Moore, a cofounder of Intel. The law is not a law like that for gravity; it is an empirical observation, which has become a self-fulfilling prophecy.

Unfortunately, much of the public has come to expect that all technology does, will, or should follow such a law, which is not consistent with our everyday observations: For example, the maximum speed of cars, planes, or ships does not increase exponentially; maximum speed barely increases at all. "

http://www.pnas.org/content/110/14/5273.full
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

gsx750_80 skrev: 26 jan 2018, 14:05 Moore's law og følgene av den er helt spesielle, og teknologiske innretninger som biler og mc har ikke sentrale egenskaper som har slike eksponensielle endringer.
Det jeg sikter til er generelle teknologiske fremskritt, sett under ett. Jeg er enig med deg i at MC og biler ikke nødvendigvis har denne egenskapen alene, slik som med en chip. Jeg snakker om progresjon totalt sett. Med hyppigere teknologisk utvikling vil det også få konsekvenser for hvordan motorsykler og biler ser ut i fremtiden.

Poenget er at progresjon i tilknytning til teknologi går fortere og fortere, det er til dels sammenliknbart med Moores Law, men kalles the Law of Accelerating Returns.

Som det skrives her:

"Kurzweil suggests that the progress of the entire 20th century would have been achieved in only 20 years at the rate of advancement in the year 2000—in other words, by 2000, the rate of progress was five times faster than the average rate of progress during the 20th century. He believes another 20th century’s worth of progress happened between 2000 and 2014 and that another 20th century’s worth of progress will happen by 2021, in only seven years. A couple decades later, he believes a 20th century’s worth of progress will happen multiple times in the same year, and even later, in less than one month. All in all, because of the Law of Accelerating Returns, Kurzweil believes that the 21st century will achieve 1,000 times the progress of the 20th century."

Du får således en slik graf:
Bilde

Du kan lese mer om dette her: https://waitbutwhy.com/2015/01/artifici ... ion-1.html Bloggen anbefales forøvrig i sin helhet.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 26 jan 2018, 14:50
gsx750_80 skrev: 26 jan 2018, 14:05 Moore's law og følgene av den er helt spesielle, og teknologiske innretninger som biler og mc har ikke sentrale egenskaper som har slike eksponensielle endringer.
Det jeg sikter til er generelle teknologiske fremskritt, sett under ett. Jeg er enig med deg i at MC og biler ikke nødvendigvis har denne egenskapen alene, slik som med en chip. Jeg snakker om progresjon totalt sett. Med hyppigere teknologisk utvikling vil det også få konsekvenser for hvordan motorsykler og biler ser ut i fremtiden.

Poenget er at progresjon i tilknytning til teknologi går fortere og fortere, det er til dels sammenliknbart med Moores Law, men kalles the Law of Accelerating Returns.

Som det skrives her:

"Kurzweil suggests that the progress of the entire 20th century would have been achieved in only 20 years at the rate of advancement in the year 2000—in other words, by 2000, the rate of progress was five times faster than the average rate of progress during the 20th century. He believes another 20th century’s worth of progress happened between 2000 and 2014 and that another 20th century’s worth of progress will happen by 2021, in only seven years. A couple decades later, he believes a 20th century’s worth of progress will happen multiple times in the same year, and even later, in less than one month. All in all, because of the Law of Accelerating Returns, Kurzweil believes that the 21st century will achieve 1,000 times the progress of the 20th century."

Du får således en slik graf:
Bilde

Du kan lese mer om dette her: https://waitbutwhy.com/2015/01/artifici ... ion-1.html Bloggen anbefales forøvrig i sin helhet.
Tja, når det gjelder teknologiutvikling i videste forstand, inkludert samfunnets teknologiske nivå, så ser jeg ikke bort fra at den kan sees på som eksponensiell, men det blir et stykke unna utgangspunktet. Konseptet kan anvendes på utvikling av elektronikk, men ikke feks batterier eller kjøretøyer isolert.
Kurzweil er jo forøvrig ganske så kontroversiell, men har uansett en del radikale og interessante synspunkter.
Ellers lurer jeg på om ikke kurven med "human progress" eller hva det nå var, burde peke nedover, om det er slik at vår
"utvikling" gjør oss i stand til å gjøre kål på vårt eksistensgrunnlag.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

