Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Hehe, takktakk. Føler meg inspirert av "The Martian" som jeg leser for tiden - en jævel på å finne løsninger på ting.

Slik jeg ser det vil de to "verktøyene" gjøre det mye lettere/raskere å vaske, samtidig som resultatet ikke blir dårligere - kanskje til og med bedre. Til den nette sum av 338,90 kroner.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Haha... noen ganger er du bare helt genial Cutless :lol
Vertfall når det kommer til løvblåseren til den latterlige prisen der :lol

MEN!... når det kommer til skumlegging av sykkelen uten høytrykksvasker så trenger du en slik:
http://scandicshine.no/index.php?route= ... uct_id=404" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne kobler du rett på hageslangen og fyller den med den såpen/avfetting du ønsker.

Du kommer aldri til å få like tykt "barberskum" som du gjør med en høytrykkspyler med riktig skumlegger, men målet er ikke å få så tykt skum som mulig heller da tunt skum trenger bedre inn i kriker og kruker samt tørker ut sagtere, noe som er bra. Målet er å få best mulig effekt med tynnest mulig skum og da må man øke konsentratet og senke trykket. Så hvis du fyller denne jeg linker til over med avfetting av ren konsentrat så tror jeg du har en vinner, men det blir jo dyrt med ren konsentrat da, samt at skum jo er morsomt :lol

Til asvaltflekker og salt etc. så er Prickbort den absolutt beste abfettingen. Parafin er også veldig bra. Til annen vanlig skitt som innsekter og "møkk" så er Surface HD en killer. Men husk.. ren konsentrat av sistnevnte. :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Har selv prøvd prickbort.... funker fjell denne, og prisen er veldig behagelig. Vet ikke hvorfor jeg foretrekker denne, men av en eller annen grunn syns jeg denne funker bedre. Har ikke noe bevis for at den er noe mer effektiv, er vel muligens bare konsistensen som gjør at den legger seg bedre og virker bedre.... It's all in the head :lol

http://www.autocare.no/autocare/produkt ... prewash_t/" onclick="window.open(this.href);return false;

Prickbort koster vel rundt 50,- og den jeg linket til koster 99,- (hvertfall de gangene jeg har kjøpt den (mulig den har vært på tilbud.)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Har selv prøvd prickbort.... funker fjell denne, og prisen er veldig behagelig. Vet ikke hvorfor jeg foretrekker denne, men av en eller annen grunn syns jeg denne funker bedre. Har ikke noe bevis for at den er noe mer effektiv, er vel muligens bare konsistensen som gjør at den legger seg bedre og virker bedre.... It's all in the head :lol

http://www.autocare.no/autocare/produkt ... prewash_t/" onclick="window.open(this.href);return false;

Prickbort koster vel rundt 50,- og den jeg linket til koster 99,- (hvertfall de gangene jeg har kjøpt den (mulig den har vært på tilbud.)
Prickbort er syper til å fjerne asfaltflekker og veisalt etc. da den er petroliumsbassert (tror jeg). Men Prickbort fungerer ikke like godt på vanlig skitt. Vertfall ikke like godt som feks. Surfex HD. Denne fåes kjøpt i ren konsentrat og skal blandes ut med minimum 1:5. Surfex HD er best på trafikkfilm og vanlig skitt.

Annbefaler også å kjøpe en liten detailingbørste. her kan man strengt tatt sikkert bruke en malekost med litt stiv bust for å komme til på vanskelige områder. Jobb avfettingen rundt med denne penselen på steder som ikke er lakkerte. Som feks. på motordeler etc.

Prickbort kan dog ikke blandes ut da denne som sagt er petroliumsbassert (tror det heter det...?) så denne må sprayes på som den er. Det jeg derimot har erfart etter MYE bruk av prickbort på bil er at den legger igjen en litt fet film. Selv etter avspyling så kan det ligge et litt oljeaktig lag med film igjen. Så personlig hopper jeg ikke i taket av denne av den grunn, men den fungerer flott på asfaltflekker og veisalt ja. Nå er vel uansett ikek veisalt og asfaltflekker på lakkerte flater det som plager oss motorsyklister mest heller?

Ramma, felger, kjede, motorblokk etc. bruker jeg bare en fille dynket i parafin. Fungerer som Pricbort og på steder som ikek er lakkerte som det er fare for at riper oppstår så kan man nermest gnikke løs det som er med en slik kombo.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Kan det være at prewash-t fungerer like godt på begge deler? derfor jeg liker den? føler at det blir rent i one run!? :-k

Har du prøvd denne bjerknes?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Kan det være at prewash-t fungerer like godt på begge deler? derfor jeg liker den? føler at det blir rent i one run!? :-k

Har du prøvd denne bjerknes?
Prewash er vel et Turtle produkt?

I så tillfelle har jeg ikke brukt den. jeg aner ikke hvorfor men jeg liker ikke Turtle. Har prøvd så mye derfra som er søppel at jeg ikke har noe tro på det dem lenger. Når dem ikke klarer å lage skikkelig voks produkter som ikke kliner, så har jeg også liten tro på de andre produktene. Saken med TurtleWax tror jeg er at mye av avfettingen dems er syrebasert og regelrett giftig. Jeg prøvde Wheelbrightner enn gang fra turtle og denne fikk jeg brekninger av å bruke. Den ville jeg ikke brukt i nærheten av blomster/gressplen for å si det sånn. men jada.. dem funker jo bra sikkert. Synes det blir litt gammeldags og dem er ikke mye nytenkende. Slikt vil vertfall ikke jeg støtte.

Det beste er å finne en kombinasjon som funker med andre produkter mener jeg. Prøv Surfex HD eller evt. fortsett med prickbort. Tror ikke du gjør feil med det :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Noterer fortløpende - mye bra info dere kommer med. Forøvrig så er det et annet område jeg sliter veldig med, og det er saltet. Jeg har aldri før sett etter salt på veien, så jeg vet ikke hva jeg skal se etter. På slutten av sesongen i fjor så var det kun bar vei jeg hadde sett for meg som indikator på sesongstart i år. Hadde jeg ikke lest at flere av dere drøyer starten til etter en god regnskyll etc så hadde jeg lett hentet sykkelen hos forhandler på mandag...

Slik ser veiene ut i Fredrikstad nå (tok det for 20 min siden):

Bilde

Hvordan klarer man å se om det er salt eller ikke på veien?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Her er et nærbilde...

Bilde

Edit: De hvite merkene er etter en kjetting

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Forskjell på høyre og venstre side av fjorden skjønner jeg. Her er det masse snø.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av freddy123 »

En annen ting angående vaskingen , har man ikke høytrykkspyler og ikke har råd/plass til å skaffe seg dette så ja da er det like greit å bruke surfex hd da denne gjør samme nytta , eneste er jo at det er litt kulere med skum da :)

Salt på veien tjaaa.... Her skal jeg bare komme med det jeg tenker er logisk , ved knusktørre veier så ser jeg ikke noe problem med å kjøre da det bare blir dratt med litt veistøv og salt blandet sammen med dette , men det er jo så lite og vasker man skikkelig etterpå da så rekker det ikke feste seg skikkelig engang.

Er veien våt derimot ja da ville jeg latt sykkelen stå, men tror du vrikelig du kommer til å ha sykkelen så lenge at rust blir et problem ?

Nei er man nøye med vask rett etter tur og kjører på tørr asfalt så ser jeg ikke noe problem me det.

Toven

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Toven »

Løvblåser er kjekt te å tørke ihvertfall :)

Mutters kjøpte en sånn hårførner til bikkja, bare en mega-versjon som blåser temmelig bra. Den er blitt døpt til mc-tørker når jeg vasker :knegg

http://www.petworld.no/no/artiklar/zeph ... foner.html

Men litt forskjell i pris så jeg :-)å

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Salt er vel så å si umulig å se med det blotte øyet... du ser det veldig godt midt i kjørebanen og på veiskulderen blandet med veistøv. Er det helt tørre veier vil du nok ikke se det før du parkerer sykkelen. Men god vask etter bruk hjelper på.

Selv hadde jeg gitt faen å hentet den så raskt som mulig, men jeg hadde latt den stå hjemme til saltingen opphørte og det har fått regnet godt i noen dager.

Note 4

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Hehe, det frister ja :)

Etter å ha lest litt om produkter som forhindrer rust så tror jeg WD-40 er en løsning: http://www.gtamotorcycle.com/vbforum/sh ... rison-test" onclick="window.open(this.href);return false;. WD-40 er relativt lett å fjerne, samtidig som det fjerner vann og beskytter mot rust. Det er ikke like bra som ACF-50, men det kommer lettere av/ er ikke så permanent.

Tanken er å kun kjøre når veiene er tørre. Vaske sykkelen godt hver gang den kjøres med de to nye "verktøyene" som jeg linket til isted. Deretter spraye alle utsatte deler med WD-40. Deretter repetere til det ikke er salt på veiene. Siden det uansett kun blir kjøring midt på dagen (helger) så tror jeg denne prosedyren er overkommelig, ihvertfall når alternativet er å ikke kjøre sykkelen...

Hva tror dere?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av thewiz »

Gjør vel ikke noe dette vel? Her i fredrikstad nå hadde jeg LETT kjørt sykkel hvis jeg hadde hatt sykkel nå.

Er vel ikke værre enn å vaske sykkelen etter hver tur hvis du er bekymret? Avfetting, spyling, grundig vask, avspyling og tørk.

Hvor i Fredrikstad bor du Cutless? Så kjent ut det bildet, men klarer ikke helt å plassere det. Send på PM hvis du ønsker.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

For å være helt ærlig så tror jeg ikke vi skal ta denne saltproblematikken så veldig høyt. Syklene blir vasket såpass fort at saltet ikke engang rekker å "feste" seg og så lenge veiene er tørre så ser jeg ikke problemet. Sykkelen skal også brukes. Vi kjører jo rundt med biler til langt over en halv million i saltlake HELE vinteren og selv etter tre år er bilene fortsatt rustfrie. Om man tar frem en motorsykkel og kjører noen korte turer slik det er nå tror jeg ikke bør være noe å bekymre seg for.

Var ute å kjørte en tur i dag også. En fin tur på rundt 10 mil i "nabolaget" på delvis tørre/våte veier. Litt kjølig så tok det pent i svingene etc. men bortsett fra det så er det tut å kjør :thumleft

Jeg snakker da altså om førerforholdet slik det er i Fredrikstad nå.

Svar