Min første var en 1999 Suzuki VZ800 Marauder som jeg kjøpte kort tid etter at jeg begynte med lappen. Syns cruisere var veldig kule og denne dukket opp relativt nærme der jeg bor til en hyggelig pris og usedvanelig lav kilometerstand. Innså etter hvert at selv om cruisere er tøffe så er det andre typer sykler jeg syns er mye morsommere å kjøre, og som egner seg mye bedre for min bruk.kjland skrev: 26 jul 2024, 11:24 Takk takk det er intensiv kursing som jeg har bestilt, tviler vel egentlig på at jeg er klar til oppkjøring 19.08 da jeg ikke har noe foreløpig kjøring etter 09.08.
Men tenker det blir en time eller tre i tillegg før oppkjøring, og at jeg får kjørt på egenhånd før sesongen slutter i oktober.
Hva var din første sykkel?
kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre
Ser absolutt ikke noe galt i det. Dekk er ferskvare og slites normaltkjland skrev: 26 jul 2024, 11:21Takk for tilbakemelding, men hva kan være galt med at den er lite kjørt? Dårlige pakninger, slanger og dekk?AJ skrev: 26 jul 2024, 08:38Tre eiere, 18 år gammel sykkel og kun 26000 km...ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881
Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen
15-1600 km. pr. sesong i snitt...
Nesten så jeg lurer på hva som er galt med denne. Ikke teknisk og mekanisk slik jeg kjenner Yamahakvaliteten. Men noe må det være siden den har gått så lite...
.
En ting er ihvertfall sikkert, denne har stått i ro veldig mye. Og kanskje den er i ferd med å "stå seg ihjel"...?
Ser ikke noe galt i lav kilometerstand så lenge det kan dokumenteres, men vær kritisk til dokumentasjon også … det er mange som har «produsert» service historikk i etterkant spesielt på bruktimport.ErikW skrev: 26 jul 2024, 23:50Ser absolutt ikke noe galt i det. Dekk er ferskvare og slites normaltkjland skrev: 26 jul 2024, 11:21Takk for tilbakemelding, men hva kan være galt med at den er lite kjørt? Dårlige pakninger, slanger og dekk?AJ skrev: 26 jul 2024, 08:38Tre eiere, 18 år gammel sykkel og kun 26000 km...ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
15-1600 km. pr. sesong i snitt...
Nesten så jeg lurer på hva som er galt med denne. Ikke teknisk og mekanisk slik jeg kjenner Yamahakvaliteten. Men noe må det være siden den har gått så lite...
.
En ting er ihvertfall sikkert, denne har stått i ro veldig mye. Og kanskje den er i ferd med å "stå seg ihjel"...?
Lav kilometerstand, ikke fulgt opp med service hos merkeverksted da blir gjerne kritiske punkter ikke tatt sammen med recall som skulle vært utført. Du kommer til ett punkt hvor noen må «betale» for det som gjennom mange år har vært utelatt.
Eksempel:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=359927502Bilen ble importert med 136.000km på telleren. Det viste seg at bilen hadde gått 230.000km
Det er jo bare å ta en prat med selger så får du svar på det du måtte ønske …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelbokser
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
Siterer meg selv her, siden jeg nå så en av disse til salgs. Ypperlig brukssykkel, lite egnet som skryteobjekt, og så lenge de ikke har blitt utstyrt med avkappede skjermer og brunt sete (aka "Cafe-racer"), så er de rimelige både i anskaffelse og bruk, samt praktiske. Men hold deg unna modellen med stor kåpe, den er både for topptung, tung og uhåndterlig. Snakker av erfaring, hadde en slik selv. Og for ordens skyld; kjenner ingenting til selgeren av denneGammelbokser skrev: 25 jul 2024, 22:32 En etter min mening sterkt undervurdert sykkel er BMW's K75, "naken" eller som K75C. Relativt rimelig, siden den ikke har fått status som "samleobjekt".

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=361903188
-
- Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Første tre kjøretimer gjennomført i dag, startet ute med Akvariet i Bergen, herregud hvor kjekt det var.
Kjøreskolelæreren såg på opplæringsplanen min og synes det var vel ambisiøst, men gamle kunnskaper fra moped tiden kom tilbake.
Startet med start og stopp i form av krypkjøring, bakkestart og sluring med gass og clutch.
Læreren såg at det gikk relativt fort og vi var plutselig midt i sentrum. Videre ut til Jekteviken der danskebåten går fra, der jeg øvde mer på krypkjøring. Det ble vel mye trafikk da båten var på veg til kai så det var ut igjen på vegen. Videre til Fyllingsdalen og kjøring opp til en butikk, etter en kort stopp fikk jeg kjøre først, videre rundt i Fyllingsdalen der vi øvde på plassering i sving og før kryss.
Returnerte så mot sentrum igjen og mot Danmarksplass via Michael Krohnsgate som består av 30-40 soner for så å fylle bensin.
Videre rundt Mølenpris før det var ned igjen på Jekteviken for å øve på brems, men da var det under en time til danskebåten skulle gå og masse cruiseturister så da ble det retur til kjøreskole.
Mye å ta hensyn til i dag i sentrum med mye turister. Kjøreskolelæreren synes progresjonen var bra og ut i fra dagens tilbakemelding, kan nok opplæringsplan gjennomføres med mindre justeringer
Men det var varmt, tror jeg må kjøre i t-skjorte under kjøredressen skal det være så varmt på Fredag.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjøreskolelæreren såg på opplæringsplanen min og synes det var vel ambisiøst, men gamle kunnskaper fra moped tiden kom tilbake.
Startet med start og stopp i form av krypkjøring, bakkestart og sluring med gass og clutch.
Læreren såg at det gikk relativt fort og vi var plutselig midt i sentrum. Videre ut til Jekteviken der danskebåten går fra, der jeg øvde mer på krypkjøring. Det ble vel mye trafikk da båten var på veg til kai så det var ut igjen på vegen. Videre til Fyllingsdalen og kjøring opp til en butikk, etter en kort stopp fikk jeg kjøre først, videre rundt i Fyllingsdalen der vi øvde på plassering i sving og før kryss.
Returnerte så mot sentrum igjen og mot Danmarksplass via Michael Krohnsgate som består av 30-40 soner for så å fylle bensin.
Videre rundt Mølenpris før det var ned igjen på Jekteviken for å øve på brems, men da var det under en time til danskebåten skulle gå og masse cruiseturister så da ble det retur til kjøreskole.
Mye å ta hensyn til i dag i sentrum med mye turister. Kjøreskolelæreren synes progresjonen var bra og ut i fra dagens tilbakemelding, kan nok opplæringsplan gjennomføres med mindre justeringer
Men det var varmt, tror jeg må kjøre i t-skjorte under kjøredressen skal det være så varmt på Fredag.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Helt enig i at K75 er kurant. Det gjelder forøvrig alle de gamle K-modellene.Gammelbokser skrev: 27 jul 2024, 12:44Siterer meg selv her, siden jeg nå så en av disse til salgs. Ypperlig brukssykkel, lite egnet som skryteobjekt, og så lenge de ikke har blitt utstyrt med avkappede skjermer og brunt sete (aka "Cafe-racer"), så er de rimelige både i anskaffelse og bruk, samt praktiske. Men hold deg unna modellen med stor kåpe, den er både for topptung, tung og uhåndterlig. Snakker av erfaring, hadde en slik selv. Og for ordens skyld; kjenner ingenting til selgeren av denneGammelbokser skrev: 25 jul 2024, 22:32 En etter min mening sterkt undervurdert sykkel er BMW's K75, "naken" eller som K75C. Relativt rimelig, siden den ikke har fått status som "samleobjekt".
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=361903188
Jeg har både hatt K100RS(16V) og har K1200RS. K1200RSen er bedre på alle punkt.
K1200en krever imidlertid en del mer stell. K100en jeg hadde lever videre hos en kompis hvor det kun skiftes olje før hver sesong og noen bremseklosser i ny og ne. Har ikke vært noen problemer med den(etter at jeg skifta bakdemper, kardangen(lagerhavari), drivaksel(havari), bremseslanger km stand den gang rundt 130 000km).
Fattern har en K100RS som går for lut og kaldt vann, og fungerer helt fint den også, ikke rørt en skrue utover oljeskift og overhaling av kardangen bak(gått langt)
Forskjellen ligger nok i at jeg kjører mye mer, og kjører forholdsvis aktivt.
Så om man liker utseendet og ikke er ute etter å flotte seg ute på veien, så er en K75 helt super, særlig med kofferter.
Man bør imidlertid finne seg et godt eksemplar. Den du linker til er litt vel røff i kantene spør du meg, men prisen er nå lav også.
Jeg er nå en gang K-entusiast og liker ikke boxermotorene etter en tur på en R1100GS en gang i tiden

Denne kan man nok få en god deal på.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=361301452
- Gammelbokser
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
Tja, om en 32 år gammel K75S har kun 31 kkm på telleren, så er jeg (uten en fullstendig dokumentert servicehistorikk) mer skeptisk til det enn en med 140 kkm. Veldig mange brukte sykler er i dag bruktimportert fra utlandet, og da ofte med lite kvitteringer på service. Ikke uvanlig at de kan ha fått byttet instrumentkonsollen . . .FredrikE24 skrev: 30 jul 2024, 15:48 Så om man liker utseendet og ikke er ute etter å flotte seg ute på veien, så er en K75 helt super, særlig med kofferter.
Man bør imidlertid finne seg et godt eksemplar. Den du linker til er litt vel røff i kantene spør du meg, men prisen er nå lav også.
Jeg er nå en gang K-entusiast og liker ikke boxermotorene etter en tur på en R1100GS en gang i tiden![]()
Denne kan man nok få en god deal på.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=361301452
Da K100 og K75 modellene kom, skulle de ta helt over for BMWs boksere. Så de ble designet, og skrudd sammen til en meget høy kvalitets-standard. Produsenten satsert hele sitt renomme på de modellene, og kunne ikke tåle feil . . .
-
Andre gang med kjøretimer i dag, ny kjørelærer, ny sykkel(samme merke osv men ja) og kjøring i Åsane i Bergen i dag.
Kom meg igjennom trinnvurdering 2 i dag, mye kjøring på småveger i Åsane, en tur i kjøregården og en tur på landeveg.
Føler det kommer seg med kjøringen og håper planen går som tiltenkt.
Tråler finn.no etter sykkel hverdag, hva tenker menigheten om følgende:
Yamaha TDM 800
Suzuki DL V-storm 650
BMW R1100RS
Honda CB500x
Sent from my iPad using Tapatalk
Kom meg igjennom trinnvurdering 2 i dag, mye kjøring på småveger i Åsane, en tur i kjøregården og en tur på landeveg.
Føler det kommer seg med kjøringen og håper planen går som tiltenkt.
Tråler finn.no etter sykkel hverdag, hva tenker menigheten om følgende:
Yamaha TDM 800
Suzuki DL V-storm 650
BMW R1100RS
Honda CB500x
Er dette en sykkel du har kjennskap til @ErikW …ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"

- Canutus
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Kontakt:
Bare si du skal se på en MC, også ordner du enveisbillett, det gikk bare greit for min del
Den FJR'en så ho flott ut.
kjland skrev: 25 jul 2024, 23:50Vi får se hva regjeringa sier når lappen er på plassErikW skrev:Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassenting skjer litt fort for ho
-
Må ha lappen førstCanutus skrev:Bare si du skal se på en MC, også ordner du enveisbillett, det gikk bare greit for min del
kjland skrev: 25 jul 2024, 23:50Vi får se hva regjeringa sier når lappen er på plassErikW skrev:Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassenting skjer litt fort for ho

-
Dagen i dag startet med kjøretimer i ca 3 timer og 15 min. Fikk gode tilbakemeldinger men det gikk litt fort i 30 soner.
Føler det er store progresjoner på kjøringen, har aldri følt meg så godt forberedt og lærevillig til å få MC lappen, jeg har hele registeret i førerkortet utenom MC. Dette er noe jeg virkelig vil få til!!
Var en tur i kjøregården, jeg følte det gikk dårlig men fikk mye skryt av kjørelæreren.
En liten pause på noen timer før det ble sikkerhetskurs på bane i dag, i ekte Bergens vær himmelen åpnet seg totalt en periode der.
Men det var morro ja, kjenner jeg blir tryggere og tryggere på sykkelen og jeg må stole på meg selv og sykkel i forhold til veg grep.
Mye gode tilbakemeldinger fra kjørelærene, vi var syv stk på banen samtidig pluss tre lærere
I morgen er det avsluttende med trinn 3 vurdering og langkjøring. Noen som vet rutene i Bergen?
Føler det er store progresjoner på kjøringen, har aldri følt meg så godt forberedt og lærevillig til å få MC lappen, jeg har hele registeret i førerkortet utenom MC. Dette er noe jeg virkelig vil få til!!
Var en tur i kjøregården, jeg følte det gikk dårlig men fikk mye skryt av kjørelæreren.
En liten pause på noen timer før det ble sikkerhetskurs på bane i dag, i ekte Bergens vær himmelen åpnet seg totalt en periode der.
Men det var morro ja, kjenner jeg blir tryggere og tryggere på sykkelen og jeg må stole på meg selv og sykkel i forhold til veg grep.
Mye gode tilbakemeldinger fra kjørelærene, vi var syv stk på banen samtidig pluss tre lærere
I morgen er det avsluttende med trinn 3 vurdering og langkjøring. Noen som vet rutene i Bergen?
-
Oppkjøringen nærmer seg
men jeg blir ikke klok på sikkerhetskontroll spørsmål.
Jeg har sett x antall youtube filmer som tar for seg dette og googlet, er det noen som vet om en kan få kontroll av hjullager på bakdekk?

Jeg har sett x antall youtube filmer som tar for seg dette og googlet, er det noen som vet om en kan få kontroll av hjullager på bakdekk?
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Er vel ein del av daglig kontroll, så det er vel ein del av kontrollen før avgang
-
BremserDAE skrev:Er vel ein del av daglig kontroll, så det er vel ein del av kontrollen før avgang
Lys
Oljelekkasje
Dekk
Det er daglig kontroll i følge det jeg har lært. Men sikkerhetskontroll som er en del av oppkjøringen tar jo for seg litt mer