Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Mysterion »

pelsen skrev:
Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
denne holder til at jeg sier nei takk til å være med
enig med denne...vil og føler jeg får å gi på over noen svinger for så kanskje å vene på folk igjen er det vel opp til meg og mitt førekort om jeg gjør det... straighte linjer på kjøring er ikke noe for meg. ren køkjøring kan gjøres i by etc, men jeg kjører for å ha det morro, og om man har en på slep som kanskje ikke klarer å følge helt med så er det opp til den personen. ikke meg. men det er sånn jeg liker å kjøre...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Mysterion »

Northman skrev: Har kjørt en del med folk som holder forskjellig tempo, det tar veldig mye av kjøregleden når man skal passe på en som kjører veldig mye tregere... Da er det jo fint at man kan dele opp litt, de som holder samme tempo kjører sammen, og alle koser seg?
:D Maria? hehe
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Duville »

Mysterion skrev:
pelsen skrev:
Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
denne holder til at jeg sier nei takk til å være med
enig med denne...vil og føler jeg får å gi på over noen svinger for så kanskje å vene på folk igjen er det vel opp til meg og mitt førekort om jeg gjør det... straighte linjer på kjøring er ikke noe for meg. ren køkjøring kan gjøres i by etc, men jeg kjører for å ha det morro, og om man har en på slep som kanskje ikke klarer å følge helt med så er det opp til den personen. ikke meg. men det er sånn jeg liker å kjøre...
Kjør gjerne sånn når du er ute på tur alene eller med 2, 3 kamerater med samme innstilling. Som du sier - det er deg og ditt sertifikat det gjelder.

Men er man ute i en gruppe som ikke kjenner hverandre så blir det veldig anderledes. Det har med sikkerheten å gjøre. Hvis en av deltakerene driver med tullekjøring i en gruppe så kan det kanskje aksepteres en og annen gang, men det forutsetter at alle de andre er erfarne og observange på tullingen som skal vise at han kan kjøre fortere enn alle de andre. Skulle en annen få samme kikket samtidig som du blåser forbi så ville jeg helst ikke være en del av den gruppa som skal ryddde opp....

En forutsetning er at de fleste i gruppa har noenlunde likt kjøremønster, ellers vil enkelte kjede seg rimelig fort...

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av pelsen »

RuneMC skrev:Andre gang ifjor høst så jeg ikke når det skjedde, men det var på grusvei, og så ut som om han hadde sklidd ut sideveis, så tenker at det var primært dårlig veigrep som var medvirkende der. t
der kjørte jeg rett bak og var vel den eneste som så det:
Løsgrus inn i sving, stivner litt, ut på vått gress og legger ned sykkern mellom kudrittene. Sånt skjer på grusveg. 8)

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Northman »

Duville skrev:
Mysterion skrev:
pelsen skrev:
Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
denne holder til at jeg sier nei takk til å være med
enig med denne...vil og føler jeg får å gi på over noen svinger for så kanskje å vene på folk igjen er det vel opp til meg og mitt førekort om jeg gjør det... straighte linjer på kjøring er ikke noe for meg. ren køkjøring kan gjøres i by etc, men jeg kjører for å ha det morro, og om man har en på slep som kanskje ikke klarer å følge helt med så er det opp til den personen. ikke meg. men det er sånn jeg liker å kjøre...
Kjør gjerne sånn når du er ute på tur alene eller med 2, 3 kamerater med samme innstilling. Som du sier - det er deg og ditt sertifikat det gjelder.

