Spørsmål om service og priser
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Re: Spørsmål om service og priser
Råolje gjør seg nok ikke like bra i motoren 

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
I stedet for oljefiltertang, eller kopp til dette, kan du slå ett skrujern/syl igjennom, nokså langt ut på filteret så du ikke treffer bolten.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Du har nesten ny sykkel og garanti i flere år ennå.
Da følger du serviceintervallene og får utført service hos et godkjent verksted, fortrinnsvis en merkeforhandler. Da får du også stemplet det i serviceboka. Det er et verdipapir som følger sykkelen, og har stor verdi for deg den dagen du skal selge eller har en reklamasjonssak.
Derfor er det eneste du skal bekymre deg for akkurat nå er hvilket verksted du skal bruke, og når.
Da følger du serviceintervallene og får utført service hos et godkjent verksted, fortrinnsvis en merkeforhandler. Da får du også stemplet det i serviceboka. Det er et verdipapir som følger sykkelen, og har stor verdi for deg den dagen du skal selge eller har en reklamasjonssak.
Derfor er det eneste du skal bekymre deg for akkurat nå er hvilket verksted du skal bruke, og når.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Ro dere ned nå folkens
Jeg snakker om oljeskift utenfor intervallene her :-)å

Og det fixer du selv med hvilken som helst olje som møter spesifikasjoneneBjerknez skrev:Ro dere ned nå folkens![]()

End of story!
"Do the right thing"
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Ja det er det jo ingenting i veien forBjerknez skrev:Ro dere ned nå folkens![]()

- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Dersom du spør merkeforhandler vet du jo svaret selv, nemlig Yamahalube. :-)å
Du får ikke ført inn noe på servicehefte om du skifter olje på verkstedet utenfor serviceintervallene, de prøver ikke engang å se etter servicehefte, hvis du ikke setter sykkelen inn for service.
Dette er noe du bør tenke på når du kjøper brukt sykkel. Om forrige eier har skiftet olje hver høst/vår utenom serviceintervall står ikke noe sted, og kan derfor ikke bekreftes.
Du får ikke ført inn noe på servicehefte om du skifter olje på verkstedet utenfor serviceintervallene, de prøver ikke engang å se etter servicehefte, hvis du ikke setter sykkelen inn for service.

Dette er noe du bør tenke på når du kjøper brukt sykkel. Om forrige eier har skiftet olje hver høst/vår utenom serviceintervall står ikke noe sted, og kan derfor ikke bekreftes.

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Vann - lav viskositet
Honning - høy viskositet
Poenget med riktig viskositet er at oljen beveger seg gjennom bestemte rørdimensjoner/ventiler/oljefilter og rundt omkring inne i motoren slik at delene får smøringen de skal ha. For tyktflytende og det kan bli for mye motstand i sirkulasjonen. For tyntflytende og oljen kan renne for fort bort fra delene som skal smøres istedenfor å lage en smørende hinne, osv... Ikke vet jeg alle detaljer, men det vet de som har designet motoren - så bruk den viskositeten som produsenten anbefaler for din motor.
Honning - høy viskositet
Poenget med riktig viskositet er at oljen beveger seg gjennom bestemte rørdimensjoner/ventiler/oljefilter og rundt omkring inne i motoren slik at delene får smøringen de skal ha. For tyktflytende og det kan bli for mye motstand i sirkulasjonen. For tyntflytende og oljen kan renne for fort bort fra delene som skal smøres istedenfor å lage en smørende hinne, osv... Ikke vet jeg alle detaljer, men det vet de som har designet motoren - så bruk den viskositeten som produsenten anbefaler for din motor.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
- Epylypzon
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Kontakt:
Hos min forhandler fyller dem Castrol når den er inne til service. Når jeg kjøper olje for å selv bytter mellom intervalene så får jeg Motul.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Bjerknez
- Kontakt:
Fikk svar på mail fra forhandler i dag og ble anbefalt å bruke Valvoline eller Motul, mineral basert eller delsyntetisk. Viskositeten dem brukte var 10W-40.Epylypzon skrev:Hos min forhandler fyller dem Castrol når den er inne til service. Når jeg kjøper olje for å selv bytter mellom intervalene så får jeg Motul.
Men hva er forskjellen på mineral basert og delsyntetisk i praksis og hva bør jeg velge?
- Geiroe
Det syns jeg var rart, på en så ny motor som du har, burde det være syntetisk, og bare det beste er godt nok. Castrol Racing 1, er vel anbefalt på Yamaha. Motul 5100 delsynt kjøper jeg til Honda'n, men jeg skal egentlig ha mineral. Valvoline har jo god olje. Valgets kvalBjerknez skrev:Fikk svar på mail fra forhandler i dag og ble anbefalt å bruke Valvoline eller Motul, mineral basert eller delsyntetisk. Viskositeten dem brukte var 10W-40.Epylypzon skrev:Hos min forhandler fyller dem Castrol når den er inne til service. Når jeg kjøper olje for å selv bytter mellom intervalene så får jeg Motul.
Men hva er forskjellen på mineral basert og delsyntetisk i praksis og hva bør jeg velge?

