Infrastruktur og trafikk

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Barcelona
Innlegg: 29
Registrert: 21 sep 2013, 11:46
Motorsykkelen din: HD Dyna Wide Glide 2007
Bosted: Trondheim

Infrastruktur og trafikk

Legg inn av Barcelona »

"Infrastruktur og trafikk:
• Utbyggingen av infrastruktur skal økes utover rammene i Nasjonal Transportplan.
• Det skal etableres et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbygging mer effektivt. Satsingen på utbygging av vei og kollektivtransport økes utover Nasjonal Transportplan, og bompengeandelen i nye prosjekter skal reduseres."


Utdrag fra Dagbladet web, mandag 30 sept. De nye regjeringspartnerne vil så absolutt løfte hverdagen til oss mc-førere opp på et godt internasjonalt nivå når det gjelder veistandard. Gleder meg vilt til å kjøre på en 4-felts vei fra Trondheim til Oslo om kun få år, eller....???? :knegg
Mvh
S.
Honda Camino 1984-mod. (1984), BMW F800 R 2011-mod.l (2011-2013), Kawasaki Z1000SX 2013-mod. (2013- ), HD Dyna Wide Glide Custom 2007-mod (2016-)

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Bosted: Akershus

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av Moby »

fire felts E6 til Trondheim, ferjefri E39 og bro fra Horten til Moss. Jeg regner med byggingen begynner om noen månder :prf
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 651
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av MGR1 »

Ifølge en rapport som ble presentert i Teknisk Ukeblad i fjor er det et etterslep på 900 milliarder kroner (!) på veivedlikehold i Norge. Dette er penger som må brukes til veiformål for å imøtekomme dagens trafikksituasjon. Det vil ta opptil 30 år før vi er der.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av Snikendeugle »

Barcelona skrev:"Infrastruktur og trafikk:
• Utbyggingen av infrastruktur skal økes utover rammene i Nasjonal Transportplan.
• Det skal etableres et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbygging mer effektivt. Satsingen på utbygging av vei og kollektivtransport økes utover Nasjonal Transportplan, og bompengeandelen i nye prosjekter skal reduseres."


Utdrag fra Dagbladet web, mandag 30 sept. De nye regjeringspartnerne vil så absolutt løfte hverdagen til oss mc-førere opp på et godt internasjonalt nivå når det gjelder veistandard. Gleder meg vilt til å kjøre på en 4-felts vei fra Trondheim til Oslo om kun få år, eller....???? :knegg
Hvor mange byer må de legge ned for å plutselig få råd til dette, da?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av poulet_cavalier »

Snikendeugle skrev:
Barcelona skrev:"Infrastruktur og trafikk:
• Utbyggingen av infrastruktur skal økes utover rammene i Nasjonal Transportplan.
• Det skal etableres et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbygging mer effektivt. Satsingen på utbygging av vei og kollektivtransport økes utover Nasjonal Transportplan, og bompengeandelen i nye prosjekter skal reduseres."


Utdrag fra Dagbladet web, mandag 30 sept. De nye regjeringspartnerne vil så absolutt løfte hverdagen til oss mc-førere opp på et godt internasjonalt nivå når det gjelder veistandard. Gleder meg vilt til å kjøre på en 4-felts vei fra Trondheim til Oslo om kun få år, eller....???? :knegg
Hvor mange byer må de legge ned for å plutselig få råd til dette, da?
Aurskog-Høland ryker nok først.. ;-)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av TomB »

poulet_cavalier skrev:
Snikendeugle skrev:
Barcelona skrev:"Infrastruktur og trafikk:
• Utbyggingen av infrastruktur skal økes utover rammene i Nasjonal Transportplan.
• Det skal etableres et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbygging mer effektivt. Satsingen på utbygging av vei og kollektivtransport økes utover Nasjonal Transportplan, og bompengeandelen i nye prosjekter skal reduseres."


