KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
fikk min duke idag. er helt i ekstase over sykkelen. skjønner ikke hvorfor noen nøler engang med å kjøpe den. finnes ikke en ting å tvile på. jeg er en lykkelig 16 åring
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Grattis.
Og ut i fra andres erfaringer her inne, skjønner jeg godt at du er fornøyd.

Og ut i fra andres erfaringer her inne, skjønner jeg godt at du er fornøyd.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Grattis stijenstijen skrev:fikk min duke idag. er helt i ekstase over sykkelen. skjønner ikke hvorfor noen nøler engang med å kjøpe den. finnes ikke en ting å tvile på. jeg er en lykkelig 16 åring

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
på tide med en oppdatering nå, Fikse? 

KTM DUKE 125
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Har du helt rett i. Må skjerpe meg! Har litt smått, bla.a. noen bilder. Kommer snartPeet96 skrev:på tide med en oppdatering nå, Fikse?

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
lurte på om noen av dere har hatt problemer med å få sykkelen i fri ? det hender ganske ofte at den henger seg opp i første gir, i fart går det greit men sliter i stillestående modus
- Duke 125
- Innlegg: 65
- Registrert: 08 jul 2011, 20:07
- Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
- Bosted: Hordaland,Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
stijen skrev:lurte på om noen av dere har hatt problemer med å få sykkelen i fri ? det hender ganske ofte at den henger seg opp i første gir, i fart går det greit men sliter i stillestående modus
stijen skrev:lurte på om noen av dere har hatt problemer med å få sykkelen i fri ? det hender ganske ofte at den henger seg opp i første gir, i fart går det greit men sliter i stillestående modus
vi har det ikke ,men har hørt om flere som har problemer med girkassen.så du er ikke alene.
er det vedvarende må du bare kontakte forhandler å få orden på det.
Duke
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Har opplevd noen få ganger at den lyser på nøytral-lampen, mens den egentlig står i gir. Dette er også noe som andre har opplevd, men noe stort problem har jeg ikke forståelse av at det er. Jeg har ikke opplevd det siden jeg holdt på med innkjøringen. Nå er min gått straks 4.000KM og opplever ikke dette lenger.
Mange MC-er "sliter" med nøytral-syken, at den er vond å få i nøytral, og/eller at den klunker/slår når du setter den i første gir (første gang man girer etter en kaldstart). I slike tilfeller er det greit å vite at god olje, evt også sammen med QMI metallbehandling, hjelper stort på denslags :-)
Mange MC-er "sliter" med nøytral-syken, at den er vond å få i nøytral, og/eller at den klunker/slår når du setter den i første gir (første gang man girer etter en kaldstart). I slike tilfeller er det greit å vite at god olje, evt også sammen med QMI metallbehandling, hjelper stort på denslags :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
ok. skal snart ta et oljeskift, tips til oljer og hvor man får tak i de ?
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
min elskede
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Se der ja! Stilig
Hvite håndbeskyttere visste jeg ikke at fantes. Det passer jo fint til de hvite dekalene på gaffelen :-)
Ang olje, hvor langt har sykkelen kjørt nå, og har du tatt oljeskift tidligere, og i så fall hvilken olje?
På min, som er ferdig med innkjøring, står det nå den originale oljen, men jeg kommer til å bytte til Royal Purple, i 10W-40 (mener det er den viskositeten som KTM anbefaler, enten den eller en som går helt opp til 50, men det er helst for sommerbruk). Som tidligere nevnt har jeg veldig gode erfaringer med det merket, og har brukt det på andre MC-er også, med utmerket resultat. Merker det spesielt på giringen, som blir mykere. Du får halv pris på oljen, første gang du handler hos de, så har du anledning så handler du 3 liter med det samme, så har du til neste skift også

Ang olje, hvor langt har sykkelen kjørt nå, og har du tatt oljeskift tidligere, og i så fall hvilken olje?
På min, som er ferdig med innkjøring, står det nå den originale oljen, men jeg kommer til å bytte til Royal Purple, i 10W-40 (mener det er den viskositeten som KTM anbefaler, enten den eller en som går helt opp til 50, men det er helst for sommerbruk). Som tidligere nevnt har jeg veldig gode erfaringer med det merket, og har brukt det på andre MC-er også, med utmerket resultat. Merker det spesielt på giringen, som blir mykere. Du får halv pris på oljen, første gang du handler hos de, så har du anledning så handler du 3 liter med det samme, så har du til neste skift også

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
ok. har bare kjørt to mil enda ( har ikke skilter så blir litt riski å begynne å farte) men nei, jeg har ikke tatt oljeskift enda. når sånn ca bør jeg ta det ?
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
er nokså ny i motorverden. gidder du å sende en link til den oljen du annbefalte ?
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Jeg har skrevet MYE om oljer og oljeskift tidligere i denne tråden, så se litt tilbake, så får du mye info. Men som standard skal oljen byttes ved 1000KM ifølge forhandler, 500KM ifølge service-loggen på sykkelen. Jeg byttet olje 2 ganger før jeg tok den på første service ved 1000KM. Forklaring på dette finner du tidligere i denne tråden. Royal Purple finner du på http://www.royalpurple.no" onclick="window.open(this.href);return false; Der finner du epostadresse du kan bestille i fra. De er enkle og greie å bestille hos. Du bestiller antall og type, de sender dette som pakke (2-3 dager fra bestilling til du har den hos deg, normalt), og faktura kommer som eget brev noen dager senere. Vil du bytte olje _før_ 1000KM bør du bruke innkjøringsolje. Som du ser tidligere i tråden er det den jeg brukte før 1000KM.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Tail Tidy
Jeg bestilte Tail Tidy fra http://www.rg-racing.com/browseBike/KTM ... 108BK.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; for leeenge siden. Den kom først i går.
Monterte den i dag og tok noen bilder. Monteringen var svært enkel. Tok meg ca en time, og da stresset jeg ikke i det hele tatt. Hadde jeg gjort det igjen hadde det neppe tatt mer enn 10 minutter.
Skal også lage en avtagbar skvettlapp av plast som jeg kan skru av og på med vingemutter på samme bolter som holder skiltet. Jeg kjører ikke så mye i regnet, men dersom jeg først skal gjøre det vil jeg kunne sette på en skvettlapp slik at jeg ikke blir full av dritt på ryggen.
Ellers har jeg såpevasket hele sykkelen, gått over med tannbørste og polert den med CARLACK stoffet som Fikse foreslo. Så har jeg smurt inn deler her og der, og sprayet alle skruer med et lag teflon. Ut over vinteren skal jeg gjøre noen flere modder, poster da oppdateringer her.
Noen som vet om et bra sted å bestille miniskilt til sykkelen? Jeg kunne tenke meg ett som er hakket mindre enn standard (mer kompakt), men samtidig med norgesmerke og store tydelige bokstaver. Slik at man egentlig ikke reagerer på at det er et miniskilt.
Monterte den i dag og tok noen bilder. Monteringen var svært enkel. Tok meg ca en time, og da stresset jeg ikke i det hele tatt. Hadde jeg gjort det igjen hadde det neppe tatt mer enn 10 minutter.
Skal også lage en avtagbar skvettlapp av plast som jeg kan skru av og på med vingemutter på samme bolter som holder skiltet. Jeg kjører ikke så mye i regnet, men dersom jeg først skal gjøre det vil jeg kunne sette på en skvettlapp slik at jeg ikke blir full av dritt på ryggen.
Ellers har jeg såpevasket hele sykkelen, gått over med tannbørste og polert den med CARLACK stoffet som Fikse foreslo. Så har jeg smurt inn deler her og der, og sprayet alle skruer med et lag teflon. Ut over vinteren skal jeg gjøre noen flere modder, poster da oppdateringer her.
Noen som vet om et bra sted å bestille miniskilt til sykkelen? Jeg kunne tenke meg ett som er hakket mindre enn standard (mer kompakt), men samtidig med norgesmerke og store tydelige bokstaver. Slik at man egentlig ikke reagerer på at det er et miniskilt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.
Livet er for kort til å bare prate om ting.
- Duke 125
- Innlegg: 65
- Registrert: 08 jul 2011, 20:07
- Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
- Bosted: Hordaland,Bergen
Re: Tail Tidy
Filkommentar: Koble til kablene og skru på ny stuss. Slik ble det etterpå. Skruehullene på skiltet mitt passer ikke med ny bakstuss. Så jeg skal bestille nytt skilt.
jeg fikk også min tail tidy på torsdag,og monterte den med en gang.synes det ble mye bedre.
så egentlig ikke på monteringsanvisning. bortsett fra når jeg skulle montere skiltlyset,som måtte monteres slik du beskrev.det eneste dumme med det nye lyset var at det ikke lyser over skiltopphenget.
Jeg skar fint ut i rammen på skiltopphenget ,flyttet de øverste to skruene opp et hakk og boret et nytt til den nederste skruen.alt ble usynlig likevell da det ligger bak skiltet.
Synes skiltet er av så dårlig kvalitet at jeg ikke tok sjansen på å fjerne opphenget.
Får se om jeg finner evt. en annen løsning senere.Kan ligge ut noen bilder senere fordi jeg er i Tyrkia nå. 
jeg fikk også min tail tidy på torsdag,og monterte den med en gang.synes det ble mye bedre.

](./images/smilies/grrr.gif)



Duke
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Dette ble virkelig bra Andersen
Litt morsomt at uoriginalt passer bedre enn originalt!
Fornøyd med den CarLack-voksen? Ser så langt ut til å fungere utmerket på sykkelen ennå. Selv etter seriøst mye regnværskjøring (syndefloden har for alvor kommet til vestlandet denne høsten), og myye skitt på sykkelen, er den fremdeles lekende lett å vaske. Selv felgene blir så godt som like lekker nå som da de var nyvokset i sommer. Tok forresten bilen også. Den og holder seg fabelaktig flott, det går minst dobbelt så lang tid mellom bilvaskene, likevel ser den helt nyvokset ut når den er vasket. Har aldri vært borti noe i nærheten av så bra stoff før


Litt morsomt at uoriginalt passer bedre enn originalt!
Fornøyd med den CarLack-voksen? Ser så langt ut til å fungere utmerket på sykkelen ennå. Selv etter seriøst mye regnværskjøring (syndefloden har for alvor kommet til vestlandet denne høsten), og myye skitt på sykkelen, er den fremdeles lekende lett å vaske. Selv felgene blir så godt som like lekker nå som da de var nyvokset i sommer. Tok forresten bilen også. Den og holder seg fabelaktig flott, det går minst dobbelt så lang tid mellom bilvaskene, likevel ser den helt nyvokset ut når den er vasket. Har aldri vært borti noe i nærheten av så bra stoff før