Men er man ute i en gruppe som ikke kjenner hverandre så blir det veldig anderledes. Det har med sikkerheten å gjøre. Hvis en av deltakerene driver med tullekjøring i en gruppe så kan det kanskje aksepteres en og annen gang, men det forutsetter at alle de andre er erfarne og observange på tullingen som skal vise at han kan kjøre fortere enn alle de andre. Skulle en annen få samme kikket samtidig som du blåser forbi så ville jeg helst ikke være en del av den gruppa som skal ryddde opp....
Det var da fælt? Tullekjøring og tulling? Kan vi ikke kalle det gla'kjøring og gla'gutt? :)
Duville skrev:En forutsetning er at de fleste i gruppa har noenlunde likt kjøremønster, ellers vil enkelte kjede seg rimelig fort...
Har fulgt litt med på denne tråden, har man ikke kommet til at det er fornuftig å dele opp litt i forhold til tempo? Er man 10+ på tur så vil neppe alle holde likt tempo. De som vil ta svingene med litt skarpere vinkel for lov til det, de som vil ligge litt bakpå får lov til det? Vi trenger jo ikke å arrestere noen, det gjør onkel allerede :D
It is better to exist unknown to the law.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Duville »

Hvis man kjører slik i en gruppe som ikke er forberedt på den slags kjøring så er det tullekjøring siden den setter andres liv og helse i fare.

Samme type kjøring når man er 3 på tur opp dalen er glakjøring.

Utfører både gruppekjøring og glakjøring med stor entusiasme men vi har faktisk en i gruppa vår som innimellom gjør de tingene som ikke er trygge for oss andre. Vi setter ikke noe særlig pris på det..... vi ligger i 80+ og plutselig blåser han forbi i 180+. Er det da en som får samme tanke på den fine sletta så smeller det.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
Kjør gjerne sånn når du er ute på tur alene eller med 2, 3 kamerater med samme innstilling. Som du sier - det er deg og ditt sertifikat det gjelder.

Men er man ute i en gruppe som ikke kjenner hverandre så blir det veldig anderledes. Det har med sikkerheten å gjøre. Hvis en av deltakerene driver med tullekjøring i en gruppe så kan det kanskje aksepteres en og annen gang, men det forutsetter at alle de andre er erfarne og observange på tullingen som skal vise at han kan kjøre fortere enn alle de andre. Skulle en annen få samme kikket samtidig som du blåser forbi så ville jeg helst ikke være en del av den gruppa som skal ryddde opp....

En forutsetning er at de fleste i gruppa har noenlunde likt kjøremønster, ellers vil enkelte kjede seg rimelig fort...
Veldig enig. Hvis man ikke vil kjøre kolonne e jo det greit, men da e det best at man ikke blander seg inn i den heller, men kjører langt foran eller bak eller i går eller..
Farta e vel best å tilpasse den øvrige trafikk for å slippe forbikjøringer, som flere har nevnt, og den farta burde strengt tatt ikke være for høy til at noen med sertifikat klarer å holde.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Northman »

Duville skrev:Hvis man kjører slik i en gruppe som ikke er forberedt på den slags kjøring så er det tullekjøring siden den setter andres liv og helse i fare.

Samme type kjøring når man er 3 på tur opp dalen er glakjøring.

Utfører både gruppekjøring og glakjøring med stor entusiasme men vi har faktisk en i gruppa vår som innimellom gjør de tingene som ikke er trygge for oss andre. Vi setter ikke noe særlig pris på det..... vi ligger i 80+ og plutselig blåser han forbi i 180+. Er det da en som får samme tanke på den fine sletta så smeller det.
Så for å gjenta meg selv, er det ikke greit at man da deler opp slik at alle kan kose seg med kjøringen? Så får man en gruppe som er forberedt på at han bak kan kjøre forbi?

Har selv kjørt i en sånn liten gruppe med gladgutter, vi var 18 når vi startet på dagen, og vi mista ingen i løpet av turen :) Jeg følte meg ikke utrygg, fult mulig at andre ikke hadde opplevd det som behagelig, men der kommer igjen forslaget om å dele opp litt, så alle kan kose seg.