Utdrag fra Dagbladet web, mandag 30 sept. De nye regjeringspartnerne vil så absolutt løfte hverdagen til oss mc-førere opp på et godt internasjonalt nivå når det gjelder veistandard. Gleder meg vilt til å kjøre på en 4-felts vei fra Trondheim til Oslo om kun få år, eller....???? :knegg
Hvor mange byer må de legge ned for å plutselig få råd til dette, da?
Aurskog-Høland ryker nok først.. ;-)
By? :lol
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av kjellv »

http://www.tk.no/motornytt/article7081654.ece
Genialt påfunn :lol :lol
(sorry trådstarter, var på utkikk etter en egnet tråd og poste denne i, men traff kanskje ikke helt)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av SuperMorten »

kjellv skrev:http://www.tk.no/motornytt/article7081654.ece
Genialt påfunn :lol :lol
(sorry trådstarter, var på utkikk etter en egnet tråd og poste denne i, men traff kanskje ikke helt)
Synes det var et velplassert skilt, og et velplassert trådinnlegg som ga meg vann på mølla til å fortsette, for en ting som virkelig irriterer meg, er nettopp den saktegående prosessen det er å bygge vei i Norge. Skulle tro det var LO og tariffavtalene som styrer.. eller mafiaen (som om det skulle være noen forskjell.. :knegg )

De fleste husker sikkert fjerningen av bommen på E18 i Vestfold. Der har de holdt på i 3 mnd med veiarbeid. Dette for å fjerne bomstasjonen og få veien tilbake til normal 4-felts. Vi snakker her om maks 500 meter med vei. Jeg har ikke kvalifikasjoner til å si noe om tidsforbruket, men det jeg kan si noe om, er at hver gang jeg passerer, er det ikke folk der som jobber. Den samme erfaringen har jeg når det gjelder E18 mellom Tønsberg og Sandefjord. En strekning på ca 2 mil. Det er veldig langt mellom hver arbeidende mann, og jeg ser for meg at det ikke hadde vært noe problemer å kjørt på med mere folk, jobbet skift 24/7.

Slik som det er i dag, føler jeg at det er noen som ikke tar veibygging på alvor, men det er snarer et alibi på statsbudsjettet, og at anbudsvinner har så gode vilkår i kontrakten at de kan ta helg på torsdag kveld osv. I mellomtiden dør folk i trafikken som fluer på en vindskjerm...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av Jompa »

SuperMorten skrev:Synes det var et velplassert skilt, og et velplassert trådinnlegg som ga meg vann på mølla til å fortsette, for en ting som virkelig irriterer meg, er nettopp den saktegående prosessen det er å bygge vei i Norge. Skulle tro det var LO og tariffavtalene som styrer.. eller mafiaen (som om det skulle være noen forskjell.. :knegg )
Mafiaen, og det skal vi alle være glade for.
På samme måte som østeuropeisk mafia styrer mye av restaurantbransjen, drosjenæringa, bygg og anlegg, rengjøring og ettehvert helse, kommer de nå også for fullt inn i vegprosjektene.
Og om de ikke sørger for at restaurantregninga blir billigere, eller taxiregninga for den del, gjør de ihvertfall sitt til å holde igjen prisene.

Etterhvert vil vi få mere vei pr krone her i landet, på samme måte som vi allerede får flere kvadratmeter vaskede golv pr krone osv.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev:
SuperMorten skrev:Synes det var et velplassert skilt, og et velplassert trådinnlegg som ga meg vann på mølla til å fortsette, for en ting som virkelig irriterer meg, er nettopp den saktegående prosessen det er å bygge vei i Norge. Skulle tro det var LO og tariffavtalene som styrer.. eller mafiaen (som om det skulle være noen forskjell.. :knegg )
Mafiaen, og det skal vi alle være glade for.
På samme måte som østeuropeisk mafia styrer mye av restaurantbransjen, drosjenæringa, bygg og anlegg, rengjøring og ettehvert helse, kommer de nå også for fullt inn i vegprosjektene.
Og om de ikke sørger for at restaurantregninga blir billigere, eller taxiregninga for den del, gjør de ihvertfall sitt til å holde igjen prisene.