gsx750_80 skrev: 26 jan 2018, 15:24 Tja, når det gjelder teknologiutvikling i videste forstand, inkludert samfunnets teknologiske nivå, så ser jeg ikke bort fra at den kan sees på som eksponensiell, men det blir et stykke unna utgangspunktet. Konseptet kan anvendes på utvikling av elektronikk, men ikke feks batterier eller kjøretøyer isolert.
Kurzweil er jo forøvrig ganske så kontroversiell, men har uansett en del radikale og interessante synspunkter.
Ellers lurer jeg på om ikke kurven med "human progress" eller hva det nå var, burde peke nedover, om det er slik at vår
"utvikling" gjør oss i stand til å gjøre kål på vårt eksistensgrunnlag.
Helt enig i det. Batterier og kjøretøy slik vi kjenner det i dag har sine klare begrensninger, poenget mitt er at kjøretøy og lagring av energi (batteri) antakelig kommer til å utvikle seg langt ut over det vi kan se for oss.

Synes synspunktene hans om menneskelig utvikling er svært interessante. Det er klart vanskelig å faktasjekke utviklingen på samme måte som med chiper, men den er lite tvilsomt at utviklingen har gått vesentlig fortere de siste årene sammenliknet med utviklingen fra f.eks. 1900-1920.

Hehe det kan du si, eventuelt vil utviklingen til slutt være taket man når med kunstig intelligens, og om man ender med utryddelse. Han skriver litt mer om det i del to av innlegget.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Jompa »

Jeg ble nyskjerrig etter alle innleggene og måtte lese hele artikkelen i Cycle World.
Kevin Cameron spår ingen ting, han stiller bare spørsmål.
Det kan godt hende at folk i USA blir fattigere og fattigere og at toppmodellene som vi kjenner dem i dag forsvinner, og når omtrent halvparten av alle mennesker bor i byer, kan det jo komme andre transportsystemer som gjør at de fleste verken vil ha, eller trenger bil eller mc. Hvem vet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 09 jan 2018, 22:32 Det er som nevnt tidligere en Brudeli-patent. Først vist i Autofil.
Se klippet fra program 8 i 2006, fra 9:40 og utover.
https://tv.nrk.no/serie/autofil/OUHA12000806/01-05-2006
Plukket opp tidsskriftet Motorcycle på en tur til Newcastle (UK) forrige uke. Der var det en 9 siders artikkel om Yamaha Niken, med
mye skryt av Yamaha's innovasjonsevner. Har kun skumlest, men kunne ikke registrere at Brudeli-patent(er) var nevnt med et eneste ord.
Skuffende.
https://auto.ndtv.com/news/yamaha-buys- ... er-1795864
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 28 jun 2018, 22:42
FredrikE24 skrev: 09 jan 2018, 22:32 Det er som nevnt tidligere en Brudeli-patent. Først vist i Autofil.
Se klippet fra program 8 i 2006, fra 9:40 og utover.
https://tv.nrk.no/serie/autofil/OUHA12000806/01-05-2006
Plukket opp tidsskriftet Motorcycle på en tur til Newcastle (UK) forrige uke. Der var det en 9 siders artikkel om Yamaha Niken, med
mye skryt av Yamaha's innovasjonsevner. Har kun skumlest, men kunne ikke registrere at Brudeli-patent(er) var nevnt med et eneste ord.
Skuffende.
https://auto.ndtv.com/news/yamaha-buys- ... er-1795864
PS: Det ser ut som om Niken muligens er konstruert på litt andre prinsipper,men som en artikkel sa - Yamaha later til å ha seriøse planer mtp 3-hjulinger.
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av AJ »

@gsx750_80:
Når først oppkjøpet er gjort er det vel antakelig ikke å forvente at Yamaha tar bryet med å nevne dette... :-k .
Burde gjort det, selvfølgelig. Men ikke overraskende at de ikke gjør det...

Så hva med Niken? Framtidens MC... Skal bli spennende så se. Selv synes jeg konseptet er interessant, men tviler på at Niken viser vei til hva framtidens MC vil bli.
Tror nok heller at el-MC'er vil være mer aktuelle. Dessverre, vil mange, meg selv inkludert, antakelig si... :sorry ...

I et MC fremtidsscenario vil nok også dette med selvkjørende kjøretøy være avgjørende. Noe som antakelig ligger langt fram i tid siden dette krever langt bedre infrastruktur enn hva vi har i dag med tanke på sikrest mulig veimerking og andre viktige sensorvarslere som skal til for at bilers og evt. motorsyklers sensorer skal kunne sørge for best mulig selvkjøringssikkerhet.
Å kjøre MC blir vel trolig forbudt før vi kommer så langt :-k .

