Varsel om kontroll?
- dag-zzr
- Innlegg: 399
- Registrert: 18 feb 2012, 19:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
- Bosted: Notodden
Re: Varsel om kontroll?
Ja- her var det mange meninger og mye politikk.
For min egen del så varsler jeg ved fartskontroller, og om det er andre forhold som tilsier at farten bør senkes. Forventer også at møtende MC gir meg samme beskjed.
Bryr meg ikke om hastigheten på møtende trafikk så lenge de holder seg på sin side av veien.
”Høy hastighet” definerer jeg ikke automatisk som uforsvarlig eller farlig. Uforsvarlig eller farlig kjøring kan også være kjøring under maks tillatt hastighet.
For min egen del så varsler jeg ved fartskontroller, og om det er andre forhold som tilsier at farten bør senkes. Forventer også at møtende MC gir meg samme beskjed.
Bryr meg ikke om hastigheten på møtende trafikk så lenge de holder seg på sin side av veien.
”Høy hastighet” definerer jeg ikke automatisk som uforsvarlig eller farlig. Uforsvarlig eller farlig kjøring kan også være kjøring under maks tillatt hastighet.
Re: Varsel om kontroll?
AJ skrev:Da tenker jeg det er på tide å minne enkelte debattanter på at hva tråden var tenkt å handle om, nemlig dette: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=12&t=4152" onclick="window.open(this.href);return false; (første post i tråden).
Temaet som det ser ut til at spesielt brap og jhn har diskutert, hører vel strengt tatt ikke hjemme her...
Kan gjerne ta diskusjonen i en egen tråd, men da synes jeg samtidig at nivået på å karakterisere med-debattanter bør legges på et litt høyere nivå... Nettopp for å ta fokus vekk fra måten man karakteriserer hverandre, som fort kan bli et tema i seg selv som ingen er tjent med.

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
@brap
Se der du, der har æ jaggu avansert fra dyslektiker til idiot på et par timer.
Men det e greit, æ tåle det
Noen bidrar til at det blir sånn på nettet, men ikke alle.
Det æ mente med samme fartsgrenser i 50 år osv, var at de påståtte beregningsmodellene for fartsgrenser neppe kunne vært de samme for 50 år siden som i dag, likevel har vi de samme fartsgrensene. Tro hva det kan komme av?
"Den generelle fartsgrensen er satt til 80km/t fordi det er omtrent hva et menneske kan tåle i en vanlig bil ved utforkjøring eller en møteulykke. En snorrett vei bedrer ikke menneskets fysiologi - man tåler like lite i en kollisjon her som om man kjørte i en sving."
Da blir det jo litt merkelig at man har forskjellige fartsgrenser på en ordinær landevei.
Varierer mellom 70-90
"Hvis fartsgrensen skal økes "over vidda" må man gjøre tiltak for å kompensere for økt hastighet, for eksempel ved å innføre midtdeler, lage bredere skulder og rydde sideterreng."
Æ har da kjørt langs mange veier med 80 sone, paddeflatt terreng, uten trær eller steinur o.l. og lite trafikk. Og langs andre veier, også med 80 sone, f.eks. på vestlandet, eller her i nærområdet mitt, med nesten bare halve veibredden, svinger tett i tett, stupbratt ned på den ene siden og fjellvegg på den andre, med meget stor tetthet av fullastede turistbusser.
"Svenskene har de samme fartsgrensene som oss på veier med tilsvarende standard og trafikkmengde."
Nei, det stemmer ikke alltid, det finnes flere eksempler på at farten øker til 90 km/t så snart man krysser grensa til Sverige, og hvis æ ikke huske helt feil, 100 km/t når man krysser grensa til Finnland, uten at man klarer å se noen forskjell på veien.
Æ skjønne jo at det finnes et system for fastsettelse av fartsgrenser, det kan også hende at det e tilnærmet likt i flere land, men det praktiseres ulikt, også innenfor landets grenser. Og inntil noen kan vise mæ den vitenskapelige beregningen av hvordan man fastsetter fartsgrenser, så tror æ det bare e bestemt fordi de e "sånn passe", eller en annen tilfeldig årsak
Men no får det være nok polemikk
Se der du, der har æ jaggu avansert fra dyslektiker til idiot på et par timer.