Etterhvert vil vi få mere vei pr krone her i landet, på samme måte som vi allerede får flere kvadratmeter vaskede golv pr krone osv.
Blåser vel egentlig i prisen, men som bruker av veien, ønsker jeg som de fleste andre at de blir ferdige.. For meg virker det ofte litt useriøst. Akkurat like useriøst som ved nevnte riving av bomstasjon. Da satte de ned fartsgrensen fra 100 til 70 km/t 4 kilometer før bommen og veiarbeidet..!! Hvorfor man skulle ligge i sakte fart i 4 km skjønner jeg ikke, men det var ingen som brydde seg og farten gikk stort sett som normalt, og like før jul flyttet de 70 skiltet til der hvor det faktisk var veiarbeid..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev:
SuperMorten skrev:Synes det var et velplassert skilt, og et velplassert trådinnlegg som ga meg vann på mølla til å fortsette, for en ting som virkelig irriterer meg, er nettopp den saktegående prosessen det er å bygge vei i Norge. Skulle tro det var LO og tariffavtalene som styrer.. eller mafiaen (som om det skulle være noen forskjell.. :knegg )
Mafiaen, og det skal vi alle være glade for.
På samme måte som østeuropeisk mafia styrer mye av restaurantbransjen, drosjenæringa, bygg og anlegg, rengjøring og ettehvert helse, kommer de nå også for fullt inn i vegprosjektene.
Og om de ikke sørger for at restaurantregninga blir billigere, eller taxiregninga for den del, gjør de ihvertfall sitt til å holde igjen prisene.

Etterhvert vil vi få mere vei pr krone her i landet, på samme måte som vi allerede får flere kvadratmeter vaskede golv pr krone osv.
Men Jompa da,,,think u a litle about...

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av Jompa »

ZZR-Erling skrev:
Jompa skrev:
SuperMorten skrev:Synes det var et velplassert skilt, og et velplassert trådinnlegg som ga meg vann på mølla til å fortsette, for en ting som virkelig irriterer meg, er nettopp den saktegående prosessen det er å bygge vei i Norge. Skulle tro det var LO og tariffavtalene som styrer.. eller mafiaen (som om det skulle være noen forskjell.. :knegg )
Mafiaen, og det skal vi alle være glade for.
På samme måte som østeuropeisk mafia styrer mye av restaurantbransjen, drosjenæringa, bygg og anlegg, rengjøring og ettehvert helse, kommer de nå også for fullt inn i vegprosjektene.
Og om de ikke sørger for at restaurantregninga blir billigere, eller taxiregninga for den del, gjør de ihvertfall sitt til å holde igjen prisene.

Etterhvert vil vi få mere vei pr krone her i landet, på samme måte som vi allerede får flere kvadratmeter vaskede golv pr krone osv.
Men Jompa da,,,think u a litle about...
Se innleggene i sammenheng.
Om ikke østeuropeerne styrer, så er de i hvert fall ikke hemmet av arbeidstidsbestemmelser, overtidsbetaling, lange ferier og annet som gjør at ting går tregere om nordmenn skal gjøre den samme jobben.....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev:
ZZR-Erling skrev:
Jompa skrev:
SuperMorten skrev:Synes det var et velplassert skilt, og et velplassert trådinnlegg som ga meg vann på mølla til å fortsette, for en ting som virkelig irriterer meg, er nettopp den saktegående prosessen det er å bygge vei i Norge. Skulle tro det var LO og tariffavtalene som styrer.. eller mafiaen (som om det skulle være noen forskjell.. :knegg )
Mafiaen, og det skal vi alle være glade for.
På samme måte som østeuropeisk mafia styrer mye av restaurantbransjen, drosjenæringa, bygg og anlegg, rengjøring og ettehvert helse, kommer de nå også for fullt inn i vegprosjektene.
Og om de ikke sørger for at restaurantregninga blir billigere, eller taxiregninga for den del, gjør de ihvertfall sitt til å holde igjen prisene.

Etterhvert vil vi få mere vei pr krone her i landet, på samme måte som vi allerede får flere kvadratmeter vaskede golv pr krone osv.
Men Jompa da,,,think u a litle about...
Se innleggene i sammenheng.
Om ikke østeuropeerne styrer, så er de i hvert fall ikke hemmet av arbeidstidsbestemmelser, overtidsbetaling, lange ferier og annet som gjør at ting går tregere om nordmenn skal gjøre den samme jobben.....
Er det billigere for en kjapp en i Skippagurra enn i Oslo?? :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av Jompa »

SuperMorten skrev:
Jompa skrev:
ZZR-Erling skrev:
Jompa skrev:
SuperMorten skrev:Synes det var et velplassert skilt, og et velplassert trådinnlegg som ga meg vann på mølla til å fortsette, for en ting som virkelig irriterer meg, er nettopp den saktegående prosessen det er å bygge vei i Norge. Skulle tro det var LO og tariffavtalene som styrer.. eller mafiaen (som om det skulle være noen forskjell.. :knegg )
Mafiaen, og det skal vi alle være glade for.
På samme måte som østeuropeisk mafia styrer mye av restaurantbransjen, drosjenæringa, bygg og anlegg, rengjøring og ettehvert helse, kommer de nå også for fullt inn i vegprosjektene.
Og om de ikke sørger for at restaurantregninga blir billigere, eller taxiregninga for den del, gjør de ihvertfall sitt til å holde igjen prisene.

