Gammelsmurfen skrev: 28 feb 2024, 19:29
Jeg sa jo at det var vanlig med 2-3 biler pr. husstand, ikke at det er noe problem å lade én el-bil hjemme, men om man har 3 elbiler.
Du har vel neppe hovedsikring til å lade 3 el-biler samtidig hjemme om det ikke skal være med så lite juice at det tar flere dager, derfor noe planlegging eller at noen må lade ute/på jobb el. likn. Jeg har selv ladbar bil (plug-in hybrid) men den er den eneste av nå 4 biler her som er ladbar, har ikke i nærheten av batterikapsitet som en ren el-bil og tar ca. 5 timer på en 16A kurs.
Opplevd ladekø på 20 minutter 1 gang på 10 år? Hvor i all verden har du kjørt da? for 10 år siden var det vesentlig dårligere med lademuligheter enn det er i dag, da hadde Tesla heller ikke åpnet for andre på sine ladere og hadde kun vært i norge i ett år.
F. eks. langs E6 (i sør-norge) på en utfartshelg, var det ikke bare å kjøre rett til laderen. På Espa ved Mjøsa kunne man rekke flere boller før det var din tur for å si det mildt. Vente 45 minutter var ikke uvanlig.
Og det med strømnettet, ikke et problem med en del el-biler, men om alle skal ha det så blir det noe helt annet.
Det blir som med kollektivtransport når noen går ut å ber alle ta kollektiv til Oslo pga. f.eks. stengte tuneller som skal renoveres.
Da hyler Vy og ruter og sier at det går ikke, for det har vi ikke kapasitet til, hadde samtlige biler vært el-biler i dag hadde det ikke gått bra uten en bedre infrastruktur.
Det er drøyt 600 000 el-biler i Norge i dag, av drøyt 3 millioner personbiler, i tillegg kommer varebiler, lastebiler ++
Må presisere at jeg er på ingen måte noen motstander av el-biler, men at den gjennomsnittlige levetiden er like lang pr. i dag som fossile biler stemmer ikke. Heller ikke at det er like enkelt i forhold til drivstoff om man har flere el-biler i husstanden eller er på langtur, kulde halverer ofte rekkevidden.
Hvilke husstander lever slik at de har to biler som kjøres 30-40 mil hver, hver eneste dag? Og hvor mange har tre biler som alle trenger lading helt fra tom til full hver eneste dag? På 5 timer på 16A 1-fase får man matematisk 18 kWh.
Jeg har kjørt Europa rundt (med Teslaene), og en del hit og dit i Norge. Kjørte fra 2013-2017 Nissan Leaf og Kia Soul, siden 2017 Tesla av flere typer. Den ene gangen jeg opplevde ladekø var på Tesla-laderen i Solli i Østfold en gang i 2017. Utenom det, aldri hatt noe problem med ladekø. Nærmeste har vel vært at AC-ladestasjonen til gateparkering i Berlin har vært opptatt, men det er ingen krise.
Om alle personbiler i Norge var elektriske er det likevel snakk om godt under 5% av det totale strømforbruket som går til lading, så det er rett og slett et ikke-problem annet enn lokalt i enkelt eldgamle garasjeanlegg hvor det blir en del elektrikerjobb. Men på overordnet nivå, null stress.
Den gjennomsnittlige levetiden på elbil er det ingen som vet noe om i dag, da elbiler slik man kjenner dem nå ikke har vært på markedet mer enn siden 2011. Det betyr at det er svært få, om noen biler som har blitt skrotet etter å ha vært "utbrukt". Det gjør at det ikke finnes noe tall, da snittalderen på skrotede elbiler i all hovedsak settes av biler som skrotes etter skader, mens blant fossilbilene er det såpass mye gamle biler at hoveddelen av de som skrotes, er biler som er "oppbrukt" pga. rust, generell slitasje eller mekaniske feil som ikke lønner seg å reparere pga. lav verdi.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."