Men det e greit, æ tåle det
Noen bidrar til at det blir sånn på nettet, men ikke alle.
Det æ mente med samme fartsgrenser i 50 år osv, var at de påståtte beregningsmodellene for fartsgrenser neppe kunne vært de samme for 50 år siden som i dag, likevel har vi de samme fartsgrensene. Tro hva det kan komme av?
"Den generelle fartsgrensen er satt til 80km/t fordi det er omtrent hva et menneske kan tåle i en vanlig bil ved utforkjøring eller en møteulykke. En snorrett vei bedrer ikke menneskets fysiologi - man tåler like lite i en kollisjon her som om man kjørte i en sving."
Da blir det jo litt merkelig at man har forskjellige fartsgrenser på en ordinær landevei.
Varierer mellom 70-90
"Hvis fartsgrensen skal økes "over vidda" må man gjøre tiltak for å kompensere for økt hastighet, for eksempel ved å innføre midtdeler, lage bredere skulder og rydde sideterreng."
Æ har da kjørt langs mange veier med 80 sone, paddeflatt terreng, uten trær eller steinur o.l. og lite trafikk. Og langs andre veier, også med 80 sone, f.eks. på vestlandet, eller her i nærområdet mitt, med nesten bare halve veibredden, svinger tett i tett, stupbratt ned på den ene siden og fjellvegg på den andre, med meget stor tetthet av fullastede turistbusser.
"Svenskene har de samme fartsgrensene som oss på veier med tilsvarende standard og trafikkmengde."
Nei, det stemmer ikke alltid, det finnes flere eksempler på at farten øker til 90 km/t så snart man krysser grensa til Sverige, og hvis æ ikke huske helt feil, 100 km/t når man krysser grensa til Finnland, uten at man klarer å se noen forskjell på veien.
Æ skjønne jo at det finnes et system for fastsettelse av fartsgrenser, det kan også hende at det e tilnærmet likt i flere land, men det praktiseres ulikt, også innenfor landets grenser. Og inntil noen kan vise mæ den vitenskapelige beregningen av hvordan man fastsetter fartsgrenser, så tror æ det bare e bestemt fordi de e "sånn passe", eller en annen tilfeldig årsak
Men no får det være nok polemikk
Re: Varsel om kontroll?
jhn skrev:@brap
"Den generelle fartsgrensen er satt til 80km/t fordi det er omtrent hva et menneske kan tåle i en vanlig bil ved utforkjøring eller en møteulykke. ."
Det er jo litt underlig at man ikke har beregnet noe kred til bilbelter, ratt som ikke har fast stamme, biler med sikkerhetskarosseri, ørlite bedre bremser osv - litt sånn generellt sikrere biler kan man vel si det har blitt de siste 50 år. generell fart på 80 km/h har det vært hele tiden...... nå settes denne grensen generelt ned
Re: Varsel om kontroll?
Jeg vet ikke noe om du er dyslektiker eller idiot. Jeg har aldri møtt deg og kjenner deg ikke, så dette har jeg verken grunnlag eller interesse for å mene noe om.jhn skrev:@brap
Se der du, der har æ jaggu avansert fra dyslektiker til idiot på et par timer.
Det eneste jeg sier er at du ikke bruker logikk i argumentasjonsrekkene dine, at du argumenterer som en idiot, og at du motsier deg selv. Det virker heller ikke som du fordyper deg noe spesielt i de dokumenter, lenker eller innlegg du får presentert.
Dette er altså ikke karakteristikker av deg som person, men av måten som du argumenter. Håper dette var oppklarende.