Etterhvert vil vi få mere vei pr krone her i landet, på samme måte som vi allerede får flere kvadratmeter vaskede golv pr krone osv.
Men Jompa da,,,think u a litle about...
Se innleggene i sammenheng.
Om ikke østeuropeerne styrer, så er de i hvert fall ikke hemmet av arbeidstidsbestemmelser, overtidsbetaling, lange ferier og annet som gjør at ting går tregere om nordmenn skal gjøre den samme jobben.....
Er det billigere for en kjapp en i Skippagurra enn i Oslo?? :lol
SuperMorten skrev:
Jompa skrev:
ZZR-Erling skrev:
Jompa skrev:
SuperMorten skrev:Synes det var et velplassert skilt, og et velplassert trådinnlegg som ga meg vann på mølla til å fortsette, for en ting som virkelig irriterer meg, er nettopp den saktegående prosessen det er å bygge vei i Norge. Skulle tro det var LO og tariffavtalene som styrer.. eller mafiaen (som om det skulle være noen forskjell.. :knegg )
Mafiaen, og det skal vi alle være glade for.
På samme måte som østeuropeisk mafia styrer mye av restaurantbransjen, drosjenæringa, bygg og anlegg, rengjøring og ettehvert helse, kommer de nå også for fullt inn i vegprosjektene.
Og om de ikke sørger for at restaurantregninga blir billigere, eller taxiregninga for den del, gjør de ihvertfall sitt til å holde igjen prisene.

Etterhvert vil vi få mere vei pr krone her i landet, på samme måte som vi allerede får flere kvadratmeter vaskede golv pr krone osv.
Men Jompa da,,,think u a litle about...
Se innleggene i sammenheng.
Om ikke østeuropeerne styrer, så er de i hvert fall ikke hemmet av arbeidstidsbestemmelser, overtidsbetaling, lange ferier og annet som gjør at ting går tregere om nordmenn skal gjøre den samme jobben.....
Er det billigere for en kjapp en i Skippagurra enn i Oslo?? :lol
Vet ikke, men hvis det bare er norske prostituerte i Oslo, og de skal ha tillegg for å jobbe etter klokka fire om ettermiddagen, ja da blir det nok billigere i Skippagurra.
Om en kjapp en, er kjappere i Skippagurra........?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av RuneMC »

Mellom linjene har jeg lest at myndighetene (med begrunnelse i økningen i trafikkdrepte) vil satse ekstra hardt på fartskontroller og flere midtdelere (der stålstolpene står tett i tett med skarpe H-profiler som skader MC førere ekstra mye). :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Mellom linjene har jeg lest at myndighetene (med begrunnelse i økningen i trafikkdrepte) vil satse ekstra hardt på fartskontroller og flere midtdelere (der stålstolpene står tett i tett med skarpe H-profiler som skader MC førere ekstra mye). :mk
Midtdelere? Mmm... :-k nei :[-( .
Såkalte rumlefelt derimot, ja takk :thumleft .
Helt greit med slike.
Gjør at burister våkner når bilkjøringen blir i overkant kjedelig og gir oss MCister mulighet til å kjøre forbi (styre unna...?) slik at den naturlige dynamikken i trafikken opprettholdes.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av hakhap »

RuneMC skrev:Mellom linjene har jeg lest at myndighetene (med begrunnelse i økningen i trafikkdrepte) vil satse ekstra hardt på fartskontroller og flere midtdelere (der stålstolpene står tett i tett med skarpe H-profiler som skader MC førere ekstra mye). :mk

Etter det blir det sikkert ulovlig å kjøre MC i mer en 50 kmt, allt for å minske dødlighet ved mc kjøring....
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av RuneMC »

Flere enn meg som synes at Trygg Trafikk begynner å bli vel restriksjons-kåte eller ?

- 30 km/t i byer og tettsteder :doh
- midtdelere på alskens veier, selv om Trygg Trafikk sier at det ikke skal gå utover sikkerheten til f.eks. motorsyklister, så de vite at Vegvesenet nå kun monterer skarpe stålstolper...
- fartsbokser og gjennomsnittsmålig også for motorsykler (på bekostning av personvern) (http://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-mope ... ikk-om-mc/" onclick="window.open(this.href);return false; )
- fartssperre i kjøretøyet
- gjerne GPS overvåkning av fart hele tiden
- vesentlig flere fartskontroller

Velkommen til politi-staten!

De virkelige problemene og det faktum at mange av ulykkene ikke er relatert til fart, snakkes det lite om.
Rus ????
Kontroll av kjørekompetanse ??? (Ser daglig mange bilister som ikke blinker, ikke holder eget kjørefelt både på rettstreker og i svinger, etc, etc...)
Tasting på mobilen mens en kjører ????
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av ojda »

Snart kjører vi rundt med orange sykkel og knallgul hjelm hele bunten :-k
Alkolås på alle sykkler? HALLO :[-X Hørte jeg stigmatisering av gruppe?
ATK for tohjulinger? Jeg vet ikke. Selvfølgelig ikke ønskelig, men det er vel
det minst ufornuftige av forslagene i denne rapporten.
Det som er trist er at hele rapporten gjennomsyres av at det er mc-førerens skyld
at bilisten ikke ser seg for :sorry
Hva med en kjøresperre som trer i funksjon
når mobiltelefon aktiveres i en bil. Det ville spart liv
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Flere enn meg som synes at Trygg Trafikk begynner å bli vel restriksjons-kåte eller ?

- 30 km/t i byer og tettsteder :doh
- midtdelere på alskens veier, selv om Trygg Trafikk sier at det ikke skal gå utover sikkerheten til f.eks. motorsyklister, så de vite at Vegvesenet nå kun monterer skarpe stålstolper...
- fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) (Http://Www.Tryggtrafikk.No/Tema/Mc-mope ... ikk-om-mc/" onclick="window.open(this.href);return false; )
- fartssperre i kjøretøyet
- gjerne GPS overvåkning av fart hele tiden
- vesentlig flere fartskontroller

Velkommen til politi-staten!

De virkelige problemene og det faktum at mange av ulykkene ikke er relatert til fart, snakkes det lite om.
Rus ????
Kontroll av kjørekompetanse ??? (Ser daglig mange bilister som ikke blinker, ikke holder eget kjørefelt både på rettstreker og i svinger, etc, etc...)
Tasting på mobilen mens en kjører ????
30 km/h .? Jeg synes 40 km/h kunne vært bedre enn både 30 og 50 km/h i mange tilfeller.
Midtdeleren er det vanskelig å si no bastant om ... synes jeg. De burde jo være så mc-vennlige som mulig.
Det har vært sagt at de fratar mc'r "fluktmuligheter" om et vogntog har brøytet seg igjennom deleren ... det stemmer jo, men siden bare en ganske liten? % av ulykkene involverer MC og vogntog ... og at det tross alt er ganske få mc'r totalt, så ville kanskje det totale ant trafikkdrepte
synke. Det synes jeg er viktigere enn hvilket kjøretøy man sitter i/på. Men som sagt, litt vanskelig.-
-fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) .... Er det forskjell på behovet fot personvern for mc-folk og andre? Ellers så er det kameraer overalt, så kanskje vi må jobbe for å fjjerne alle disse.?
Fartsperre, GPS-overvåkning og fartskontroller ... Sånn helt prinsipielt, så har vel vei-eier rett og plikt til å sette inn tiltak mot de som ikke overholder kontrakten (vegtrafikkloven/sertifikatet) på bekostning av andre? Bare en tanke.
Men nå må jeg på jobb

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av hakhap »

jhn skrev:
RuneMC skrev:Flere enn meg som synes at Trygg Trafikk begynner å bli vel restriksjons-kåte eller ?

- 30 km/t i byer og tettsteder :doh
- midtdelere på alskens veier, selv om Trygg Trafikk sier at det ikke skal gå utover sikkerheten til f.eks. motorsyklister, så de vite at Vegvesenet nå kun monterer skarpe stålstolper...
- fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) (Http://Www.Tryggtrafikk.No/Tema/Mc-mope ... ikk-om-mc/" onclick="window.open(this.href);return false; )
- fartssperre i kjøretøyet
- gjerne GPS overvåkning av fart hele tiden
- vesentlig flere fartskontroller

Velkommen til politi-staten!