Håper dette ligger laaaangt fram i tid, til etter at min tid her på kloden er over...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24627
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Bjerknez »

Har sett noen youtubevideoer av Niken og jeg klarer ikke helt å se hvordan denne skal gjøre noen suksess. Det meldes om noe bedre grep fremme, men det hjelper jo ikke så mye når bakenden ikke henger med.... den oppleves også som fremtung, og bremsene er vist heller ikke noe å skrive hjem om.

En sykkel med noe bedre grep (fremme) men med mindre nedleggsvinkel, middelmådige bremser, føles fremtung etc.

Hadde den hatt slik «rammelåser» som gjør at man kan sitte på den stillestående uten beina i bakken samt at man kunne kjørt den med bil lappen, så hadde jeg fort sett en større kundegruppe, men slik det er nå så ser jeg rett og slett ikke poenget.

Men... det er noe nytt og yamaha tør og prøve nye ting. Den ser også ganske tøff ut, på en måte. Ikke koster den all verden heller. (200.000). Men næææhhh.....

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 28 jun 2018, 23:02 Så hva med Niken? Framtidens MC... Skal bli spennende så se. Selv synes jeg konseptet er interessant, men tviler på at Niken viser vei til hva framtidens MC vil bli.
Tror nok heller at el-MC'er vil være mer aktuelle. Dessverre, vil mange, meg selv inkludert, antakelig si... :sorry ...

I et MC fremtidsscenario vil nok også dette med selvkjørende kjøretøy være avgjørende. Noe som antakelig ligger langt fram i tid siden dette krever langt bedre infrastruktur enn hva vi har i dag med tanke på sikrest mulig veimerking og andre viktige sensorvarslere som skal til for at bilers og evt. motorsyklers sensorer skal kunne sørge for best mulig selvkjøringssikkerhet.
Å kjøre MC blir vel trolig forbudt før vi kommer så langt :-k .

Håper dette ligger laaaangt fram i tid, til etter at min tid her på kloden er over...
Tror heller ikke Niken er fremtiden, jeg håper indet minste ikke det. Kan ikke helt forstå hvilke fordeler den skal ha som skal gjøre den til frwmtidens motorsykkel. Da vil jeg heller ha el-mc for å være helt ærlig.

Ang dette med selvkjørende biler. Den teknologien er ganske imponerende allerede i dag, bilene greier å kjøre i kompliserte trafikksituasjoner omtrent helt uten uhell. Noe man vel ikke kan si for mennesker. Jeg kan ikke helt se at det er nødvendig med store infrastrukturelle endringer, men EU greier vel sikkert å koke opp noe uansett.

Jeg er mer spent på hvordan de skal løse de moralske og juridiske dilemmaene. Hvem er ansvarlig om bilen dreper noen i selvkjørende modus? Sjåføren? Bilselskapet? Verkstedet? Mange mener sjåføren, men det blir for lettvint etter min mening, særlig vil det være urimelig om man ikke kan overta manuell styring. Hvordan blir reglene for «sjåføren»? Kan man se på TV, fikle med dingser elle drikke alkohol?

Det jeg virkelig har troen på er selvkjørende elektrisk tungtransport og persontransport. Tenk de økonomiske, samfunnsmessige og miljøgevinstene. Tungtransport som kan kjøres uten fører trenger ikke hviletid, kan kjøre på tidspunkrer som er ugunstige for mennesker men gunstige for alle andre rundt.

Hva har alt dette å si for motorsykkel? Vanskelig å si, men jeg tror i hvertfall det vil ta lenger tid før mc reguleres enn annen trafikk.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Grendel »

Selvkjørende biler er avhengig av tydelig og god merking av veiene. Der har vi et problem i Norge med dårlige veier, lange smale strekninger og sne/islagte veier halve året. Utfordring, ja.

Dette kan selvfølgelig løses med pålegg fra EU, men da med en regning ikke jeg vil ha.

Selvkjørende MC kan nok komme det også. Har lest om disse som ordner nedlegg, oppbremsing i sving etc selv. Hvordan blir kjøregleden? Teknologisk utfordring å lage og å programmere, ja. Men hvordan blir gleden med å kjøre dette etterpå? Helt sikkert rågøy første 15 minuttene.

Niken var omtalt som noe helt annet i MC-avisa. Det spørs om det blir noe slikt som kommer. Markedet blir bredere. Selvkjørende MC, vanlige MC, triker, Niken'er....


8-)

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24627
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Bjerknez »

Grendel skrev: 29 jun 2018, 09:01 Selvkjørende biler er avhengig av tydelig og god merking av veiene. Der har vi et problem i Norge med dårlige veier, lange smale strekninger og sne/islagte veier halve året. Utfordring, ja.

Dette kan selvfølgelig løses med pålegg fra EU, men da med en regning ikke jeg vil ha.

Selvkjørende MC kan nok komme det også. Har lest om disse som ordner nedlegg, oppbremsing i sving etc selv. Hvordan blir kjøregleden? Teknologisk utfordring å lage og å programmere, ja. Men hvordan blir gleden med å kjøre dette etterpå? Helt sikkert rågøy første 15 minuttene.

Niken var omtalt som noe helt annet i MC-avisa. Det spørs om det blir noe slikt som kommer. Markedet blir bredere. Selvkjørende MC, vanlige MC, triker, Niken'er....


8-)

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Du skriver på en måte som om dette er noe som skjer over natten. Dette vil komme veldig gradvis. Bilene blir "smartere" og smartere, veiene blir sagte men sikkert oppgradert (først motorveiene). Akkurat som el-bilene, røykeloven og en haug andre ting.

Trekker du meg 30.000 over skaddeseddelen på en lønning blir jeg grinete og vrang. Trekker du de 30.000 kronene over 100 år så kan jeg leve med det.

Jeg er også i mot selvkjørende biler hvis noe slikt skulle komme i salg i dag. Grøss og gru. Men jeg vet at det kommer på sikt og brått en dag blir vi nok modne for det også :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Hvorfor er du mot selvkjørende biler? Fordi det er kjedelig? Når disse er klare for veien er de vel bedre sjåfører en de aller fleste mennesker.

Skjønner ikke helt motstanden mot selvkjørende biler. Flytrafikken styres av datamaskiner, lyskryss, strøm, vann, våpen... ting som er mye viktigere enn personbilen.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 29 jun 2018, 12:04 Hvorfor er du mot selvkjørende biler? Fordi det er kjedelig? Når disse er klare for veien er de vel bedre sjåfører en de aller fleste mennesker.

Skjønner ikke helt motstanden mot selvkjørende biler. Flytrafikken styres av datamaskiner, lyskryss, strøm, vann, våpen... ting som er mye viktigere enn personbilen.
Kan ikke svare for andre, men jeg er ikke imot selvkjørende biler. De er på vei og det har jeg ingen problemer med. Det må jo gås opp en del lover or regler osv. men...

Det jeg ER imot er at vi kun skal ha selvkjørende kjøretøyer og at man ikke skal ha mulighet til å ta seg en kjøretur "på egenhånd". Kjøretøyer er transportmidler, ja, men jeg er da ikke den eneste (på et MC forum) som synes det er kos å kjøre seg en tur i fint vær.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 29 jun 2018, 12:13
Stian87 skrev: 29 jun 2018, 12:04 Hvorfor er du mot selvkjørende biler? Fordi det er kjedelig? Når disse er klare for veien er de vel bedre sjåfører en de aller fleste mennesker.

Skjønner ikke helt motstanden mot selvkjørende biler. Flytrafikken styres av datamaskiner, lyskryss, strøm, vann, våpen... ting som er mye viktigere enn personbilen.
Kan ikke svare for andre, men jeg er ikke imot selvkjørende biler. De er på vei og det har jeg ingen problemer med. Det må jo gås opp en del lover or regler osv. men...

Det jeg ER imot er at vi kun skal ha selvkjørende kjøretøyer og at man ikke skal ha mulighet til å ta seg en kjøretur "på egenhånd". Kjøretøyer er transportmidler, ja, men jeg er da ikke den eneste (på et MC forum) som synes det er kos å kjøre seg en tur i fint vær.
Er ikke så fan av den ideen personlig. Men det visst ganske sannsynlig at det blir en realitet. Klart du kan alltids kjøre på bane.

Samtidig er det svært mange potensielle fordeler med at det kun er selvkjørende biler. Man slipper folk som kjører som tullinger, folk som kjører i fylla, folk som er for dårlige til å kjøre, trøtte, slitne, ukonsentrerte osv. Bedre trafikkavvikling, mer miljøvennlig, mindre risiko. Samfunnsnytten i disse tingene veier etter min mening tyngre enn min glede av å kunne kjøre selv. Men det er ikke akkuratt noe jeg ser frem til for å si det sånn...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar