E_S skrev: 27 feb 2024, 23:12
Gammelsmurfen skrev: 27 feb 2024, 23:02
Tror ikke det er noen fare med det første at biler med fossilmotor forsvinner, og det der med "fase ut eldre kjøretøy til fordel for miljøvennlige, nyere alternativer" om det kun er el-biler så er jeg usikker på det miljøregnskapet.
Det er en kjensgjerning at levetiden på EL-biler er vesentlig kortere enn fossildrevne biler, gjerne halvparten eller enda kortere.
De skrotes selv om de er like hele i ramme og karosseriet fordi reparasjonskost er hinsides på en del ting, mest av sikkerhetsmessige grunner fordi det er mye batterikraft ombord.
Har man 2-3 biler i husstanden, noe som er ganske vanlig så må hjemmelading planlegges om man ikke har atomkraftverk i hagen.
Ellers må man nok lade på stasjoner eller om man har mulighet på jobb om man bruker bil til jobben.
På lengre turer er det deilig med bare en kjapp sving innom bensinstasjonen, fylle opp på et par-tre minutter å kjøre videre.
Ikke måtte vente i ladekø før det blir din tur til å vente enda mer mens ladingen foregår.
Det er vel åpnet for mer oljeleting i Norge også mener jeg, offshore og oljebransjen er langt i fra døden nær.
Med sytråder som kraftlinjer mellom nord og sør, en del ymse lokale nett og strømmangel (sies det), så kan ikke alle biler i norge være elektriske på temmelig lang tid. Da må det bli rasjonskort på lading
Etter ti år med elbil er det en del her som fremstår ganske feilaktig, synes jeg:
Levetid: Det er bare en påstand som enkelte fremmer. Greia er at mens en liten frontskade på en 25 år gammel bil betyr noen nye deler, lykter, lakk, er det på en moderne bil en haug med sensorer, radar, masse annet, hovedlykter til 40-50k/stk og så videre, som gjør at en skade som for 25 år siden kostet 30k å fikse, nå koster 200k. Reparasjonskostnaden er like hinsides på nye fossilbiler.
Hjemmelading planlegges? Når jeg trenger å lade putter jeg i ledningen når jeg parkerer hjemme, så er det ordnet av seg selv over natten. As we speak står bilen til lading, den ble parkert med 20% batteri tidligere i kveld. Den er så full jeg ønsker den skal være lenge før jeg står opp igjen. På en lengre tur er erfaringen det motsatte - fører og passasjerer ønsker en benstrekk før bilen trenger påfyll. Ladekø har jeg opplevd én gang i 20 minutter på de siste ti årene.
Strømmangel er det på ingen måte. Strømnettet er for dårlig i Norge, men det har ingen betydning for utbredelsen av elbil. Å lade bilen hjemme trekker like mye effekt som å koke poteter og steke i stekeovnen samtidig.
Jeg sa jo at det var vanlig med 2-3 biler pr. husstand, ikke at det er noe problem å lade én el-bil hjemme, men om man har 3 elbiler.
Du har vel neppe hovedsikring til å lade 3 el-biler samtidig hjemme om det ikke skal være med så lite juice at det tar flere dager, derfor noe planlegging eller at noen må lade ute/på jobb el. likn. Jeg har selv ladbar bil (plug-in hybrid) men den er den eneste av nå 4 biler her som er ladbar, har ikke i nærheten av batterikapsitet som en ren el-bil og tar ca. 5 timer på en 16A kurs.
Opplevd ladekø på 20 minutter 1 gang på 10 år? Hvor i all verden har du kjørt da? for 10 år siden var det vesentlig dårligere med lademuligheter enn det er i dag, da hadde Tesla heller ikke åpnet for andre på sine ladere og hadde kun vært i norge i ett år.
F. eks. langs E6 (i sør-norge) på en utfartshelg, var det ikke bare å kjøre rett til laderen. På Espa ved Mjøsa kunne man rekke flere boller før det var din tur for å si det mildt. Vente 45 minutter var ikke uvanlig.
Og det med strømnettet, ikke et problem med en del el-biler, men om alle skal ha det så blir det noe helt annet.
Det blir som med kollektivtransport når noen går ut å ber alle ta kollektiv til Oslo pga. f.eks. stengte tuneller som skal renoveres.
Da hyler Vy og ruter og sier at det går ikke, for det har vi ikke kapasitet til, hadde samtlige biler vært el-biler i dag hadde det ikke gått bra uten en bedre infrastruktur.
Det er drøyt 600 000 el-biler i Norge i dag, av drøyt 3 millioner personbiler, i tillegg kommer varebiler, lastebiler ++
Må presisere at jeg er på ingen måte noen motstander av el-biler, men at den gjennomsnittlige levetiden er like lang pr. i dag som fossile biler stemmer ikke. Heller ikke at det er like enkelt i forhold til drivstoff om man har flere el-biler i husstanden eller er på langtur, kulde halverer ofte rekkevidden.