Forskjellen på oljene er tilsetningsstoffer, som endrer egenskapene til olja, og selskapene opplyser selvfølgelig ikke hvilke stoffer de tilsetter. Derfor blir det veldig mye synsing om forskjellige oljer. :-)å
I utgangspunktet er det jo samme olja de starter med.
Produsenten anbefaler minimum kvalitet. Det skader ikke å bruke bedre.
Eldre motorer er anbefalt med mineralolje, de har som regel klaringer i motor, som en mineralolje fyller bedre. Syntetisk er tynn, delsyntetisk er litt tjukkere(ikke mye), men det er jo oljens egenskaper til å skape en film mellom delene som er viktig, for at de ikke skal slites ned. Da er det forskjell på når den filmen brytes, hvilket turtall, varme over litt tid osv.
Oljen skal jo også rense motoren, min motor var kjørt på Valvoline, jeg skiftet til Motul 5100 delsynt, jeg hadde vel kjørt ca. 20-30mil på olja, da jeg sugde ut et par liter fordi jeg skulle ta av filteret, og montere oil mod. Olja var allerede full av skit, så det ble igjen litt bunnfall da jeg fylte den på igjen, men olja hadde ihvertfall renset godt, filteret derimot har jo en viktig jobb.
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
En ny hedmarking på MC-sida , velkommen...hedmarkinger øker nivået her...med unntak av meg og en i Heradsbygden og dama hass..Epylypzon skrev:Hos min forhandler fyller dem Castrol når den er inne til service. Når jeg kjøper olje for å selv bytter mellom intervalene så får jeg Motul.

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjerknez
- Kontakt:
Ikke rart man blir frustrert når alle man spør svarer forskjellig. Når forhandler og merkeverksted også tilsynelatende sier noe det kan såes tvil om, så blir man jo ikke akkurat noe smartere...Det syns jeg var rart, på en så ny motor som du har, burde det være syntetisk, og bare det beste er godt nok. Castrol Racing 1, er vel anbefalt på Yamaha. Motul 5100 delsynt kjøper jeg til Honda'n, men jeg skal egentlig ha mineral. Valvoline har jo god olje. Valgets kval

- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Konklusjon: fyll på noe gugge, og det funker uansett.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
- biker7
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
"gugge" med anbefalt viskositet, tut og kjør. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Bjerknez
- Kontakt:
Fant noe smørefett i garasjen, prøver det jegSnikendeugle skrev:Konklusjon: fyll på noe gugge, og det funker uansett.

- Geiroe
Som du sikkert har skjønt nå, så er det en grunn til at slike oljetråder har en tendens til å bli veeeeldig lange. 
Bare søk på olje så får du se, alle har en mening :-)å

- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Ja dette er rart og en uting.Bjerknez skrev:Ikke rart man blir frustrert når alle man spør svarer forskjellig. Når forhandler og merkeverksted også tilsynelatende sier noe det kan såes tvil om, så blir man jo ikke akkurat noe smartere...Det syns jeg var rart, på en så ny motor som du har, burde det være syntetisk, og bare det beste er godt nok. Castrol Racing 1, er vel anbefalt på Yamaha. Motul 5100 delsynt kjøper jeg til Honda'n, men jeg skal egentlig ha mineral. Valvoline har jo god olje. Valgets kval
Når jeg hadde min forrige R1200GS fortalte de at BMW anbefalte mineralolje i Boxermotorene frem til de var gått ca 10.000km. Dette var fordi at disse motorene trengte friksjon ved mineraloljen frem til de var ordentlig innkjørt.
På min forrige F800GS mener jeg å ha fått syntetisk hele tiden.
Så får vi se hva som skjer med den nye boxeren på nyesykkelen.
Det beste tipset er vel å følge instruksjonsmanualen, det er jo tross alt et dokument utstedt fra fabrikken.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bjerknez
- Kontakt:
Greit nok det, men at det ikke finnes noen "standarder" hos Yamaha verkesteder virker rart. Virker jo tilsynelatende til at oljen jeg ble anbefalt å bruke kanskje ikke var rettet mot min nyere sykkel? (Les noen poster lenger opp...)Geiroe skrev:Som du sikkert har skjønt nå, så er det en grunn til at slike oljetråder har en tendens til å bli veeeeldig lange.
At vi vanlige dødlige har forskjellige meninger er jeg klar over, men til syvende å sist så handler det om å bruke en olje som Yamaha går god for via tredjepart og DER bør vel de svarene jeg får kunne stoles på... ?
Det det ble reagert på lenger opp var at det ble anbefalt mineralsk eller delsyntetisk olje til min sykkel med 10W-40 viskositet. Er det såå rart at jeg ikke bør bruke helsyntetisk olje altså?
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Jeg skjønner ikke helt dette. Yamaha anbefaler i alle fall Yamalube FS4 10W-40 fullsyntetisk til din sykkel i service kalkulatoren. Ingen alternativer. Så hvorfor du har fått anbefalt delsyntetisk vet ikke jeg. Vi hadde ikke gjort det hos oss!
Mineral=bra
Delsynt=bedre
Syntetisk=best
Og bytter man olje en gang i året eller hver 5000 så er mineral og delsynt bra nok. Sålenge du fyller olje som oppfyller de kravene som står i instruksjonsboken din så trenger du ikke bekymre deg...
Og står det ikke spesifisert type men bare viskositet så kommer det an på hva du har lyst å koste på sykkelen din, se hva jeg skrev først
Delsynt=bedre
Syntetisk=best
Og bytter man olje en gang i året eller hver 5000 så er mineral og delsynt bra nok. Sålenge du fyller olje som oppfyller de kravene som står i instruksjonsboken din så trenger du ikke bekymre deg...
Og står det ikke spesifisert type men bare viskositet så kommer det an på hva du har lyst å koste på sykkelen din, se hva jeg skrev først