Hvorfor er dette merkelig? Den generelle fartsgrensen er som sagt 80km/t. 70 og 90 er hhv. ti under og ti over dette.jhn skrev: "Den generelle fartsgrensen er satt til 80km/t fordi det er omtrent hva et menneske kan tåle i en vanlig bil ved utforkjøring eller en møteulykke. En snorrett vei bedrer ikke menneskets fysiologi - man tåler like lite i en kollisjon her som om man kjørte i en sving."
Da blir det jo litt merkelig at man har forskjellige fartsgrenser på en ordinær landevei.
Varierer mellom 70-90
Som jeg nevnte tidligere i tråden må man ha spesifikke vedtak om en fartsgrense utenfor tettbebygd strøk skal være noe annet enn 80km/t. Hvis du ønsker å vite absolutt alle detaljer om grunnlaget for en fartsgrense på for eksempel 90km/t kan du ta kontakt med vegvesenet og be om innsyn i vedtaket.
Det er delvis riktig, som nevnt flere ganger har vi en generell fartsgrense på 80km/t i dette landet, og denne gjelder generelt for alle områder der det ikke er tett bebyggelse. Hvis det bygges en vei i et område med få hus sier reglene altså at veien i utgangspunktet skal ha fartsgrense 80km/t. Det er altså en 80-grense, ikke en "80 sone". Soner er noe annet, men det er også en annen diskusjon.jhn skrev: "Hvis fartsgrensen skal økes "over vidda" må man gjøre tiltak for å kompensere for økt hastighet, for eksempel ved å innføre midtdeler, lage bredere skulder og rydde sideterreng."
Æ har da kjørt langs mange veier med 80 sone, paddeflatt terreng, uten trær eller steinur o.l. og lite trafikk. Og langs andre veier, også med 80 sone, f.eks. på vestlandet, eller her i nærområdet mitt, med nesten bare halve veibredden, svinger tett i tett, stupbratt ned på den ene siden og fjellvegg på den andre, med meget stor tetthet av fullastede turistbusser.
Hvis denne generelle grensen skal økes over 80km/t må man gjøre noe først, for eksempel å bygge midtdeler eller utbedre sideterreng.
Har du vurdert å lese vegvesenets håndbok 17, eller er du fornøyd med denne "troen" din om tilfeldigheter? http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false;jhn skrev: "Svenskene har de samme fartsgrensene som oss på veier med tilsvarende standard og trafikkmengde."
Nei, det stemmer ikke alltid, det finnes flere eksempler på at farten øker til 90 km/t så snart man krysser grensa til Sverige, og hvis æ ikke huske helt feil, 100 km/t når man krysser grensa til Finnland, uten at man klarer å se noen forskjell på veien.
Æ skjønne jo at det finnes et system for fastsettelse av fartsgrenser, det kan også hende at det e tilnærmet likt i flere land, men det praktiseres ulikt, også innenfor landets grenser. Og inntil noen kan vise mæ den vitenskapelige beregningen av hvordan man fastsetter fartsgrenser, så tror æ det bare e bestemt fordi de e "sånn passe", eller en annen tilfeldig årsak
Tallene fra ulykkesstatistikkene og forskningen rundt trafikksikkerhet viser at et menneske vanligvis vil overleve en krasj i 30km/t hvis han eller hun ikke bruker bilbelte. Med bilbelte og i en normalt sikker bil øker dette til ca. 70km/t.Duville skrev:jhn skrev:@brap
"Den generelle fartsgrensen er satt til 80km/t fordi det er omtrent hva et menneske kan tåle i en vanlig bil ved utforkjøring eller en møteulykke. ."
Det er jo litt underlig at man ikke har beregnet noe kred til bilbelter, ratt som ikke har fast stamme, biler med sikkerhetskarosseri, ørlite bedre bremser osv - litt sånn generellt sikrere biler kan man vel si det har blitt de siste 50 år. generell fart på 80 km/h har det vært hele tiden...... nå settes denne grensen generelt ned
Antallet drepte i trafikken har gått jevnt nedover siden 1970 og frem til nå, etter hvert som vi har fått sikrere biler og sikrere veier.
Hva er det du ser på som underlig her?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
Alt du sier om generelle fartsgrenser på landevei, i tettbygd strøk, at den kan settes opp/ned osv, e vel ting vi lærte på kjøreskolen, så tro det eller ei, men det vet æ.
Det e ikke det som e det store spørsmålet her, men hvordan de kom frem til 50/80 km/t som de generelle fartsgrensene
Min påstand:
Æ har da kjørt langs mange veier med 80 sone, paddeflatt terreng, uten trær eller steinur o.l. og lite trafikk. Og langs andre veier, også med 80 sone, f.eks. på vestlandet, eller her i nærområdet mitt, med nesten bare halve veibredden, svinger tett i tett, stupbratt ned på den ene siden og fjellvegg på den andre, med meget stor tetthet av fullastede turistbusser.
Din påstand:
"Det er delvis riktig,..."
Delvis riktig? Nei, det e helt riktig. Eller kan du si mæ hva som ikke e riktig i det æ forteller her.
Men beklager at æ va så lempfeldig med orbruken at æ sa sone i steden for grense
"Har du vurdert å lese vegvesenets håndbok 17, eller er du fornøyd med denne "troen" din om tilfeldigheter? http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false;"
Foreløbig e æ ganske fornøyd med trua mi. Du har så langt ikke klart å overbevise mæ om at det ligger veldig mye vitenskap bak fartsgrensene, siden vi etter 50 år har de samme fartsgrensene, mens alle andre forhold rundt har forandret sæ radikalt.
Myndighetene har laget et sett med regler for fastsettelse av fartsgrenser, men de sier ingenting om hvordan de har kommet fram til de tallene. Hvis du kan vise mæ hvilken begrunnelse de hadde for 50 år siden til å sette grensene slik de gjorde, og det viser seg å være vitenskapelig begrunnet, så skal æ være kjapp til å innrømme at æ tok feil, det koste mæ ingenting. Men æ trur ikke du kan det.
"Den generelle fartsgrensen er satt til 80km/t fordi det er omtrent hva et menneske kan tåle i en vanlig bil ved utforkjøring eller en møteulykke."
80 km/t ble bestemt lenge før noen fant ut at det e tålegrensa til et menneske.
Egentlig e tålegrensa omtrent 70, men greit nok. Det e også uavhengig av om du kjører bil, mc, fly eller hopper ned fra et tak, det e grensa.
Det e ikke det som e det store spørsmålet her, men hvordan de kom frem til 50/80 km/t som de generelle fartsgrensene
Min påstand:
Æ har da kjørt langs mange veier med 80 sone, paddeflatt terreng, uten trær eller steinur o.l. og lite trafikk. Og langs andre veier, også med 80 sone, f.eks. på vestlandet, eller her i nærområdet mitt, med nesten bare halve veibredden, svinger tett i tett, stupbratt ned på den ene siden og fjellvegg på den andre, med meget stor tetthet av fullastede turistbusser.
Din påstand:
"Det er delvis riktig,..."
Delvis riktig? Nei, det e helt riktig. Eller kan du si mæ hva som ikke e riktig i det æ forteller her.
Men beklager at æ va så lempfeldig med orbruken at æ sa sone i steden for grense
"Har du vurdert å lese vegvesenets håndbok 17, eller er du fornøyd med denne "troen" din om tilfeldigheter? http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false;"
Foreløbig e æ ganske fornøyd med trua mi. Du har så langt ikke klart å overbevise mæ om at det ligger veldig mye vitenskap bak fartsgrensene, siden vi etter 50 år har de samme fartsgrensene, mens alle andre forhold rundt har forandret sæ radikalt.
Myndighetene har laget et sett med regler for fastsettelse av fartsgrenser, men de sier ingenting om hvordan de har kommet fram til de tallene. Hvis du kan vise mæ hvilken begrunnelse de hadde for 50 år siden til å sette grensene slik de gjorde, og det viser seg å være vitenskapelig begrunnet, så skal æ være kjapp til å innrømme at æ tok feil, det koste mæ ingenting. Men æ trur ikke du kan det.
"Den generelle fartsgrensen er satt til 80km/t fordi det er omtrent hva et menneske kan tåle i en vanlig bil ved utforkjøring eller en møteulykke."
80 km/t ble bestemt lenge før noen fant ut at det e tålegrensa til et menneske.
Egentlig e tålegrensa omtrent 70, men greit nok. Det e også uavhengig av om du kjører bil, mc, fly eller hopper ned fra et tak, det e grensa.
Re: Varsel om kontroll?
Når det gjelder fartsgrenser er det mitt eget ansvar om jeg kjører over eller under dem, bryter jeg dem er
det en kalkulert risiko, forhåpentligvis uten fare for eget eller andres liv og helse, og med fare for litt strammere budsjett noen måneder.
For egen del kunne jeg tenkt meg at de enkelte plasser var høyere. Når unga fikk førerkort, for ikke så lenge sia,
er jeg glad de er som de er.
Uansett: Hilser og varsler til andre motorsyklister gjør jeg, har til og med stoppet ved en bensinstasjon og sagt i fra til noen.
Da fikk vi en hyggelig prat i tillegg.
det en kalkulert risiko, forhåpentligvis uten fare for eget eller andres liv og helse, og med fare for litt strammere budsjett noen måneder.
For egen del kunne jeg tenkt meg at de enkelte plasser var høyere. Når unga fikk førerkort, for ikke så lenge sia,
er jeg glad de er som de er.
Uansett: Hilser og varsler til andre motorsyklister gjør jeg, har til og med stoppet ved en bensinstasjon og sagt i fra til noen.
Da fikk vi en hyggelig prat i tillegg.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39834
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
I fjor sommer ble vi varslet av en ansatt på en lokal bensinstasjon. Hun lurte på hvor vi skulle kjøre hen videre og da vi svarte på dette pekte hun i den retning og sa det var kontroll, smilte lurt og gjorde denne håndbevegelsen opp og ned som vi alle kjenner til.
Artig opplevelse :-)
Så er spørsmålet: var det kontroll? Joda, det var det
Og jeg skal slett ikke utelukke at vi kanskje kunne blitt av de som hadde blitt vinket inn om vi ikke hadde blitt varslet...
Bra forebyggende tiltak (kanskje mest for min lommebok...) fra den ansatte på bensinstasjonen - synes jeg...
Artig opplevelse :-)
Så er spørsmålet: var det kontroll? Joda, det var det

Og jeg skal slett ikke utelukke at vi kanskje kunne blitt av de som hadde blitt vinket inn om vi ikke hadde blitt varslet...

Bra forebyggende tiltak (kanskje mest for min lommebok...) fra den ansatte på bensinstasjonen - synes jeg...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Varsel om kontroll?
Slik har dem gjordt i alle år skriver du og kanskje derfor har vi motorsyklister mange ganger så høy risiko for å bli drept i trafikken?Busa Trond skrev:Dimzum skrev: Så hilser vi vennelig på hverandere, og mener det. Skulle onkel politi stå der så sier vi selvfølgelig i fra. Slik har dem gjort det i alle år, og slik fremmer vi det felesskapet vi motorsykkelister har. Vi tar vare på hverandre, håper jeg.
Fremmer vi felleskapet med å hjelpe hverandre til å være lovbrytere. Virker på meg som mange her synes lovene ikke burde vært der da de som lager dem ikke har peiling. Vi har aldri hatt flere biler på veiene enn nå og heller ikke hatt færre drepte så noe riktig må de ha gjordt.
Ja jeg er ikke enig med fartsgrensene og lovene alle steder, men er vi på mc være så mye mer fornuftige enn alle andre at vi kan ta loven i egne hender? Ulykkesstatistikken sier vi er de mest dødelige på veien, men selv mener endel her at vi ikke trenger å bry oss så mye om fartsgrensene.
Er litt skremt over innstillingen til mange her inne.
Re: Varsel om kontroll?
:[
Bra forebyggende tiltak?

Når de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet.AJ skrev:I fjor sommer ble vi varslet av en ansatt på en lokal bensinstasjon. Hun lurte på hvor vi skulle kjøre hen videre og da vi svarte på dette pekte hun i den retning og sa det var kontroll, smilte lurt og gjorde denne håndbevegelsen opp og ned som vi alle kjenner til.
Artig opplevelse :-)
Så er spørsmålet: var det kontroll? Joda, det var det![]()
Og jeg skal slett ikke utelukke at vi kanskje kunne blitt av de som hadde blitt vinket inn om vi ikke hadde blitt varslet...![]()
Bra forebyggende tiltak (kanskje mest for min lommebok...) fra den ansatte på bensinstasjonen - synes jeg...
Bra forebyggende tiltak?


- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
JaNår de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet. Bra forebyggende tiltak?


Husk, det hender at politiet selv står frem og sier at nå skal vi ha fartskontroller på den vegstrekningen.

Er ikke en artikkel i lokalavisa om forestående trafikkontroller forebyggende? :[-o<
Sist redigert av MrPitlane den 04 apr 2012, 08:29, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39834
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
Ser dette som helt uproblematisk. Varsling sørger for at kjøreatferden endres, selv om det mest sannsynlig skjer for kun en kortere periode. Dvs. fram til kontrollstedet og kanskje noen km. etter.Voksen skrev: Når de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet.
Bra forebyggende tiltak?![]()
Men det kan faktisk også hende at man blir mer bevisst på egen kjøreatferd etter slike varslinger og gjør seg noen tanker om verdien av å ha friheten til å kjøre MC (og bil for den del) og innretter kjøreatferden deretter.
Bra forebyggende tiltak

Og fortsatt synes jeg varsling fra medMCister er et godt forebyggende tiltak med tanke på egen lommebok. Tror ingen poster i denne tråden får meg til endre oppfatning på akkurat det...
Jeg synes nemlig at bøtesatsene for brudd på trafikkreglene, spesielt fartsovertredelser her i landet er altfor høye:
http://www.politiet.net/ticketfees/" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
Denne type artikkel kan godt sammenliknes med å "varsle" om annen fare
http://avisenagder.no/index.php?page=vi ... etID=11526
Ha en trygg dag på veiene
sjekk spes det om Facebook 


http://avisenagder.no/index.php?page=vi ... etID=11526
Ha en trygg dag på veiene



- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39834
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
Varsling om kontroller fra UP?
Liker!
Veldig bra forebyggende tiltak
Er det mulig å mene noe annet
Liker!

Veldig bra forebyggende tiltak

Er det mulig å mene noe annet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Varsel om kontroll?
Dette med at politiet går ut med dette er en generell advarsel om mye kontroller for å få ned farten på generellt grunnlag da påsken er en tid da mange ulykker skjer. Dette er med på å få ned ulykker. Å hilse foran en kontroll senker kun farten på kontrollstedet. DET ER FORSKJELLEN!!!!!!!!!!MrPitlane skrev:JaNår de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet. Bra forebyggende tiltak?kan ikke skjønne annet. Det forebygger lovbrudd, ergo bra forebyggende tiltak.
Husk, det hender at politiet selv står frem og sier at nå skal vi ha fartskontroller på den vegstrekningen.![]()
Er ikke en artikkel i lokalavisa om forestående trafikkontroller forebyggende? :[-o<
Hvis du ikke ser forskjellen så synes jeg synd på deg i din ditt daglige virke.
Re: Varsel om kontroll?
Helt enig i at UP gjør en bra misjon for å få ned farten i påsken og dermed å få ned ulykkene.AJ skrev:Varsling om kontroller fra UP?
Liker!![]()
Veldig bra forebyggende tiltak![]()
Er det mulig å mene noe annet
Les forøvrig svaret jeg ga til MrPitlane.
Re: Varsel om kontroll?
Finner ikke noen smileys som passer inn her og det er kanskje like greit???MrPitlane skrev:JaNår de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet. Bra forebyggende tiltak?kan ikke skjønne annet. Det forebygger lovbrudd, ergo bra forebyggende tiltak.
:[-o<
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
Godt å se at du har empati, selv om jeg mener du er litt på bærtur.Dette med at politiet går ut med dette er en generell advarsel om mye kontroller for å få ned farten på generellt grunnlag da påsken er en tid da mange ulykker skjer. Dette er med på å få ned ulykker. Å hilse foran en kontroll senker kun farten på kontrollstedet. DET ER FORSKJELLEN!!!!!!!!!!
Hvis du ikke ser forskjellen så synes jeg synd på deg i din ditt daglige virke.
Både avisoppslag, twittermeldinger og Facebook postinger fra politiet har begrenset effekt over tid. Det samme har hilsener fra andre motorsyklister.
Poenget er at de virker, og de er ikke ulovlige, ergo er jeg glad for alle som hilser når de møter, og spesiellt de som melder fra om en eller annen fare.


Men voksen, du kunne spart deg for å synes synd på meg i mitt daglige virke, da dine innlegg ikke i noen som helst grad viser at du bryr deg noe særlig om andre motorsyklister. ( beklager, et like usakelig sleivspark, men det fristet etter en kaffe i solen)
Så til alle andre, fortsett med å hilse/varsle Gjennom denne sesongen og.


Re: Varsel om kontroll?
Jeg bryr meg om motorsyklister på det grunnlag at vi som motorsyklister for noen år siden hadde 20 ganger så stor dødelighet i trafikken som bilister. Hva tallet er nå vet jeg ikke.MrPitlane skrev:Godt å se at du har empati, selv om jeg mener du er litt på bærtur.Dette med at politiet går ut med dette er en generell advarsel om mye kontroller for å få ned farten på generellt grunnlag da påsken er en tid da mange ulykker skjer. Dette er med på å få ned ulykker. Å hilse foran en kontroll senker kun farten på kontrollstedet. DET ER FORSKJELLEN!!!!!!!!!!
Hvis du ikke ser forskjellen så synes jeg synd på deg i din ditt daglige virke.
Både avisoppslag, twittermeldinger og Facebook postinger fra politiet har begrenset effekt over tid. Det samme har hilsener fra andre motorsyklister.
Poenget er at de virker, og de er ikke ulovlige, ergo er jeg glad for alle som hilser når de møter, og spesiellt de som melder fra om en eller annen fare.det forebygger både lovbrudd og ulykker.
![]()
Men voksen, du kunne spart deg for å synes synd på meg i mitt daglige virke, da dine innlegg ikke i noen som helst grad viser at du bryr deg noe særlig om andre motorsyklister. ( beklager, et like usakelig sleivspark, men det fristet etter en kaffe i solen)
Så til alle andre, fortsett med å hilse/varsle Gjennom denne sesongen og.![]()
Kankje jeg var litt hard, men jeg klarer ikke å forstå at noen mener at en kollektiv varsel fra politiet om at nå har vi mange kontroller er det samme som å varsle hverandre om en enkelt som gjør at vi slakker av et lite stykke.
Ja jeg skal ikke si at jeg ikke varsler om kontroller, men poenget er at vi skyter oss selv i foten med det vi holder på med.
Vi burde heller fokusere på å få ned dødsulykkene i stedet for å hjelpe hverandre til å bryte lovene. Lovene er jo i prinsippet til for oss.
Vi er jo veldig kritiske til andre bilister i vårt forhold til sikkerhet, men er vi så kritiske til oss selv?
Re: Varsel om kontroll?
I mitt daglige virke hvor vi jobber skift, så varsler vi neste skift som er ferdig for dagen dersom det er fartskontroll på vei hjem fra jobb. Det er godt å ha gode kolleger..Voksen skrev: Hvis du ikke ser forskjellen så synes jeg synd på deg i din ditt daglige virke.

- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
Godtvoksen skrev:I mitt daglige virke hvor vi jobber skift, så varsler vi neste skift som er ferdig for dagen dersom det er fartskontroll på vei hjem fra jobb. Det er godt å ha gode kolleger..Voksen skrev: Hvis du ikke ser forskjellen så synes jeg synd på deg i din ditt daglige virke.


Får sms fra kona når hun oppdager kontroller i nabolaget. Roser henne for det og forteller henne at det er bra hun tar ansvar

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Varsel om kontroll?
Hva en forskrift eller annet må si om fartsgrensesetting er nok ikke fasit...
tidligere E-18 (313-skoger-Holmestrand) var i utgangspunktet en 80 vei,etter mange tildels uforklarlige ulykker og stor trafikkbelastning ble denne hastigheten nedsatt til 70.(uten nevneverdig effekt på ulykkene)
Når ny E-18 ble åpnet ble fartsgrensen nedsatt til 60.(neste ikke trafikk)
Når hanekleivtunellen kollapset ble trafikken tilbakeført til gamleveien og fartsgrensen økt til 70.(økt trafikk)
nå er trafikken tilbake til nyveien men fartsgrensen beholdt.(lite trafikk)
Kan noen gi en forklaring ut fra de "vitenskaplige satte hastighetsgrensene" på dette???
grensene er nok også satt ut i fra synsing/politisk agenda.
samme med fotobokser-disse skal jo monteres der det er ofte ulykker-men i Opratunellen var alt klart til montering FØR de åpnet for trafikk?? hadde noen kræsjet/veltet med trillebår under konstruksjon eller hva?
Så JA jeg jeg gir et hint til andre på veien ved kontroll hvis de ikke kommer så fort at jeg ikke rekker.
tidligere E-18 (313-skoger-Holmestrand) var i utgangspunktet en 80 vei,etter mange tildels uforklarlige ulykker og stor trafikkbelastning ble denne hastigheten nedsatt til 70.(uten nevneverdig effekt på ulykkene)
Når ny E-18 ble åpnet ble fartsgrensen nedsatt til 60.(neste ikke trafikk)
Når hanekleivtunellen kollapset ble trafikken tilbakeført til gamleveien og fartsgrensen økt til 70.(økt trafikk)
nå er trafikken tilbake til nyveien men fartsgrensen beholdt.(lite trafikk)
Kan noen gi en forklaring ut fra de "vitenskaplige satte hastighetsgrensene" på dette???
grensene er nok også satt ut i fra synsing/politisk agenda.
samme med fotobokser-disse skal jo monteres der det er ofte ulykker-men i Opratunellen var alt klart til montering FØR de åpnet for trafikk?? hadde noen kræsjet/veltet med trillebår under konstruksjon eller hva?
Så JA jeg jeg gir et hint til andre på veien ved kontroll hvis de ikke kommer så fort at jeg ikke rekker.
Sist redigert av mekkern den 04 apr 2012, 09:38, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Varsel om kontroll?
MrPitlane skrev:Godtvoksen skrev:I mitt daglige virke hvor vi jobber skift, så varsler vi neste skift som er ferdig for dagen dersom det er fartskontroll på vei hjem fra jobb. Det er godt å ha gode kolleger..Voksen skrev: Hvis du ikke ser forskjellen så synes jeg synd på deg i din ditt daglige virke.![]()
![]()
Får sms fra kona når hun oppdager kontroller i nabolaget. Roser henne for det og forteller henne at det er bra hun tar ansvar
Jeg har fått SMS fra sjefen dersom det er kontroll på vei til jobb. Så Voksen, det må være den fine vårsola som har gitt deg et lite solstikk i denne saken. :-)
Skulle så gjerne ha støttet opp om deg i debatten siden vi er fra samme bygd, men jeg tror nok ikke du har tålt så tidlig sommer..

- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
Ved å hilse/varsle:voksen skrev:Vi burde heller fokusere på å få ned dødsulykkene i stedet for å hjelpe hverandre til å bryte lovene. Lovene er jo i prinsippet til for oss.

1 - antall ulykker går ned, dersom teori om fart/ulykkesammenheng stemmer.
2- vi hindrer en motorsyklist i å begå lovbrudd i trafikken. Ikke hjelper han til å begå lovbrudd som voksen hevder.
Kan ikke skjønne problemet med hilsing/varsling.


- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Varsel om kontroll?
AJ skrev:I fjor sommer ble vi varslet av en ansatt på en lokal bensinstasjon. Hun lurte på hvor vi skulle kjøre hen videre og da vi svarte på dette pekte hun i den retning og sa det var kontroll, smilte lurt og gjorde denne håndbevegelsen opp og ned som vi alle kjenner til.
Artig opplevelse :-)
Så er spørsmålet: var det kontroll? Joda, det var det![]()
Og jeg skal slett ikke utelukke at vi kanskje kunne blitt av de som hadde blitt vinket inn om vi ikke hadde blitt varslet...![]()
Bra forebyggende tiltak (kanskje mest for min lommebok...) fra den ansatte på bensinstasjonen - synes jeg...

For et par år siden sto jeg og 2 kompiser å fyllte bensin.Da kom det en mann bort og sa,"det er laserkontroll i enden av sletta,god tur videre,har sykkel sjøl."Så satte han seg i bilen og kjørte.
Den dagen kjørte vi gjennom 3 kontroller.
2 ble varsla.
Den tredje så førsteman og pumpa med venstrearmen, fikk oss ned i fart.
Da vi passerte lasermannen,satt han med laseren i fanget og hilste på oss. :-)å

If it ain't broke, I'll break it.