At alle koser seg på tur, på 2-hjul, og kanskje en kald en på kvelden må jo være ganske bra? Isteden for å avskrekke folk om at man må følge et fastsatt sett med regler og sin plass i køen... Nå har man jo veitrafikkloven, men er ikke den mest veiledende? ;)
It is better to exist unknown to the law.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Duville »

Northman skrev:
Duville skrev:Hvis man kjører slik i en gruppe som ikke er forberedt på den slags kjøring så er det tullekjøring siden den setter andres liv og helse i fare.

Samme type kjøring når man er 3 på tur opp dalen er glakjøring.

Utfører både gruppekjøring og glakjøring med stor entusiasme men vi har faktisk en i gruppa vår som innimellom gjør de tingene som ikke er trygge for oss andre. Vi setter ikke noe særlig pris på det..... vi ligger i 80+ og plutselig blåser han forbi i 180+. Er det da en som får samme tanke på den fine sletta så smeller det.
Så for å gjenta meg selv, er det ikke greit at man da deler opp slik at alle kan kose seg med kjøringen? Så får man en gruppe som er forberedt på at han bak kan kjøre forbi?

Har selv kjørt i en sånn liten gruppe med gladgutter, vi var 18 når vi startet på dagen, og vi mista ingen i løpet av turen :) Jeg følte meg ikke utrygg, fult mulig at andre ikke hadde opplevd det som behagelig, men der kommer igjen forslaget om å dele opp litt, så alle kan kose seg.

At alle koser seg på tur, på 2-hjul, og kanskje en kald en på kvelden må jo være ganske bra? Isteden for å avskrekke folk om at man må følge et fastsatt sett med regler og sin plass i køen... Nå har man jo veitrafikkloven, men er ikke den mest veiledende? ;)
For å si det sånn så har jeg foreslått oppdeling i litt homogene grupper opptil flerer ganger, men enkelte ganger bør man vel også kunne tilpasse seg litt for at alle skal trives - så kan man jo blåse litt ut på enkeltstrekk innimellom...

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av MaxTron »

Merkelig dette...

Har kjørt godt over 80 sykkler i kolonne, ganske kul følelse med mange åpne anlegg, mye buldring, og en følelse av samhørighet.
Bare noen få fra arrangørklubben som visste ruta men de var jo opptatt med å lede, og å stoppe annen trafikk i kryss o.s.v.
Uansett har det vel aldri egentlig vært noe problem med sånne fellesturer som æ har registrert, kanskje siden folk koser seg med fellesskapet, og det å kjøre på nye og ukjente veier og se nye plasser.

Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.

Trudde æ liksom hadde en konklusjon her til å avslutte innlegget...... :sorry
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Kawasaki »

Når jeg leser denne tråden,så kommer jeg på hvorfor jeg liker å kjøre alene. Sesongen er alt for kort til å lage en masse styr ut av de turene jeg får :scratch
ikkebike.norwegianforum.net

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

MaxTron skrev:
Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.
Oh, oh, oh! =;
Det der synes jeg var en litt for kjapp konklusjon, MaxTron :[-X
Flere av oss her på MCsiden.no har kjørt sammen mange ganger - noen ganger noen få, mens andre ganger ganske mange - og det har uten unntak fungert veldig bra hvor det sosiale er blitt ivaretatt på en veldig god måte. Er nå i hvert fall det inntrykket jeg har...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Northman »

Kawasaki skrev:Når jeg leser denne tråden,så kommer jeg på hvorfor jeg liker å kjøre alene. Sesongen er alt for kort til å lage en masse styr ut av de turene jeg får :scratch
M-mm, evt. finner man seg noen som har samme tempo å kjøre med, så får man det beste fra begge kanter, turkompis + pausekompis :)

Vil jo alltid bli forskjeller når man kjører med mange forskjellige sykler, er nok ikke noe stort problem når man først kjører sammen :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av MaxTron »

AJ skrev:
MaxTron skrev:
Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.
Oh, oh, oh! =;
Det der synes jeg var en litt for kjapp konklusjon, MaxTron :[-X
Flere av oss her på MCsiden.no har kjørt sammen mange ganger - noen ganger noen få, mens andre ganger ganske mange - og det har uten unntak fungert veldig bra hvor det sosiale er blitt ivaretatt på en veldig god måte. Er nå i hvert fall det inntrykket jeg har...
Ja, men så var det vel ikke dæ og de som syns det går helt fint æ sikter til heller...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Duville »