De virkelige problemene og det faktum at mange av ulykkene ikke er relatert til fart, snakkes det lite om.
Rus ????
Kontroll av kjørekompetanse ??? (Ser daglig mange bilister som ikke blinker, ikke holder eget kjørefelt både på rettstreker og i svinger, etc, etc...)
Tasting på mobilen mens en kjører ????
30 km/h .? Jeg synes 40 km/h kunne vært bedre enn både 30 og 50 km/h i mange tilfeller.
Midtdeleren er det vanskelig å si no bastant om ... synes jeg. De burde jo være så mc-vennlige som mulig.
Det har vært sagt at de fratar mc'r "fluktmuligheter" om et vogntog har brøytet seg igjennom deleren ... det stemmer jo, men siden bare en ganske liten? % av ulykkene involverer MC og vogntog ... og at det tross alt er ganske få mc'r totalt, så ville kanskje det totale ant trafikkdrepte
synke. Det synes jeg er viktigere enn hvilket kjøretøy man sitter i/på. Men som sagt, litt vanskelig.-
-fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) .... Er det forskjell på behovet fot personvern for mc-folk og andre? Ellers så er det kameraer overalt, så kanskje vi må jobbe for å fjjerne alle disse.?
Fartsperre, GPS-overvåkning og fartskontroller ... Sånn helt prinsipielt, så har vel vei-eier rett og plikt til å sette inn tiltak mot de som ikke overholder kontrakten (vegtrafikkloven/sertifikatet) på bekostning av andre? Bare en tanke.
Men nå må jeg på jobb

Fartsperre ser jeg som en farlig ting, på en 80 vei ligger du bak noen som kjører i 65-70 og for å gjøre en sikker passering må du opp lit i fart, men nei da blir den strypet ved 80.....
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av JohnnyTh »

hakhap skrev:
jhn skrev:
RuneMC skrev:Flere enn meg som synes at Trygg Trafikk begynner å bli vel restriksjons-kåte eller ?

- 30 km/t i byer og tettsteder :doh
- midtdelere på alskens veier, selv om Trygg Trafikk sier at det ikke skal gå utover sikkerheten til f.eks. motorsyklister, så de vite at Vegvesenet nå kun monterer skarpe stålstolper...
- fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) (Http://Www.Tryggtrafikk.No/Tema/Mc-mope ... ikk-om-mc/" onclick="window.open(this.href);return false; )
- fartssperre i kjøretøyet
- gjerne GPS overvåkning av fart hele tiden
- vesentlig flere fartskontroller

Velkommen til politi-staten!

De virkelige problemene og det faktum at mange av ulykkene ikke er relatert til fart, snakkes det lite om.
Rus ????
Kontroll av kjørekompetanse ??? (Ser daglig mange bilister som ikke blinker, ikke holder eget kjørefelt både på rettstreker og i svinger, etc, etc...)
Tasting på mobilen mens en kjører ????
30 km/h .? Jeg synes 40 km/h kunne vært bedre enn både 30 og 50 km/h i mange tilfeller.
Midtdeleren er det vanskelig å si no bastant om ... synes jeg. De burde jo være så mc-vennlige som mulig.
Det har vært sagt at de fratar mc'r "fluktmuligheter" om et vogntog har brøytet seg igjennom deleren ... det stemmer jo, men siden bare en ganske liten? % av ulykkene involverer MC og vogntog ... og at det tross alt er ganske få mc'r totalt, så ville kanskje det totale ant trafikkdrepte
synke. Det synes jeg er viktigere enn hvilket kjøretøy man sitter i/på. Men som sagt, litt vanskelig.-
-fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) .... Er det forskjell på behovet fot personvern for mc-folk og andre? Ellers så er det kameraer overalt, så kanskje vi må jobbe for å fjjerne alle disse.?
Fartsperre, GPS-overvåkning og fartskontroller ... Sånn helt prinsipielt, så har vel vei-eier rett og plikt til å sette inn tiltak mot de som ikke overholder kontrakten (vegtrafikkloven/sertifikatet) på bekostning av andre? Bare en tanke.
Men nå må jeg på jobb

Fartsperre ser jeg som en farlig ting, på en 80 vei ligger du bak noen som kjører i 65-70 og for å gjøre en sikker passering må du opp lit i fart, men nei da blir den strypet ved 80.....
Da har du vel strengt tatt ikke foretatt forbikjøringen på egnet sted. Men ja. En fartssperre er en uting for av og til må man gi på litt for å avverge en farlig hendelse. Hva skjer med fartssperren når man kjører inn i Svergie? Gps styrt?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av RuneMC »

JohnnyTh skrev:Da har du vel strengt tatt ikke foretatt forbikjøringen på egnet sted. Men ja. En fartssperre er en uting for av og til må man gi på litt for å avverge en farlig hendelse. Hva skjer med fartssperren når man kjører inn i Svergie? Gps styrt?
Tja, det spørs, forbikjøring krever både trening og en god sans for timing. En forbikjøring som tar 3 sek i 120 kan være langt sikrere enn en som tar 15 sek i 80.

Ellers har jeg sett et fenomen der det har kommet midtdeler og er enkelt kjørefelt i hver retning - noen bilister senker da farten til 10-15 km/t under fartsgrensen, trolig fordi de får ekstra fartsfølelse av stolpene som farer forbi tett inntil bilen - selv om det på vei med midtdeler er ekstra sikkert! :doh ](*,)

Hvis valget er mellom 30 km/t og noen flere trafikkdrepte så velger jeg det siste. Det er faktisk langt flere som tar selvmord i dette landet enn trafikkdrepte og det blir litt absurd å bruke så mye ressurser på en "nullvisjon" for noe som alltid vil ha en viss risiko. Ikke at jeg mener det skal være totalt fri fart, men det bør finnes en balanse mellom ressursbruk og akseptabel risiko. Den økningen vi ser i senere år kan like godt komme av at vi tross alt har fått flere innbyggere og en tettere trafikk uten at veibyggingen og vedlikeholdet har hengt med. Der veibyggingen faktisk henger med, så ser en heller ingen problem i forhold til 100 km/t fart (f.eks. de nye strekkene mellom Oslo og Hamar)

Ad slitasje og vedlikehold: Tungtransporten viser også undersøkelser er den som sliter på veiene. Personbiler etc sliter nesten ingenting i sammenligning. Mye er nødvendig transport, men mye er også helt unødvendig. Her er det faktisk mange kommuner som har valgt å transportere søppel langt avgårde (9 kommuner rundt Drammen transporterer søppel til Elverum istedet for å bruke lokalt topp moderne gjenvinningsanlegg i Drammen - grunnet anbudskonkurranse) eller endog ut av landet istedet for å håndtere resirkulering lokalt - fordi det er billigst. Vogntoget som sist brant i Oslofjordtunnelen var en slik transport (resirkulert papir) - stikkord er dårlig vedlikeholdte kjøretøy (for det gir billigst anbud) og at samfunnet må ta både kostnaden (for ekstra veivedlikehold og ekstra miljøskader) og risikoen for det som altså er en svært lite miljøvennlig måte å håndtere søppel på.

Her en liten artikkel fra 2009 - og jeg tror neppe det er blitt færre søppeltransport siden dengang, heller flere http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... sxLQfTuJ8E" onclick="window.open(this.href);return false; Spesielt hvis det i tillegg importeres søppel fra utlandet til norske forbrenningsanlegg pga finurlige skatter og avgifter som gjør dette lønnsomt (!)
Søppeltransport. I fjor gikk minst 5000 vogntog med norsk avfall den lange veien til svenske forbrenningsanlegg. Dette er to fullastede vogntog hver time, hele døgnet, hele året.
Jeg tør påstå at både trafikk og sikkerhet på norske veier hadde blitt bedre uten denne unødvendige tungtransporten.

Gjør Trygg Trafikk noe som helst i forhold til dette? NEI
Gjør myndighetene noe som helst i forhold til dette? NEI, tvert imot er det finurlige skatter og avgifter som gjør det billigst å transportere eget søppel langt avgårde og importere søppel fra utlandet (!)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av hakhap »

Antalet døde i trafikken minsket i Sverige http://www.bike.se/nyheter/fler-forolyc ... ister-2013" onclick="window.open(this.href);return false; men antallet mc fører i statistikken økte
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av hakhap »

107 kmt ved 50 sone og skole. http://dt.no/nyheter/tatt-i-107-km-t-i- ... -1.8238883" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg er ikke den beste til å holde fartsgrensen på 70+ vei men 50 der er det 50 og ved skole gjerne lit lavere.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar