Sendte deg en tanke da jeg kjørte forbi biltilsynet i 08.30 tia i dag.
Dette er visst et prøveprosjekt i b.l.a Østfold, hvis jeg forstod svv rett.Epylypzon skrev:Gratulerer!
Men, spør igjen.
Dette med oppkjøring del 1 og del 2, er dette en praksis som ikke blir fulgt likt over hele landet?
En kammerat av meg har oppkjøring 20. mai. Da er alt med engang. Slik var det også for meg og alle andre jeg kjenner som har tatt lappen de siste 5-6 åra.
Nå har det seg vel slik at det er enda flere typer mennesker som kjører sykkel, en det finnes sykkeltyper (Veloverveid påstand)Bjerknez skrev:
har ikke helt skjønt poenget med å kjøre motorsykkel, for så og "bure" seg inne bak en stor vindskjerm. Jeg vil føle på kroppen hver eneste kilometer jeg kjører og skulle jeg bli sliten, så er det jo bare å stoppe og ta seg en kaffe :)
Hva man setter pris p¨å selv er jo en smakssak, og selv om jeg ikek har kjørt voldsomt langt selv, så har jeg vertfall ligget i ca. 30 minutter på E6 i Østfold i hastigheter mellom 100-120km/t og selv om man kjenner en relativt massiv luftmotstand (med min sykkel vertfall) så synes jeg ikke det gjør noe, da jeg faktisk liker det.Myst skrev:Høres ganske fornuftig egentlig, gjøre seg ferdig med banedelen selv om man ikke har tatt sikkerhetskurset på vei enda. Kanskje jeg burde også bestille time i Østfold?![]()
![]()
Du sier noe der ang bruk av vindskjerm eller ikke. I lave hastigheter (50-60) er det ganske fint å føle vinden mot seg, men i høyere hastigheter kan den kanskje virke forstyrrende og gi motstand? Med vindskjerm blir vinden jevnet ut til sidene så man ikke får den rett på kroppen, spørs selvsagt hvor mye aerodynamikk man vil ha. Tillegg også beskytte fra steinsprut og andre ting.
Hei hei... ikke missforstå meg her nå da... :)ojda skrev:Nå har det seg vel slik at det er enda flere typer mennesker som kjører sykkel, en det finnes sykkeltyper (Veloverveid påstand)Bjerknez skrev:
har ikke helt skjønt poenget med å kjøre motorsykkel, for så og "bure" seg inne bak en stor vindskjerm. Jeg vil føle på kroppen hver eneste kilometer jeg kjører og skulle jeg bli sliten, så er det jo bare å stoppe og ta seg en kaffe :)I tillegg kommer vidt forskjellig bruksområder, fra selvexponering ved pølsekiosken til sport og turkjøring
3/4 av årets månter. Det er mulig du ikke fårstår vitsen med å mildne litt på naturpåvirkningene der det er mulig,
men det er det veldig mange andre som forstårKjør gjerne med skjerm/uten skjerm, lav eller høy, sotet eller blank.
Men ikke blås av andres ønsker basert på erfaringer over hundretusenvis av kilometer
Takk for det :)Olav K skrev:![]()
flotte og kule bilder!
Du glemte at for mange er MC rett og slett et fremkomstmiddel. For meg handler det om å komme seg fra A til B på en så komfortabel måte som mulig. Kos og såkalt frihetsfølelese og all annen moro blir en bonus, men 1.pri er altså komfortabel nyttekjøring.ojda skrev: I tillegg kommer vidt forskjellig bruksområder, fra selvexponering ved pølsekiosken til sport og turkjøring
Jeg glemte ingentingSuperMorten skrev:Du glemte at for mange er MC rett og slett et fremkomstmiddel. For meg handler det om å komme seg fra A til B på en så komfortabel måte som mulig.ojda skrev: I tillegg kommer vidt forskjellig bruksområder, fra selvexponering ved pølsekiosken til sport og turkjøring
Tønsberg - Oslo på Bolten får meg til å vurdere vindskjermSuperMorten skrev:Du glemte at for mange er MC rett og slett et fremkomstmiddel. For meg handler det om å komme seg fra A til B på en så komfortabel måte som mulig. Kos og såkalt frihetsfølelese og all annen moro blir en bonus, men 1.pri er altså komfortabel nyttekjøring.ojda skrev: I tillegg kommer vidt forskjellig bruksområder, fra selvexponering ved pølsekiosken til sport og turkjøring
Forøvrig så har jeg kjørt naken custom på motorveien i 2 timer, Tønsberg - Oslo tur/retur. Jeg var så sliten at jeg gruet meg til neste gang. Det var ikke noe gøy. Men som du sier, så er dette smak og behag. Folk får bestemme selv og gjøre seg opp sin egen mening
Jeg lærte i sin tid på skolen at "a" ikke regnes som et ord på engelsk, derfor tre ord.Bjerknez skrev:Takk for det :)Olav K skrev:![]()
flotte og kule bilder!
PS! "I ride a Triumph" er fire ord og ikke tre :)
Se signaturen din :)
Regner med at du legger til grunn at det jeg sier er det "rette" for alle ut fra den lille erfaringen jeg har og da tror jeg du missforstår i stor grad. Dette er min blogg og her tilpasser jeg meg hele tiden til erfaringene jeg har. SYnspunktene jeg kommer med er ikke "riktig" for andre enn meg selv ut fra dagens erfaring og det er det jeg mener her.ojda skrev:Jeg glemte ingentingSuperMorten skrev:Du glemte at for mange er MC rett og slett et fremkomstmiddel. For meg handler det om å komme seg fra A til B på en så komfortabel måte som mulig.ojda skrev: I tillegg kommer vidt forskjellig bruksområder, fra selvexponering ved pølsekiosken til sport og turkjøring![]()
![]()
fra selvexponering ved pølsekiosken til sport og turkjøring er ikke "to typer"
men et spekter SuperMorten, du havner mitt inni der![]()
Det som egentlig er saken er vel at jeg får litt "fnatt" når jeg leser om en som har
tilbragt 30 min på motorveien + litt prøvekjøring,, har gjort seg opp en klar
mening for hva som er riktig for hanFor egen del hadde jeg vel ikke landet
før min 2.-3. sykkel eller så. Det er ikke meningen å "drite deg ut" Bjerksnes,
men jeg synes vel du har veldig klare meninger med lite fartstid.
Noe positivt på slutten, du tar jævlig mye bra bilder,, vi gleder oss![]()
Vel... du kan vel egentlig kalle det en slags foreløpig konklusjon ut fra erfaringen jeg har der og da. Det er hele tiden mine meninger som legges til grunn og det gjelder alle postene her i forumet som jeg skulle finne på og driste meg inn på. Når jeg spør andre om råd så får jeg jo råd ut fra andres erfaringer. Mest sannsynlig vil da garvede motorsyklister med lang fartstid få den største "poengscoren", men det betyr ikke at jeg ikke vil ha erfaringer fra mer uerfarne også. Jeg vil ha erfaringer fra et stort spekter av mennesker og det er nettopp det som er så fint med slike forum.ojda skrev:Skal nok klare å komme meg igjennom "fnatten" uten å ta for mye skade av den.Bjerknez skrev: Er ikke meningen å gi deg "fnatt" her og jeg håper ikke du har fått varige men av dette for da tar du nok dette litt for seriøst :)
PS: Nei, jeg legger til grunn at jeg mener du konkluderer for egen del på
veldig tynt grunnlag. Jeg sier derimot ikke at naken sykkel ikke kan være det rette
for deg eller andre![]()
Kos deg med sykkelen din i måntene som kommer du, så tar vi vind og regn og hastighet på hver vår måte