AJ skrev:
MaxTron skrev:
Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.
Oh, oh, oh! =;
Det der synes jeg var en litt for kjapp konklusjon, MaxTron :[-X
Flere av oss her på MCsiden.no har kjørt sammen mange ganger - noen ganger noen få, mens andre ganger ganske mange - og det har uten unntak fungert veldig bra hvor det sosiale er blitt ivaretatt på en veldig god måte. Er nå i hvert fall det inntrykket jeg har...

Er helt enig med MaxTron i at enkelte her på forumet gir klart uttrykk for at de absolutt ikke skal ha noen regler når man kjører sammen. Det sosiale utsettes til Aluen på kvelden......

Godtvoksen

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
AJ skrev:
MaxTron skrev:
Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.
Oh, oh, oh! =;
Det der synes jeg var en litt for kjapp konklusjon, MaxTron :[-X
Flere av oss her på MCsiden.no har kjørt sammen mange ganger - noen ganger noen få, mens andre ganger ganske mange - og det har uten unntak fungert veldig bra hvor det sosiale er blitt ivaretatt på en veldig god måte. Er nå i hvert fall det inntrykket jeg har...

Er helt enig med MaxTron i at enkelte her på forumet gir klart uttrykk for at de absolutt ikke skal ha noen regler når man kjører sammen. Det sosiale utsettes til Aluen på kvelden......
Støttes... :janikk

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

De det gjelder kan vi fint leve med, for å si det sånn... :knegg
Det sosiale med alu'en i handa på kvelden er en del av moroa det også...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Bosted: Sarpsborg

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Irongirl »

Jaja... etter å ha lest det som står i denne tråden til nå kan det jo bli veldig interessant å prøve. Og i det heletatt å høre "reglene" som kommer på en eventuell tur jeg henger meg på...
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Bosted: Sarpsborg

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Irongirl »

Men må si at jeg ikke har lest noen som nekter blank å være med på alle reglene. Virker heller som at de som kjører fort gjerne vil ha mulighet til å kunne kjøre forbi og ivei foran om de føler det går alt for sakte i gruppekjøringa. Dette bør da kunne ordnes så lenge de bare kommer seg forbi andre på en sikker måte. Hva de gjør videre da er jo deres eget ansvar :-)
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svolp »

Jeg kommer til og kjøre slik jeg alltid kjører, er ikke det greit så kjører jeg en anna plass :mk
Sunn fornuft pleier og holde langt! Hvis et utskudd begynner og kjøre tosk er nok han den første til og forstå det sjøl.. :orefk
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

Svolp skrev: Sunn fornuft pleier og holde langt! Hvis et utskudd begynner og kjøre tosk er nok han den første til og forstå det sjøl.. :orefk
:thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av pelsen »

samtidig med Randsfjordtreffet kjørte jeg RC8Ren gjennom samme område sammen med en kompis på HD-chopper. Litt i hver sin ende av kjøreegenskapskalaen, men det gikk greit. Han ble etter i alle svinger, men han tok meg igjen på slettene siden jeg ikke kjørte fortere enn at jeg kunne se et par lange gaffelbein i speilet. :knegg
Man trenger ikke noen flere regler for en fellestur enn at man ikke skal kjøre fra den som kjører bak, eller eventuelt stoppe og vente i veiskille.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Dexter »

Først hadde jeg ikke tenkt å stikke henda inn i dette vepsebolet :knegg

Men så må jeg likevel. For først og fremst tenker jeg at man må skille på hvordan tur en kjører, hvor langt og med hvilken hensikt og mål. Kortere turer kan fint kjøres i en kolonne med "strenge" regler. Skal man kjøre litt lengre (dagsetapper) så er det greiere å tenke at man kjører tur, sammen med noen... og da kommer litt sånn sunn fornufttenkning. Dersom deler av turens beskaffenhet er slik at det er naturlig å kjøre i en kolonne, så gjør man det. Er det slik at deler av turens beskaffenhet er av en slik karakter at det er greit å dra på litt, så må de som ønsker det få kunne gjøre nettopp det.

Når jeg da tenker tilbake på prehøst-turen 2011 så stemmer dette helt og holdent. Vi kjørte i lag, helt til de som ønsket det ville kjøre fortere. I utgangspunktet startet vi med "road captain" som kjørte hovedgruppa. Selv om noen ville kjøre litt ekstra, så var det èn fremst i "hovedgruppa" som visste hvor vi skulle. Vi kjørte konsekvent med en fast mann bakerst (i dette tilfelle, rogg). Før vi starta turen ble alles mobilnumre utvekslet. Da vi nærma oss steder hvor det var greit å holde sammen så gjorde vi det.

Når vi kjørte så var det helt naturlig å innta glidelås-formasjon med tilpasset avstand. Store deler av turen kjørte gruppa samlet. Hele veien ble det avtalt stoppesteder eller de som kjørte først valgte dertil egnet plass. Hele turen forløp uten problemer, inkludert ferger og hva det nå enn var som dukket opp.

Etter denne turen er det lett for meg å tenke at vi kjørte etter noen faste og noen dynamiske regler. Dette ivaretok alles behov og turens totale behov for kontroll. En viktig faktor var uansett å se at man hadde med seg mannen bak. Unntak dersom man da dro avgårde med noen og ble sist, men da ville man uansett bli tatt igjen av hovedgruppa, som bare kom minutter bak...

Det er ærlig talt ikke værre enn dette. Når en så snakker om tullingkjøring fordi noen vil kjøre litt mer enn andre så er jeg ikke med på den klassifiseringen helt betingelsesløst. Når man snakker om at den lange rekka med sykler er en del av det sosiale, så er det riktig, men ikke bare riktig. Her er det personlige variasjoner. Når turen blir lang nok, så får man med seg alle delene av turen uansett. Siden det er individuelt hvordan en opplever kjøringen så er det like individuelt hva som må til for å oppnå den beste kjøregleden.

Jeg tror at dersom man benytter for faste regler uten noen mulighet for noe individuell tilpasning så vil turen være helt topp for noen få, og så er det mange som faller nedover på tilfreds-skalaen... så ender man likevel opp med å velge seg bort fra slike turer fordi det er like greit å kjøre alene. Da har man tapt mye mer enn å være litt runde i kantene, er nå min mening.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Bosted: Stord

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av RoJo »

Synes at Dexter skriver mye fornuftig her, konklusjonen hans på to siste linjer er jeg helt enig i.

Godtvoksen

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Godtvoksen »

Crinos skrev:Jeg har kjørt mye kollonnekjøring og det er viktig at man holder den formasjonen man har. Dvs holder den plassen man har. Når 20 stykker, du ikke kjenner kjørestilen til kjører sitt eget løp... Skjer ulykker. Det er ikke spørsmål om OM det skjer, men NÅR det skjer.

Greit, er formasjonen så løs at det ikke er umiddelbar fare for å sjonglere... Så er det en helt annen sak. Men... En av sjarmene med kolonnekjøring er jo nettop akkurat det KOLONNEKJØRING.. Ikke møljekjøring :)

Vi er alle forskjellige mennesker.. det at noen ikke ønsker å kjøre i kortesje er absolutt ikke noe galt. Det er faktisk fult forståelig! :-)
:janikk :janikk

helt enig, men det er dessverre umulig å få til som en felles oppfatning. Kanskje det kan være noe av grunnen til at mye av HD-folket vil kjøre for seg selv? Manglende felles oppfatning gjør jo at det alltid vil være noen som velger bort fellesskapet og i stedet kjører alene.

Svar