- Bjerknez
- Kontakt:
Fikk nettopp en bektreftelse fra forhandler nå angående hva jeg burde velge av mineral og delsyntetisk olje til min 2012 Yamaha XVS 1300A med 6.500km. på telleren og da svarte han at jeg burde bruke mineralolje...gorbys skrev:Mineral=bra
Delsynt=bedre
Syntetisk=best
Greit nok det, hvis det er det som anbefales, men det er jo stikk i strid med hva de fleste her inne mener...
- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Jeg har null peiling på olje, men har søkt en del det siste halvåret i forbindelse med innkjøring osv.
Mitt inntrykk da har vært mineral olje ved innkjøring og syntetisk etter.
Siden jeg kjøper en "bolt" til våren har jeg vært mye innom http://www.yamahastarbolt.com" onclick="window.open(this.href);return false; og dratt mye nytte av erfaringer derfra, kanskje finnes det et eget stort form for din sykkel og? Jeg liker godt å bruke erfaringer fra en stor bruker base :-)
Mitt inntrykk da har vært mineral olje ved innkjøring og syntetisk etter.
Siden jeg kjøper en "bolt" til våren har jeg vært mye innom http://www.yamahastarbolt.com" onclick="window.open(this.href);return false; og dratt mye nytte av erfaringer derfra, kanskje finnes det et eget stort form for din sykkel og? Jeg liker godt å bruke erfaringer fra en stor bruker base :-)
Mineralolje er naturlig olje som er pumpet opp og som får minimal etterbehandling. Kan derfor ha endel variasjon i kvalitet. Fordelen er at den er billig.
Syntetisk olje designes og lages i raffinaderier (lange oljemolekyl bygges opp i "laboratoriet" slik at det får nøyaktige egenskaper).
Mineralolje brukes gjerne de første oljeskiftene fordi det fungerer som en fin slipepasta slik at stempler og slikt får den siste poleringen. Ulempen med mineralolje er at den over tid vil kunne brytes ned raskere osv, men om dette har noe å si i praksis når oljen byttes så ofte som hver 6000 km er lite trolig.
Syntetisk holder også bedre under ekstrem forhold - og fikk f.eks. sitt gjennomslag under andre verdenskrig da flymotorer gikk istykker med mineralolje - ergo fant man opp noe bedre, nemlig syntetisk olje.
Motorer: Motorer kan være designet for å tåle dårlig olje og da kan mineralolje være godt nok.
Syntetisk olje designes og lages i raffinaderier (lange oljemolekyl bygges opp i "laboratoriet" slik at det får nøyaktige egenskaper).
Mineralolje brukes gjerne de første oljeskiftene fordi det fungerer som en fin slipepasta slik at stempler og slikt får den siste poleringen. Ulempen med mineralolje er at den over tid vil kunne brytes ned raskere osv, men om dette har noe å si i praksis når oljen byttes så ofte som hver 6000 km er lite trolig.
Syntetisk holder også bedre under ekstrem forhold - og fikk f.eks. sitt gjennomslag under andre verdenskrig da flymotorer gikk istykker med mineralolje - ergo fant man opp noe bedre, nemlig syntetisk olje.
Motorer: Motorer kan være designet for å tåle dårlig olje og da kan mineralolje være godt nok.
Sist redigert av RuneMC den 30 sep 2013, 12:31, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
- Bjerknez
- Kontakt:
Høres logisk ut dette RuneMC...RuneMC skrev:Mineralolje er naturlig olje som er pumpet opp og som får minimal etterbehandling. Kan derfor ha endel variasjon i kvalitet. Fordelen er at den er billig.
Mineralolje brukes gjerne de første oljeskiftene fordi det fungerer som en fin slipepasta slik at stempler og slikt får den diste poleringen. Ulempen med mineralolje er at den over tid vil kunne brytes ned raskere osv, men om dette har noe å si i praksis når oljen byttes så ofte som hver 6000 km er lite trolig.
Men min sykkel skal ha oljeskift hver 10.000km. da eller hvert år (Det som dukker opp først) og ikke hver 6.000km.
Tror jeg får dra til en forhandler i nærheten av meg og snakke litt med dem angående dette slik at jeg fåår et mer begrunnet svar. jeg har ikke akkurat fått intrykk av at de koser seg med å skrive lange forklarende mailer i retur og det blir liksom bare noen korte linjer.
Får se om jeg får tid i dag etter jobb :)