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Xenon...
Høsten er ankommet (med stormskritt, så og si), og med det diverse forkjølelser, feber, rennende nese. Alt som hører med når man har småunger i barnehage. Så her sitter jeg da, på en Tirsdag formiddag, uten ork til å gjøre noen verdens ting fornuftig. Eller vent, dette er jo fornuftig, eller??????
Monterte xenon-lys for en tid siden, men først nå får jeg lagt ut litt bilder og beskrivelse. Handlet et H4 sett for MC hos Dybvik Trading. Tror det kostet rundt 1.400,- levert på postkontoret. Vet man finner sett til en mye lavere pris (ebay, f.eks), men Dybvik skryter av at deres sett skal ha lengre levetid og bedre presisjon en billigsettene. Vel, tiden får se om så stemmer. Valgte 4300K, som er det som gir mest lys, og ligner mest på halogen/origina-xenon.
Montasjen var iallfall nokså rett-frem. Fulgte med en grei bruksanvisning. Igrunnen kjekk å ha, for det blir faktisk et par kabler å holde styr på. Har ikke tatt bilder av alle detaljer, men i praksis så hentet jeg strøm direkte fra batteriet, og brukte bare det originale kablesettet, det passet helt fint. Plasserte selve ballasten oppå et ledig stykke plate rett bak styrekronen, mellom motor og likeretter. En fin plassering: Lite utsatt for vann, men luftig nok til at den for rikelig med kjøling. Snakket m Dybvik før jeg handlet, fordi jeg var i tvil om jeg skulle gå for vanlig eller kompakt ballast. Ble anbefalt å gå for vanlig, siden den kompakte kan bli en anelse varm, og derved ha kortere levetid. Siden dette er en bi-xenon løsning, fulgte det også med en slags styreboks/relæ, som jeg plasserte like ved ballasten. Derved var det korte kabelføringer mellom styreboks, ballast, og lyspæren.
Her følger et par bilder:
Her er originallyset, halogen 55/60 med Philips pære. Som man ser er det symmetrisk, og ikke asymmetrisk, slik det helst burde være. Vel, noe må de vel kjipe inn på når de lager en sykkel som skal selges over hele verden og som skal produseres så billig som mulig. Egentlig ikke noe stort problem. Duke-en har et helt brukbart lys som standard. Ikke noe superdupergreier, men det er tydeligvis ganske OK kabling siden hvitheten i lyset er kurant, og ikke minst så holder lysstyrken seg uforandret om motoren går på tomgang eller på full pinne. Bra! For å demontere lykten må man først skru opp 2 stk unbrako i nedre del av speedometeret. Deretter dytter man lett inn senterpinnen på de 4 plastpluggene som en finner i skjøten mellom fremre og bakre del av lykten. Deretter kan man enkelt dra ut disse plastpluggene med neglene. Lykten er hengslet i nedre kant, så det er bare å vippe hele lykten frem/ned. Her er jeg ferdig med å montere selve pæren. Tok først ut den gamle, og demonterte kablene/spadene til den originale pærekoblingen, for å kunne dra kablene ut av gummimansjetten, uten å rive denne helt opp. Satt spadene tilbake, pluggen ble brukt videre for styring av xenon-pæren. Selve xenonpæren passet perfekt inn i gummimansjetten, så jeg limte den lille åpningen som måtte lages i gummien for å dra ut kablene, med gummilim, deretter tapet jeg med elektrotape rundt gjennomføringen. Her vil jeg tro det er greit å være nøye, lykten er faktisk ganske ubeskyttet for vær og vind. Og fukt vil man ikke ha inn i lykten! Her er lykten sett forfra, med xenonpæren. Nærlys xenon. Nedre del av lysbildet er temmelig likt som halogenpæren, mens de lys-stripene i overkant, som var ytterst beskjedne med halogen, nå er langt mer fremtredende. Det må gjøres noe med, dette kan blende i noen tilfeller, da helst lastebilsjåfører og andre som sitter høyt. Har prøvd med å kjøre imot en venn som sto på veien, og han mente at det ikke blendte mer enn høyst akseptabelt. Fjernlys: Her er det masse godt lys! Lysbildet er såvidt jeg kan se temmelig likt det opprinnelige. Helt klart godkjent. Sum: Godt fornøyd. Nå er det temmelig mørkt ute når jeg kjører til jobben om morgenen, og lysmengden og fordelingen er absolutt helt godkjent. Bortsett fra disse punktene/stripene som går ganske høyt (over hodet på en mannsperson), så kan jeg ikke se at dette skal kunne blende noe videre. Det er overraskende lite strølys.
En justering av lykten var nødvendig. Jeg justerte i hht håndboken til sykkelen. Der sto det en veldig enkel og grei måte å justere det hele på. Jeg valgte å justere det en liten anelse lavere, for å sikre at jeg ikke blender. Samtidg så kaster den lyset passelig langt fremover. På opptil ca 20 meters avstand til forankjørende standard bil så reflekterer lyset seg i registreringskiltet. På større avstander rekker ikke lyset opp til skiltet. På fjernlys lyser den opp veien i passe lang avstand, omtrent på samme måte den gjorde med halogen.
Om jeg vil anbefale andre å gjøre det samme? Tja, vet ikke helt. Kommer an på flere ting. Om en ikke har behov for mye lys, så ikke gjør det. Er det bare tøff look man er ute etter, kan man kjøpe seg en xenon-look pære. Mye merkelige greier å få tak i der, som ser tøft ut.
Dessuten bør/må du ha et bevisst forhold til hvor lyset havner hen. Du MÅ justere, og du MÅ justere om du får passasjer på sykkelen. Så veksler du mye mellom å ha passasjer på og ikke, så styr unna. Du kommer garantert ikke til å gidde å skru opp lykten for å foreta full justering for hver gang, eller?
Å blende motgående kjøretøy er omtrent like smart som å pisse i motvind, bare helsikes mye farligere. Om ikke bilisten ser deg, men bare lyset ditt, har du faktisk en viss risiko for at motgående kjører utfor, ev trett i trynet på deg sjøl. Og alle vet hvem som taper den kampen...

Monterte xenon-lys for en tid siden, men først nå får jeg lagt ut litt bilder og beskrivelse. Handlet et H4 sett for MC hos Dybvik Trading. Tror det kostet rundt 1.400,- levert på postkontoret. Vet man finner sett til en mye lavere pris (ebay, f.eks), men Dybvik skryter av at deres sett skal ha lengre levetid og bedre presisjon en billigsettene. Vel, tiden får se om så stemmer. Valgte 4300K, som er det som gir mest lys, og ligner mest på halogen/origina-xenon.
Montasjen var iallfall nokså rett-frem. Fulgte med en grei bruksanvisning. Igrunnen kjekk å ha, for det blir faktisk et par kabler å holde styr på. Har ikke tatt bilder av alle detaljer, men i praksis så hentet jeg strøm direkte fra batteriet, og brukte bare det originale kablesettet, det passet helt fint. Plasserte selve ballasten oppå et ledig stykke plate rett bak styrekronen, mellom motor og likeretter. En fin plassering: Lite utsatt for vann, men luftig nok til at den for rikelig med kjøling. Snakket m Dybvik før jeg handlet, fordi jeg var i tvil om jeg skulle gå for vanlig eller kompakt ballast. Ble anbefalt å gå for vanlig, siden den kompakte kan bli en anelse varm, og derved ha kortere levetid. Siden dette er en bi-xenon løsning, fulgte det også med en slags styreboks/relæ, som jeg plasserte like ved ballasten. Derved var det korte kabelføringer mellom styreboks, ballast, og lyspæren.
Her følger et par bilder:
Her er originallyset, halogen 55/60 med Philips pære. Som man ser er det symmetrisk, og ikke asymmetrisk, slik det helst burde være. Vel, noe må de vel kjipe inn på når de lager en sykkel som skal selges over hele verden og som skal produseres så billig som mulig. Egentlig ikke noe stort problem. Duke-en har et helt brukbart lys som standard. Ikke noe superdupergreier, men det er tydeligvis ganske OK kabling siden hvitheten i lyset er kurant, og ikke minst så holder lysstyrken seg uforandret om motoren går på tomgang eller på full pinne. Bra! For å demontere lykten må man først skru opp 2 stk unbrako i nedre del av speedometeret. Deretter dytter man lett inn senterpinnen på de 4 plastpluggene som en finner i skjøten mellom fremre og bakre del av lykten. Deretter kan man enkelt dra ut disse plastpluggene med neglene. Lykten er hengslet i nedre kant, så det er bare å vippe hele lykten frem/ned. Her er jeg ferdig med å montere selve pæren. Tok først ut den gamle, og demonterte kablene/spadene til den originale pærekoblingen, for å kunne dra kablene ut av gummimansjetten, uten å rive denne helt opp. Satt spadene tilbake, pluggen ble brukt videre for styring av xenon-pæren. Selve xenonpæren passet perfekt inn i gummimansjetten, så jeg limte den lille åpningen som måtte lages i gummien for å dra ut kablene, med gummilim, deretter tapet jeg med elektrotape rundt gjennomføringen. Her vil jeg tro det er greit å være nøye, lykten er faktisk ganske ubeskyttet for vær og vind. Og fukt vil man ikke ha inn i lykten! Her er lykten sett forfra, med xenonpæren. Nærlys xenon. Nedre del av lysbildet er temmelig likt som halogenpæren, mens de lys-stripene i overkant, som var ytterst beskjedne med halogen, nå er langt mer fremtredende. Det må gjøres noe med, dette kan blende i noen tilfeller, da helst lastebilsjåfører og andre som sitter høyt. Har prøvd med å kjøre imot en venn som sto på veien, og han mente at det ikke blendte mer enn høyst akseptabelt. Fjernlys: Her er det masse godt lys! Lysbildet er såvidt jeg kan se temmelig likt det opprinnelige. Helt klart godkjent. Sum: Godt fornøyd. Nå er det temmelig mørkt ute når jeg kjører til jobben om morgenen, og lysmengden og fordelingen er absolutt helt godkjent. Bortsett fra disse punktene/stripene som går ganske høyt (over hodet på en mannsperson), så kan jeg ikke se at dette skal kunne blende noe videre. Det er overraskende lite strølys.
En justering av lykten var nødvendig. Jeg justerte i hht håndboken til sykkelen. Der sto det en veldig enkel og grei måte å justere det hele på. Jeg valgte å justere det en liten anelse lavere, for å sikre at jeg ikke blender. Samtidg så kaster den lyset passelig langt fremover. På opptil ca 20 meters avstand til forankjørende standard bil så reflekterer lyset seg i registreringskiltet. På større avstander rekker ikke lyset opp til skiltet. På fjernlys lyser den opp veien i passe lang avstand, omtrent på samme måte den gjorde med halogen.
Om jeg vil anbefale andre å gjøre det samme? Tja, vet ikke helt. Kommer an på flere ting. Om en ikke har behov for mye lys, så ikke gjør det. Er det bare tøff look man er ute etter, kan man kjøpe seg en xenon-look pære. Mye merkelige greier å få tak i der, som ser tøft ut.
Dessuten bør/må du ha et bevisst forhold til hvor lyset havner hen. Du MÅ justere, og du MÅ justere om du får passasjer på sykkelen. Så veksler du mye mellom å ha passasjer på og ikke, så styr unna. Du kommer garantert ikke til å gidde å skru opp lykten for å foreta full justering for hver gang, eller?

Å blende motgående kjøretøy er omtrent like smart som å pisse i motvind, bare helsikes mye farligere. Om ikke bilisten ser deg, men bare lyset ditt, har du faktisk en viss risiko for at motgående kjører utfor, ev trett i trynet på deg sjøl. Og alle vet hvem som taper den kampen...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Duke 125
- Innlegg: 65
- Registrert: 08 jul 2011, 20:07
- Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
- Bosted: Hordaland,Bergen
Re: Xenon...
fikse skrev:Høsten er ankommet (med stormskritt, så og si), og med det diverse forkjølelser, feber, rennende nese. Alt som hører med når man har småunger i barnehage. Så her sitter jeg da, på en Tirsdag formiddag, uten ork til å gjøre noen verdens ting fornuftig. Eller vent, dette er jo fornuftig, eller??????![]()
Monterte xenon-lys for en tid siden, men først nå får jeg lagt ut litt bilder og beskrivelse. Handlet et H4 sett for MC hos Dybvik Trading. Tror det kostet rundt 1.400,- levert på postkontoret. Vet man finner sett til en mye lavere pris (ebay, f.eks), men Dybvik skryter av at deres sett skal ha lengre levetid og bedre presisjon en billigsettene. Vel, tiden får se om så stemmer. Valgte 4300K, som er det som gir mest lys, og ligner mest på halogen/origina-xenon.
Montasjen var iallfall nokså rett-frem. Fulgte med en grei bruksanvisning. Igrunnen kjekk å ha, for det blir faktisk et par kabler å holde styr på. Har ikke tatt bilder av alle detaljer, men i praksis så hentet jeg strøm direkte fra batteriet, og brukte bare det originale kablesettet, det passet helt fint. Plasserte selve ballasten oppå et ledig stykke plate rett bak styrekronen, mellom motor og likeretter. En fin plassering: Lite utsatt for vann, men luftig nok til at den for rikelig med kjøling. Snakket m Dybvik før jeg handlet, fordi jeg var i tvil om jeg skulle gå for vanlig eller kompakt ballast. Ble anbefalt å gå for vanlig, siden den kompakte kan bli en anelse varm, og derved ha kortere levetid. Siden dette er en bi-xenon løsning, fulgte det også med en slags styreboks/relæ, som jeg plasserte like ved ballasten. Derved var det korte kabelføringer mellom styreboks, ballast, og lyspæren.
Her følger et par bilder:
Her er originallyset, halogen 55/60 med Philips pære. Som man ser er det symmetrisk, og ikke asymmetrisk, slik det helst burde være. Vel, noe må de vel kjipe inn på når de lager en sykkel som skal selges over hele verden og som skal produseres så billig som mulig. Egentlig ikke noe stort problem. Duke-en har et helt brukbart lys som standard. Ikke noe superdupergreier, men det er tydeligvis ganske OK kabling siden hvitheten i lyset er kurant, og ikke minst så holder lysstyrken seg uforandret om motoren går på tomgang eller på full pinne. Bra! For å demontere lykten må man først skru opp 2 stk unbrako i nedre del av speedometeret. Deretter dytter man lett inn senterpinnen på de 4 plastpluggene som en finner i skjøten mellom fremre og bakre del av lykten. Deretter kan man enkelt dra ut disse plastpluggene med neglene. Lykten er hengslet i nedre kant, så det er bare å vippe hele lykten frem/ned. Her er jeg ferdig med å montere selve pæren. Tok først ut den gamle, og demonterte kablene/spadene til den originale pærekoblingen, for å kunne dra kablene ut av gummimansjetten, uten å rive denne helt opp. Satt spadene tilbake, pluggen ble brukt videre for styring av xenon-pæren. Selve xenonpæren passet perfekt inn i gummimansjetten, så jeg limte den lille åpningen som måtte lages i gummien for å dra ut kablene, med gummilim, deretter tapet jeg med elektrotape rundt gjennomføringen. Her vil jeg tro det er greit å være nøye, lykten er faktisk ganske ubeskyttet for vær og vind. Og fukt vil man ikke ha inn i lykten! Her er lykten sett forfra, med xenonpæren. Nærlys xenon. Nedre del av lysbildet er temmelig likt som halogenpæren, mens de lys-stripene i overkant, som var ytterst beskjedne med halogen, nå er langt mer fremtredende. Det må gjøres noe med, dette kan blende i noen tilfeller, da helst lastebilsjåfører og andre som sitter høyt. Har prøvd med å kjøre imot en venn som sto på veien, og han mente at det ikke blendte mer enn høyst akseptabelt. Fjernlys: Her er det masse godt lys! Lysbildet er såvidt jeg kan se temmelig likt det opprinnelige. Helt klart godkjent. Sum: Godt fornøyd. Nå er det temmelig mørkt ute når jeg kjører til jobben om morgenen, og lysmengden og fordelingen er absolutt helt godkjent. Bortsett fra disse punktene/stripene som går ganske høyt (over hodet på en mannsperson), så kan jeg ikke se at dette skal kunne blende noe videre. Det er overraskende lite strølys.
En justering av lykten var nødvendig. Jeg justerte i hht håndboken til sykkelen. Der sto det en veldig enkel og grei måte å justere det hele på. Jeg valgte å justere det en liten anelse lavere, for å sikre at jeg ikke blender. Samtidg så kaster den lyset passelig langt fremover. På opptil ca 20 meters avstand til forankjørende standard bil så reflekterer lyset seg i registreringskiltet. På større avstander rekker ikke lyset opp til skiltet. På fjernlys lyser den opp veien i passe lang avstand, omtrent på samme måte den gjorde med halogen.
Om jeg vil anbefale andre å gjøre det samme? Tja, vet ikke helt. Kommer an på flere ting. Om en ikke har behov for mye lys, så ikke gjør det. Er det bare tøff look man er ute etter, kan man kjøpe seg en xenon-look pære. Mye merkelige greier å få tak i der, som ser tøft ut.
Dessuten bør/må du ha et bevisst forhold til hvor lyset havner hen. Du MÅ justere, og du MÅ justere om du får passasjer på sykkelen. Så veksler du mye mellom å ha passasjer på og ikke, så styr unna. Du kommer garantert ikke til å gidde å skru opp lykten for å foreta full justering for hver gang, eller?![]()
Å blende motgående kjøretøy er omtrent like smart som å pisse i motvind, bare helsikes mye farligere. Om ikke bilisten ser deg, men bare lyset ditt, har du faktisk en viss risiko for at motgående kjører utfor, ev trett i trynet på deg sjøl. Og alle vet hvem som taper den kampen...
beklager fikse,




Duke
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Det er nok bildene som lyver. Om du ser på bildene med xenon så er alt rundt dørgande svart, mens på bildet med halogen kan du se ting rundt. Det er ikke fordi det er mørkere i rommet, men at det blir så himla mye mer lys med xenon. Det er samme kameraet, står i auto, samme mangel på annen belysning i rommet. Skulle gjerne tatt bildene med identiske innstillinger på kameraet, men så avansert er jeg ikke
Tro meg, det er seriøst mye mer lys
F.eks tunnelen jeg kjører til daglig. En skikkelig mørk møkkatunnel: Kolltveit-tunnelen, på Sotra. Med halogen har jeg problemer å se at det kommer lys fra sykkelen, mens med xenon-en så ser jeg tydelig lyset i veibanen.

Tro meg, det er seriøst mye mer lys

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Xenon...
Hva er det du drikker på egentlig? Dårlig absint? 

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Stilte lyset på den sorte Hysesangen så nå ser jeg veien etter solnedgang. Det negative er at nå kan jeg ikke kjøre og beundre ekornene i nabolaget om kvelden 

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Kan jo være at ekornene synes det er helt greit?Pollti skrev:Stilte lyset på den sorte Hysesangen så nå ser jeg veien etter solnedgang. Det negative er at nå kan jeg ikke kjøre og beundre ekornene i nabolaget om kvelden

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
De lurer sikkert på hvorfor de ikke er i rampelyset mere ?
Men jeg syntes det er litt dårlig at forhandler ikke sjekker at lyset er ordentlig stilt før de leverer sykkelen til kunde. Bensinmåleren virket heller ikke forresten. Fikk en lang historie om å kjøre tanken tom og snu den på hodet og riste vilt og uhemmet på den så ville muligens noe rallamikk falle på riktig plass og alt ville være ok. Iflg forhandler "tålte" denne modellen ikke å bli kjørt bensin tom.
Makan til våsehistorie. Måleren er bare en flottør montert på en lang stang.
Litt nærmere undersøkelse medførte funn av en hun og han kontakt under tanken som hang og slang, umerket selvfølgelig. Det kunne jo være til hva som helst men jeg koblet de sammen og vips så virket måleren
Greit nok at dette bare er en 125 og et ganske rimelig merke men sånt er for dumt når brorparten av disse mopedene overlates til 16 åringer.
Nå har jeg bestilt en 250 av samme modellen så jeg regner med nye muligheter for ekornjakt til neste år uten bensinmåler


Makan til våsehistorie. Måleren er bare en flottør montert på en lang stang.
Litt nærmere undersøkelse medførte funn av en hun og han kontakt under tanken som hang og slang, umerket selvfølgelig. Det kunne jo være til hva som helst men jeg koblet de sammen og vips så virket måleren

Nå har jeg bestilt en 250 av samme modellen så jeg regner med nye muligheter for ekornjakt til neste år uten bensinmåler


Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Sweet! Hvilken pris fikk du? Når leveres den? Vil være interessant å høre detaljerte forskjeller på 125 og 250.Pollti skrev: Nå har jeg bestilt en 250 av samme modellen så jeg regner med nye muligheter for ekornjakt til neste år uten bensinmåler![]()
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.
Livet er for kort til å bare prate om ting.