kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
kjland
Innlegg: 149
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kjland »

Som nevnt tidligere på siden her så har regjeringa endelig latt meg ta MC lappen i en alder av 42, og i dag tok jeg teoriprøven hos Statens vegvesen. Det er ikke noe 40 års krise ute å går, men rett og slett NM i bil og anleggskø på RV555 mot Sotra hver eneste dag som gjør at jeg ønsker å ta lappen.

Det satt mange nervøse i teorisalen her i Bergen i dag, og jeg gjennomførte på 10 min og hadde 3 feil(litt snikskryt der altså). Irritert på de tre feilene jeg hadde, men bestått er bestått :twothumbs:

Til de som skal ta lappen så er teoitentamen.no sin app veldig bra, de 479,- var vel verdt pengene(jeg jobber ikke for de).

Gav kjøreskolen fullmakt rett etter at jeg hadde bestått teori, og har allerede fått oppkjøring 19.08.
Kjøreutstyr er handlet inn, Sena er montert på hjelmen i dag, og jeg starter på min første kjøretime som da blir dobbeltime på førstkommende tirsdag 30.07. Selvfølgelig er det midt i Bergen sentrum vi begynner så det skal bli moro kjenner jeg :crazy:

Men som jeg har også lagt ut på info siden på forumet så er jo da valget av sykkel. Regjerninga har sagt at det skal være sykkel på budsjett ca 0-60000kr og etter å lest litt på sidene her, så er jeg vel komme frem til at første sykkelen blir gjerne byttet ut etter en sesong og to. Jeg ønsker god sittestilling og noe racer som Kawasaki Ninja osv ønsker jeg ikke.

Kjøreskolen jeg skal bruke har Triumph som skolesykler. Som jeg har nevnt tidligere så har jeg også sett på BMW R1100RS da en kollega har denne type sykkel, og den var rimelig i innkjøp, men nå må han bytte clutch også har han byttet simringer osv på gafler fremme.

Jeg har trålet finn i det siste og har sett på følgende:

Yamaha TDM900
Yamaha FJR1300
Honda CBF600S
Honda Varadero

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av AJ »

Slår et slag for Yamaha TDM900, som jeg har gjort flere ganger tidligere her på forumet.
Hadde selv en 2006 modell i fire sesonger og tett oppunder 60K kjørte km. før jeg byttet den inn i en Truimph Tiger 1050 SE.

Jeg var veldig fornøyd med TDM'en og anbefaler mer enn gjerne denne til både nybegynnere og mer erfarne motorsyklister.
Problemfri sykkel med et effektivt maskineri og overraskende lavt forbruk.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av Gammelsmurfen »

Eldre Japansk. Honda, Yamaha, Suzuki, gjerne en av de modellene som solgte i horder og i mange år.
Deletilgangen er relativt god, både nye og brukte deler og mange av disse var enkle og robuste.
Har selv hatt både Suzuki og Honda fra alt fra 80-tallet til 200x, begge to trøbbelfrie utover vanlige slitedeler.

Ville vel i dag kanskje ha kjøpt noe med injection om jeg skulle kjøpt en eldre sykkel, bare pga. drivstoffet med etanol.
Men kjører du jevnlig og lagrer med 98 okt. eller fyller 98 om den skal stå noen uker, så går det nok greit med forgassere også.
ABS ble vel påbudt på mc fra eeehh 2009? tror jeg det var.

Edit: tilgjengelig på en del mc´r fra 2009, men ble et påbud først i 2017.

Greddy
Innlegg: 180
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av Greddy »

Ramser opp eldre sykler som minner litt eller operer i samme segment:
Honda Africa Twin XV750, Transalp 600, NC700X, CB500X
Yamaha: Super/vanlig Tenere 660/750, Fazer/FZ 600
Suzuki V-strom 650, GSX 650F, GSF 1200
Kawasaki Versys 650
BMW R 1XXX GS, F 6/750 GS G310 GS
KTM Adventure 390
Aprilia Shiver, Pegaso
Triumph Tiger, Sprint

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av dypen »

Gratulerer så mye med bestått teoriprøve og lykke til videre med kjøringa :thumleft Du er motivert og på hugget så dette går bra. Av de syklene du nevner så er det flere bra sykler, selv ville jeg valgt Yamaha FJR1300 :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 715
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av SveinHa »

kjland skrev: 25 jul 2024, 18:20Som jeg har nevnt tidligere så har jeg også sett på BMW R1100RS da en kollega har denne type sykkel, og den var rimelig i innkjøp, men nå må han bytte clutch også har han byttet simringer osv på gafler fremme.
Nå skal ikke jeg akkurat skryte på meg en masse erfaring siden jeg første gang satt bak styret på en MC da jeg var 63 men jeg mener R serien til BMW er i en klasse for seg når det gjelder levetid. Stort volum i forhold til effekt og den koser seg på 2500 rpm. Min passerte 100.000 km for litt siden og har kompresjon som en ungfole...

Min -93 R1100RS ble valgt fordi den var gammel nok til å være veteran og ny nok til å ha ABS (generasjon 2 til og med). Håndbremsen virker på begge hjul og det er nå også litt greit. Den har heller ikke alt for mye plastikk som må fjernes for å komme til ting og tang. En gjengangerfeil på disse er at ABSen feiler ved oppstart men det er enkelt å komme forbi det...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 61
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av Gammelbokser »

kjland skrev: 25 jul 2024, 18:20 Som nevnt tidligere på siden her så har regjeringa endelig latt meg ta MC lappen i en alder av 42, og i dag tok jeg teoriprøven hos Statens vegvesen. Det er ikke noe 40 års krise ute å går, men rett og slett NM i bil og anleggskø på RV555 mot Sotra hver eneste dag som gjør at jeg ønsker å ta lappen.
(klipp)
Jeg har trålet finn i det siste og har sett på følgende:
Yamaha TDM900, Yamaha FJR1300, Honda CBF600S, Honda Varadero
Hvis primærårsak for anskaffelsen er å tråkle seg frem i eller forbi treg biltrafikk til og fra jobb, ville jeg valgt en lettmanøvrert middels stor sykkel. Brukte i mange år en 600 cc "offroader" til det, den var veldig grei til det. Men de er nesten "brukt opp" nå. Bredt styre gjorde den lett å håndtere i kø-trafikk. Har ikke hatt FJR 1300, men vil tro at den muligens er litt stor og tung, og bedre egnet som tursykkel? TDM mener jeg kan passe. BMW R1xxx er også kanskje litt store for oppgaven?? En etter min mening sterkt undervurdert sykkel er BMW's K75, "naken" eller som K75C. Relativt rimelig, siden den ikke har fått status som "samleobjekt".

ErikW
Innlegg: 883
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av ErikW »

Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881

Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen

kjland
Innlegg: 149
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kjland »

ErikW skrev:Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881

Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen
Vi får se hva regjeringa sier når lappen er på plassBilde ting skjer litt fort for ho Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 434
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av hansiver »

Må nevne Kawasaki Versys 650. En sykkel med oppreist sittestilling lettmanøvrert (har kjørt i Bangkok med min) også helt suveren på langtur samt en nesten uslitelig motor. Da jeg bodde i Norge og pendlet til Oslo i rushtrafikken hadde jeg Honda VFR også en grei sykkel som du sikkert kan finne til en god pris.
Lykke til
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881

Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen
Tre eiere, 18 år gammel sykkel og kun 26000 km...
15-1600 km. pr. sesong i snitt...

Nesten så jeg lurer på hva som er galt med denne :scratch . Ikke teknisk og mekanisk slik jeg kjenner Yamahakvaliteten. Men noe må det være siden den har gått så lite... :eh .

En ting er ihvertfall sikkert, denne har stått i ro veldig mye. Og kanskje den er i ferd med å "stå seg ihjel"...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

kaLARSnikov
Innlegg: 373
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kaLARSnikov »

Gratulerer med overstått teoriprøve! Med oppkjøring allerede 19.08 så blir det noen intense uker, men veldig kjekt å fortsatt ha en del igjen av årets sesong når du blir ferdig :)

Mye gode forslag her, av de som er nevnt er det kun V-Strom 650 jeg har personlig erfaring med og der har jeg utelukkende positive ting å si.

Syns ikke det er noe spesielt skummelt hverken med sykler som har gått langt eller lite. Min første sykkel var 21 år gammel da jeg kjøpte den og hadde kun gått 15 000km, men den startet umiddelbart hver gang (brukte choke én gang mens jeg hadde den og det var en spesielt kald morgen) og gikk som ei klokke. Min forrige bikket 100 000km i mitt eie og går fortsatt feilfritt så vidt meg bekjent. Så lenge sykkelen er tatt godt vare på så tror jeg ikke det er så farlig okke som, og er det en gammel japansk sykkel så er det nok egentlig ikke så farlig om den er tatt godt vare heller...

Ellers kan jeg si meg enig i at første sykkel kan risikere å bli byttet ut kjapt. Det man faktisk liker å kjøre er ikke nødvendigvis det man på forhånd tror at man kommer til å like å kjøre, og det man tror man skal bruke sykkelen til blir ikke nødvendigvis fasiten etter at lappen er på plass. Jeg er på fjerde året med sykkel og allerede på sykkel nummer fem... Jeg begynte på en cruiser og har nå en adventure-sykkel med halvgrove dekk så for min del svingte pendelen fra den ene ytterkanten til den andre. Så min personlige anbefaling, på generelt grunnlag, er å ikke tømme banken eller kjøre finansiering på første sykkel med mindre man er 100% sikker på at det er nettopp den sykkelen man virkelig vil ha og vil fortsette å ville ha.

kjland
Innlegg: 149
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kjland »

hansiver skrev: 26 jul 2024, 02:19 Må nevne Kawasaki Versys 650. En sykkel med oppreist sittestilling lettmanøvrert (har kjørt i Bangkok med min) også helt suveren på langtur samt en nesten uslitelig motor. Da jeg bodde i Norge og pendlet til Oslo i rushtrafikken hadde jeg Honda VFR også en grei sykkel som du sikkert kan finne til en god pris.
Lykke til
Hei og takk for tipset :) De som ligger på finn nå er litt høyere i pris en hva jeg tenker.

kjland
Innlegg: 149
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kjland »

AJ skrev: 26 jul 2024, 08:38
ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881

Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen
Tre eiere, 18 år gammel sykkel og kun 26000 km...
15-1600 km. pr. sesong i snitt...

Nesten så jeg lurer på hva som er galt med denne :scratch . Ikke teknisk og mekanisk slik jeg kjenner Yamahakvaliteten. Men noe må det være siden den har gått så lite... :eh .

En ting er ihvertfall sikkert, denne har stått i ro veldig mye. Og kanskje den er i ferd med å "stå seg ihjel"...?
Takk for tilbakemelding, men hva kan være galt med at den er lite kjørt? Dårlige pakninger, slanger og dekk?

kjland
Innlegg: 149
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kjland »

kaLARSnikov skrev: 26 jul 2024, 10:22 Gratulerer med overstått teoriprøve! Med oppkjøring allerede 19.08 så blir det noen intense uker, men veldig kjekt å fortsatt ha en del igjen av årets sesong når du blir ferdig :)

Mye gode forslag her, av de som er nevnt er det kun V-Strom 650 jeg har personlig erfaring med og der har jeg utelukkende positive ting å si.

Syns ikke det er noe spesielt skummelt hverken med sykler som har gått langt eller lite. Min første sykkel var 21 år gammel da jeg kjøpte den og hadde kun gått 15 000km, men den startet umiddelbart hver gang (brukte choke én gang mens jeg hadde den og det var en spesielt kald morgen) og gikk som ei klokke. Min forrige bikket 100 000km i mitt eie og går fortsatt feilfritt så vidt meg bekjent. Så lenge sykkelen er tatt godt vare på så tror jeg ikke det er så farlig okke som, og er det en gammel japansk sykkel så er det nok egentlig ikke så farlig om den er tatt godt vare heller...

Ellers kan jeg si meg enig i at første sykkel kan risikere å bli byttet ut kjapt. Det man faktisk liker å kjøre er ikke nødvendigvis det man på forhånd tror at man kommer til å like å kjøre, og det man tror man skal bruke sykkelen til blir ikke nødvendigvis fasiten etter at lappen er på plass. Jeg er på fjerde året med sykkel og allerede på sykkel nummer fem... Jeg begynte på en cruiser og har nå en adventure-sykkel med halvgrove dekk så for min del svingte pendelen fra den ene ytterkanten til den andre. Så min personlige anbefaling, på generelt grunnlag, er å ikke tømme banken eller kjøre finansiering på første sykkel med mindre man er 100% sikker på at det er nettopp den sykkelen man virkelig vil ha og vil fortsette å ville ha.
Takk takk det er intensiv kursing som jeg har bestilt, tviler vel egentlig på at jeg er klar til oppkjøring 19.08 da jeg ikke har noe foreløpig kjøring etter 09.08.
Men tenker det blir en time eller tre i tillegg før oppkjøring, og at jeg får kjørt på egenhånd før sesongen slutter i oktober.

Hva var din første sykkel?

kaLARSnikov
Innlegg: 373
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kaLARSnikov »

kjland skrev: 26 jul 2024, 11:24 Takk takk det er intensiv kursing som jeg har bestilt, tviler vel egentlig på at jeg er klar til oppkjøring 19.08 da jeg ikke har noe foreløpig kjøring etter 09.08.
Men tenker det blir en time eller tre i tillegg før oppkjøring, og at jeg får kjørt på egenhånd før sesongen slutter i oktober.

Hva var din første sykkel?
Min første var en 1999 Suzuki VZ800 Marauder som jeg kjøpte kort tid etter at jeg begynte med lappen. Syns cruisere var veldig kule og denne dukket opp relativt nærme der jeg bor til en hyggelig pris og usedvanelig lav kilometerstand. Innså etter hvert at selv om cruisere er tøffe så er det andre typer sykler jeg syns er mye morsommere å kjøre, og som egner seg mye bedre for min bruk.

ErikW
Innlegg: 883
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av ErikW »

kjland skrev: 26 jul 2024, 11:21
AJ skrev: 26 jul 2024, 08:38
ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881

Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen
Tre eiere, 18 år gammel sykkel og kun 26000 km...
15-1600 km. pr. sesong i snitt...

Nesten så jeg lurer på hva som er galt med denne :scratch . Ikke teknisk og mekanisk slik jeg kjenner Yamahakvaliteten. Men noe må det være siden den har gått så lite... :eh .

En ting er ihvertfall sikkert, denne har stått i ro veldig mye. Og kanskje den er i ferd med å "stå seg ihjel"...?
Takk for tilbakemelding, men hva kan være galt med at den er lite kjørt? Dårlige pakninger, slanger og dekk?
Ser absolutt ikke noe galt i det. Dekk er ferskvare og slites normalt

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av dypen »

ErikW skrev: 26 jul 2024, 23:50
kjland skrev: 26 jul 2024, 11:21
AJ skrev: 26 jul 2024, 08:38
ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881

Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen
Tre eiere, 18 år gammel sykkel og kun 26000 km...
15-1600 km. pr. sesong i snitt...

Nesten så jeg lurer på hva som er galt med denne :scratch . Ikke teknisk og mekanisk slik jeg kjenner Yamahakvaliteten. Men noe må det være siden den har gått så lite... :eh .

En ting er ihvertfall sikkert, denne har stått i ro veldig mye. Og kanskje den er i ferd med å "stå seg ihjel"...?
Takk for tilbakemelding, men hva kan være galt med at den er lite kjørt? Dårlige pakninger, slanger og dekk?
Ser absolutt ikke noe galt i det. Dekk er ferskvare og slites normalt
Ser ikke noe galt i lav kilometerstand så lenge det kan dokumenteres, men vær kritisk til dokumentasjon også … det er mange som har «produsert» service historikk i etterkant spesielt på bruktimport.

Lav kilometerstand, ikke fulgt opp med service hos merkeverksted da blir gjerne kritiske punkter ikke tatt sammen med recall som skulle vært utført. Du kommer til ett punkt hvor noen må «betale» for det som gjennom mange år har vært utelatt.

Eksempel:
Bilen ble importert med 136.000km på telleren. Det viste seg at bilen hadde gått 230.000km
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=359927502

Det er jo bare å ta en prat med selger så får du svar på det du måtte ønske …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 61
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av Gammelbokser »

Gammelbokser skrev: 25 jul 2024, 22:32 En etter min mening sterkt undervurdert sykkel er BMW's K75, "naken" eller som K75C. Relativt rimelig, siden den ikke har fått status som "samleobjekt".
Siterer meg selv her, siden jeg nå så en av disse til salgs. Ypperlig brukssykkel, lite egnet som skryteobjekt, og så lenge de ikke har blitt utstyrt med avkappede skjermer og brunt sete (aka "Cafe-racer"), så er de rimelige både i anskaffelse og bruk, samt praktiske. Men hold deg unna modellen med stor kåpe, den er både for topptung, tung og uhåndterlig. Snakker av erfaring, hadde en slik selv. Og for ordens skyld; kjenner ingenting til selgeren av denne :-)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=361903188

kjland
Innlegg: 149
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kjland »

Første tre kjøretimer gjennomført i dag, startet ute med Akvariet i Bergen, herregud hvor kjekt det var.

Kjøreskolelæreren såg på opplæringsplanen min og synes det var vel ambisiøst, men gamle kunnskaper fra moped tiden kom tilbake.

Startet med start og stopp i form av krypkjøring, bakkestart og sluring med gass og clutch.

Læreren såg at det gikk relativt fort og vi var plutselig midt i sentrum. Videre ut til Jekteviken der danskebåten går fra, der jeg øvde mer på krypkjøring. Det ble vel mye trafikk da båten var på veg til kai så det var ut igjen på vegen. Videre til Fyllingsdalen og kjøring opp til en butikk, etter en kort stopp fikk jeg kjøre først, videre rundt i Fyllingsdalen der vi øvde på plassering i sving og før kryss.

Returnerte så mot sentrum igjen og mot Danmarksplass via Michael Krohnsgate som består av 30-40 soner for så å fylle bensin.

Videre rundt Mølenpris før det var ned igjen på Jekteviken for å øve på brems, men da var det under en time til danskebåten skulle gå og masse cruiseturister så da ble det retur til kjøreskole.

Mye å ta hensyn til i dag i sentrum med mye turister. Kjøreskolelæreren synes progresjonen var bra og ut i fra dagens tilbakemelding, kan nok opplæringsplan gjennomføres med mindre justeringer

Men det var varmt, tror jeg må kjøre i t-skjorte under kjøredressen skal det være så varmt på Fredag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av FredrikE24 »

Gammelbokser skrev: 27 jul 2024, 12:44
Gammelbokser skrev: 25 jul 2024, 22:32 En etter min mening sterkt undervurdert sykkel er BMW's K75, "naken" eller som K75C. Relativt rimelig, siden den ikke har fått status som "samleobjekt".
Siterer meg selv her, siden jeg nå så en av disse til salgs. Ypperlig brukssykkel, lite egnet som skryteobjekt, og så lenge de ikke har blitt utstyrt med avkappede skjermer og brunt sete (aka "Cafe-racer"), så er de rimelige både i anskaffelse og bruk, samt praktiske. Men hold deg unna modellen med stor kåpe, den er både for topptung, tung og uhåndterlig. Snakker av erfaring, hadde en slik selv. Og for ordens skyld; kjenner ingenting til selgeren av denne :-)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=361903188
Helt enig i at K75 er kurant. Det gjelder forøvrig alle de gamle K-modellene.
Jeg har både hatt K100RS(16V) og har K1200RS. K1200RSen er bedre på alle punkt.
K1200en krever imidlertid en del mer stell. K100en jeg hadde lever videre hos en kompis hvor det kun skiftes olje før hver sesong og noen bremseklosser i ny og ne. Har ikke vært noen problemer med den(etter at jeg skifta bakdemper, kardangen(lagerhavari), drivaksel(havari), bremseslanger km stand den gang rundt 130 000km).
Fattern har en K100RS som går for lut og kaldt vann, og fungerer helt fint den også, ikke rørt en skrue utover oljeskift og overhaling av kardangen bak(gått langt)
Forskjellen ligger nok i at jeg kjører mye mer, og kjører forholdsvis aktivt.

Så om man liker utseendet og ikke er ute etter å flotte seg ute på veien, så er en K75 helt super, særlig med kofferter.
Man bør imidlertid finne seg et godt eksemplar. Den du linker til er litt vel røff i kantene spør du meg, men prisen er nå lav også.
Jeg er nå en gang K-entusiast og liker ikke boxermotorene etter en tur på en R1100GS en gang i tiden :P
Denne kan man nok få en god deal på.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=361301452

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 61
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av Gammelbokser »

FredrikE24 skrev: 30 jul 2024, 15:48 Så om man liker utseendet og ikke er ute etter å flotte seg ute på veien, så er en K75 helt super, særlig med kofferter.
Man bør imidlertid finne seg et godt eksemplar. Den du linker til er litt vel røff i kantene spør du meg, men prisen er nå lav også.
Jeg er nå en gang K-entusiast og liker ikke boxermotorene etter en tur på en R1100GS en gang i tiden :P
Denne kan man nok få en god deal på.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=361301452
Tja, om en 32 år gammel K75S har kun 31 kkm på telleren, så er jeg (uten en fullstendig dokumentert servicehistorikk) mer skeptisk til det enn en med 140 kkm. Veldig mange brukte sykler er i dag bruktimportert fra utlandet, og da ofte med lite kvitteringer på service. Ikke uvanlig at de kan ha fått byttet instrumentkonsollen . . .

Da K100 og K75 modellene kom, skulle de ta helt over for BMWs boksere. Så de ble designet, og skrudd sammen til en meget høy kvalitets-standard. Produsenten satsert hele sitt renomme på de modellene, og kunne ikke tåle feil . . .

kjland
Innlegg: 149
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kjland »

Andre gang med kjøretimer i dag, ny kjørelærer, ny sykkel(samme merke osv men ja) og kjøring i Åsane i Bergen i dag.

Kom meg igjennom trinnvurdering 2 i dag, mye kjøring på småveger i Åsane, en tur i kjøregården og en tur på landeveg.

Føler det kommer seg med kjøringen og håper planen går som tiltenkt.

Tråler finn.no etter sykkel hverdag, hva tenker menigheten om følgende:

Yamaha TDM 800
Suzuki DL V-storm 650
BMW R1100RS
Honda CB500x


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av dypen »

ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881

Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen
Er dette en sykkel du har kjennskap til @ErikW
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 622
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av Canutus »

Bare si du skal se på en MC, også ordner du enveisbillett, det gikk bare greit for min del👍
Den FJR'en så ho flott ut. 🏍️
kjland skrev: 25 jul 2024, 23:50
ErikW skrev:Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881

Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen
Vi får se hva regjeringa sier når lappen er på plassBilde ting skjer litt fort for ho Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar