Redusert roterende masse er alltid et pluss for bedre ytelse (ved akselerasjon og brems) og for bedre kjørbarhet grunnet mindre vekt og gyro-krefter. Om det er merkbart ved vanlig veikjøring, det kan kanskje diskuteres?gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 12:11 mekkern, haaheik, cannon. Takk for info! Mye nyttig i svarene deres.
Ellers søkte jeg litt på nett i denne forbindelse, og oppdaget enkelte forskjeller på kjeder jeg ikke kan huske å ha tenkt på.
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-chains/
I artikkelen over kan man bla se at vekten på kjeder av ulike fabrikat varierer svært mye. Noen kan veie dobbelt så mye som andre.
Vekt og friksjon hos kjede kan variere såpass mye, kan det virke som ut fra artikkelen, at det kan påvirke ytelsen merkbart.
I det daglige kjører jeg stort sett små motorsykler på 250 cc. I motsetning til feks en 1000 cc sykkel, kan man ved lovlig bruk presse syklene (Ninja 250R, CBR 250R) til grensene for ytelse, i mange situasjoner. Ser ikke bort fra at akselerasjon kan påvirkes merkbart, avhengig av valg av kjede og drev.
Jeg husker at det kjentes ut som om min Kawasaki 250R hadde fått noen hk ekstra etter skifte av kjede og drev, i Sverige. Ellers var det bare skift av olje og filter, tennplugger og "rengjøring av luftfilter" som ble utført, såvidt jeg kan huske.
Nedsatt friksjon forbundet med nytt kjede og drev, samt evt lavere vekt på kjede, antas å kunne ha ikke uvesentlig forbindelse med økt akselerasjon jeg kunne registrere rett etter servicen, siden motoren var såpass effektsvak (33-34 hk oppgitt).
Jeg tror man kan oppnå mye ved å ha et ikke slitt/strukket kjede, rengjort og riktig smurt, og ikke minst riktig strammet. Har sett mange eksempler på slakke kjeder med stor vertikal bevegelse i dynobenk. Dette stjeler effekt. For stramt er også feil.