KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Spiff
Innlegg: 69
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Bosted: Bergen

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av Spiff »

Samme oppførsel kan man oppleve på enkelte biler også, opp bratte kneiker på litt humpete grusvei eller vinterføre, og om den begynner å slippe og antispinn slår til så reduseres motorkraften og det samme som på AT´n skjer.
På bil er også løsningen å skru av antispinn/traction + 50/50 lock om det er 4x4.
Ja, og hvis Honda var litt lur, så hadde de hatt EN bryter for å slå dette helt av og/eller mulighet for å programmere f.eks. Offroad-moden til at traction var helt av, men neida! Hver forbanna gang du starter mc'en settes den til 1 dersom den var 0 da du stoppet. Så da må en først vente til startskjermen er starter opp, alltid trykke OK for å bekrefte at man ikke er komplett idiot, så navigere i menyen til traction og justere til 0 og så til wheelie og sette til 0.

Men som sagt dette er kanskje litt på siden av selve diskusjonen om DCT eller automatgir. Nå er det kanskje ikke så mye å diskutere der, det er jo smak og behag, og ikke minst må det testes før man bestemmer seg, men det er jo interessant å se at flere produsenter kaster seg på dette og det må det jo være en grunn til. BMW, KTM og Honda.. Hvorfor? Det må jo være noe de ser i dette. Finner litt forskjellige tall, men ca. 70% av Hondas kunder kjøper nå DCT når en ser på modellene der man kan velge mellom vanlig eller DCT, og da er DCT modellen alltid dyrere.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av dypen »

Har du KTM kan du kjøpe en «KTM dongle» som plugges til og da blir alle settinger lagret så du slipper å konfigurere for hvergang :thumleft

https://www.motorspeed.no/ktm/603129530 ... 0i13uMkIFE
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Spiff
Innlegg: 69
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Bosted: Bergen

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av Spiff »

Ja det er noen som har lagd for AT også og jeg vurderer det seriøst. Er bare usikker på hvordan det er opp mot garanti på mc'en og vil den fortsatt virke dersom Honda kommer med ny software-oppgradering på systemet? Sist men ikke minst så er det litt mer arbeid å montere enn jeg så for meg, men fult overkommelig.

https://www.lskelectronics.com/crf1100-offroad-dongle

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av dypen »

Dette tror jeg er veldig enkelt å montere samtidig som du demonterer når du skal på service. KTM sin dongle monteres i diagnose kontakte og festes med medfølgende brakett, demonteres / kobles ut ved service.
OFF-ROAD DONGLE HONDA CRF1100 AFRICA TWIN
Plug-and-play installation. Just disconnect two connectors near your plug connector and connect the Dongle between them.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Spiff
Innlegg: 69
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Bosted: Bergen

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av Spiff »

dypen skrev: 12 okt 2024, 17:19 Dette tror jeg er veldig enkelt å montere samtidig som du demonterer når du skal på service. KTM sin dongle monteres i diagnose kontakte og festes med medfølgende brakett, demonteres / kobles ut ved service.
OFF-ROAD DONGLE HONDA CRF1100 AFRICA TWIN
Plug-and-play installation. Just disconnect two connectors near your plug connector and connect the Dongle between them.
Ja det er ikke direkte vanskelig men ser en videoen så ser en at det er litt mer enn å bare plugge i to kontakter. Dessverre må veltebøylen av for å komme til, pluss to deksler. Som sagt ikke vanskelig, men det er litt plukk. Hvis ikke det kommer en ny oppdaterting/løsning fra Honda så ser jeg ikke bort fra at jeg ender opp med donglen likevel.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Spiff
Innlegg: 69
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Bosted: Bergen

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av Spiff »

Vet at tråden gjelder AMT, men må få gi KTM skryt for at de nå har "Valve clearance checks" på 60.000 km!!!! :thumleft Med tanke på norske verkstedpriser er det verd sin vekt eh..intervall i gull. Ducati har også virkelig pushet grensene der, og Honda...vel Honda kan ta seg et stev! De holder på sine 24.000 km og må demontere halve motorsykkelen for å utføre jobben.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av AJ »

AMT må jeg bare erkjenne at jeg ikke er spesielt opptatt av. Quickshifter duger mer enn nok i lange baner.

Men ventilsjekk/justering hver 60.000 km. er genialt!
Veldig bra, KTM :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar